7 מכל 10 מנהלי קרנות הגידור צופים כי "2010 תהיה קשה"

סקר שערכה חברת רו"ח רותסטין קאס בקרב 381 מנהלי קרנות גידור מראה שהסיבות לציפיות הן הידוק הפיקוח והחרפת התחרות בין הקרנות על כספי ההשקעה ■ אשתקד נרשמה בקרנות הגידור תשואה ממוצעת של 19% ■ "זה לא מפתיע שהצפי ל-2010 משקף גישה שמרנית יותר לעתיד"

מנהלי קרנות גידור חשים כי עדיין לא הגיעו לחוף מבטחים. 7 מכל 10 מנהלי קרנות גידור צופים שנה "קשה" בגלל הידוק הפיקוח על התעשייה ובגלל החרפת התחרות מכיוון שמספר רב יותר של קרנות ירדפו אחר כספי ההשקעה. כך עולה מסקר שערכה חברת ראיית החשבון רותסטין קאס.

"זה לא מפתיע שהצפי ל-2010 משקף את החששות ששררו ב-2009, ולא את האופטימיות חסרת הרסן של שנים עברו, אלא גישה שמרנית יותר כלפי העתיד", כתבו מומחי רותסטין קאס.

אשתקד התאוששו הקרנות מההפסדים שספגו ב-2008, ורשמו תשואה ממוצעת של 19%, אך תנודתיות השוק בשנה הנוכחית ממחישה שהקשיים של הקרנות לא חלפו גם לאחר שנתיים. מנהלים בולטים רבים הופתעו מהירידות החדות במאי ורשמו הפסדים כבדים שהותירו את ביצועי הקרנות בממוצע ללא שינוי בחמשת החודשים הראשונים של השנה.

רותסטין קאס סקרה 381 קרנות גידור במחצית הראשונה של 2010, ומחר (ג') יתפרסמו ממצאי הסקר בדו"ח השנתי הרביעי של החברה, שטיוטה ממנו הגיעה לידי "רויטרס".

שמונה מכל עשרה מנהלים צפו גם גידול במספר קרנות הגידור החדשות שיושקו השנה בידי שחקנים חדשים בשוק ובידי חברות קיימות. עם זאת, המנהלים אמרו כי כעת קשה לגייס כספים מכיוון שהמשקיעים עצבניים יותר וצפויים להשקיע פחות אצל שחקנים חדשים.

שמונה מכל עשרה מנהלים העריכו שמנהלי קרנות גידור חדשות יצטרכו להישען משמעותית על השקעות סיד, שבאמצעותן רוכשים משקיעים אחזקות בחברות חדשות, במקום על גיוס כספים בעיקר ממוסדות ומבעלי הון פרטיים.

"בתחום הגיוס מתמודדים מנהלי קרנות הגידור עם תחרות עזה יותר מכמה מקורות, כולל קרנות מדדיות נסחרות וקרנות נאמנות שמחקות אסטרטגיות של קרנות גידור", אמר הווארד אלטמן, מנכ"ל משותף של רותסטין קאס.

לקראת חשיפה

כמו כן צפויה תעשיית קרנות הגידור בת 1.6 טריליון הדולר להתמודד עם שינויים גדולים נוספים. מרבית המנהלים כבר השלימו לפני זמן רב עם הרעיון שהתעשייה, שנודעה בחוסר השקיפות שלה, תיאלץ בקרוב להיחשף לביקורת מחמירה יותר מצדן של רשויות הפיקוח.

המנהלים חלוקים במידה כמעט שווה לגבי מועד הרישום ברשות ניירות ערך: מחציתם מעריכים שהרישום יתבצע במחצית השנייה של השנה הנוכחית, ומחציתם מעריכים שהרישום יתבצע במחצית הראשונה של השנה הבאה.

השבוע אישר בית הנבחרים של ארה"ב סופית את הרפורמה במגזר השירותים הפיננסיים, והסנאט יצביע על הצעת החוק במועד מאוחר יותר החודש.

כמחצית מהמנהלים צופים לחץ על העמלות שגובים מנהלי הקרנות, ושמגיעים במקרים רבים ל-2% מהנכסים בניהול פלוס 20% מרווחי ההשקעה.

"כשקרנות גידור מוכנות לנהל מו"מ על הסדרי העמלה, הן השיגו בעקביות ויתורים מהמשקיעים בתמורה לגמישות הזאת", אמר ג'ף קולין מחברת שירותי הייעוץ הפיננסיים רותסטין קאס.