מכתשים אגן ועוד שלוש: 4 המלצות על מניות אגרו-כימיה

רכישת אלבאו ע"י מכתשים אגן החזירה לאור הזרקורים את תחום האגרו-כימיה ■ הכירו את המניות הבולטות והמומלצות בתחום

פוטאש

הממליץ: רועי שגיב, מנהל השקעות ביובנק

פוטאש, ענקית הכימיקלים הקנדית, היא חברת האשלג הגדולה בעולם. שווי השוק שלה עומד על 27.2 מיליארד דולר, והיא מחזיקה בין השאר גם ב-14% ממניות חברת כי"ל. בניגוד ליתר הסחורות, מחיר האשלג אינו נקבע במסחר אלא במו"מ בין היצרניות לבין המדינות הרוכשות, כאשר היצרניות הקנדיות והרוסיות הן המובילות בענף.

בתחילת השנה מכרו החברות הרוסיות טון אשלג תמורת 350 דולר וזאת לעומת רמות שיא של 1,000 דולר לטון בשנת 2008. ביל דוייל, מנכ"ל פוטאש, אמר מוקדם יותר השנה כי המחיר הזה הוא מחיר שפל, שיצרניות האשלג לא יהיו מוכנות לרדת ממנו, ובימים האחרונים מתקיים מו"מ להעלאת המחיר לרמה של 400 דולר לטון.

רמות המלאים של האשלג ברחבי העולם הן נמוכות והמשך הצמיחה החזקה בסין, הודו וברזיל הביא לזינוק במכירות החברה, כשברבעון הראשון של השנה זינקו מכירות האשלג לרמה של 2.5 מיליון טון, לעומת חצי מיליון טון ברבעון הראשון של 2009. למרות הזינוק במכירות רמות המלאים עדין נמצאות ברמתן הנמוכה מזה חמש שנים. נתונים אלו צפויים לתמוך בשוק האשלג העולמי ובתוצאותיה הכספיות של פוטאש, מובילת הענף.

מונסנטו

הממליץ: יונתן נשיא, מנהל דסק חו"ל בפעילים

מונסנטו היא השחקנית הגדולה בעולם בתחום המוצרים לחקלאים. החברה נחשבה עד 2008 כאחת מחברות הצמיחה החביבות ביותר על מנהלי ההשקעות, כשנסחרה עם מכפיל רווח של 40 וההנחה הייתה כי הצמיחה העולמית המהירה, בעיקר בשווקים המתעוררים, תוכל לייצר לה ולתעשייה כולה המשך צמיחה מהירה לפחות בעשור הקרוב.

בתחילת שנת 2008, כאשר מחירי הסחורות החקלאיות כגון תירס וסויה זינקו לשיאים חדשים, נסק מחיר מניית מונסנטו לשיא של יותר מ-140 דולר, וביוני באותה שנה הגיע שווי החברה לכ-80 מיליארד דולר.

אולם השינוי הגדול במומנטום הכלכלי העולמי מאז, הביא את החברה להבין כי התחזיות שלה היו אופטימיות מדי, ושלח את המניה לקריסה מתמשכת. הדברים הגיעו לשיא כשלאחרונה נסחרה מניית מונסנטו במחיר של 47 דולר, המחיר הנמוך ביותר בו היא נגעה מאז אפריל 2007.

מתחילת השנה הביצועים של מניית מונסנטו הם הגרועים ביותר מבין כל מניות הכימיה, והשניים הכי הגרועים מבין כל מניות ה-S&P 500. לאחרונה, אף הודיעה החברה כי השוק סובל מעודפי היצע גדולים, ולכן היא תיאלץ להגיב לתחרות בהורדת מחירים של כ-60%.

למרות כל אלה, מניית מונסנטו מהווה השקעה מעניינת, בעיקר מכיוון שברמות המחיר הנוכחיות כל חדשה סבירה תהיה הפתעה לטובה ויכולה לתת עידוד משמעותי למניה. במחירים כאלה, שדומים מאוד לאלה של מתחרותיה הגנריות, רבים מהאנליסטים מעריכים כי החקלאים יעדיפו את המוצרים של מונסנטו, כך שנתח השוק שלה יחזור לעלות.

התחזיות כרגע לגבי החברה הן לרווח של 3.2 דולר למניה בשנה הבאה, כך שהיא נסחרת במכפיל של פחות מ-15, הרבה פחות מהממוצע ההיסטורי שלה שעמד על יותר מ-25.

CF (סימול: CF)

הממליץ: רו"ח רון אלקון, מחלקת מחקר באפסילון

חברת CF היא חברה אמריקנית העוסקת בייצור דשנים מבוססי חנקן לתעשיית החקלאות. CF השלימה לאחרונה את רכישת המתחרה הגדולה ביותר שלה, טרה (TERRA), תמורת כ-5 מיליארד דולר, ובכך הפכה ליצרנית דשני החנקן הגדולה באמריקה והשנייה בגודלה בעולם.

מניות החברה סבלו לאחרונה ממומנטום שלילי בעקבות ירידות המחירים בשוק הדשנים בעולם, ועל רקע חששות המשקיעים כי המיזוג עם טרה יכביד על החברה מבחינה פיננסית.

להערכתנו, חששות המשקיעים בנוגע לעסקת טרה מוגזמות, בעיקר כיוון ששתי החברות מייצרות תזרים מזומנים חזק, והסינרגיה ביניהן צפויה לחסוך מעל 130 מיליון דולר בשנה. בנוסף, החברה צפויה ליהנות מכך שמחיר הגז הטבעי, חומר הגלם העיקרי שלה, ממשיך להיות נמוך, במקביל לכך שמכירות דשני החנקן בארה"ב ובעולם מתאוששות, והיו גבוהות מהצפוי במהלך החודשים האחרונים.

כמו כן, CF נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 8 - נמוך מהממוצע בתעשייה, והיא צפויה להציג צמיחה גבוהה ביחס למתחרותיה. לאור כל אלה, נראה כי נוצרה נקודת כניסה נוחה להשקעה במניה.

מכתשים אגן

ממליץ: עידן מלקסמן, מנהל חדר מסחר בסיגמא

מכתשים אגן, הנשלטת על ידי נוחי דנקנר באמצעות חברת כור, חווה בחודשים האחרונים חולשה מהותית בפעילותה העסקית, דבר הבא לידי ביטוי במחיר המניה שצנח ב-29% מתחילת השנה.

לפני כשנה התמנה ארז ויגודמן למנכ"ל החברה כחלק מהליך ארגון מחודש, ולאחרונה, כידוע, פרסמה החברה הודעה על רכישת חברת האגרוכימיה האמריקנית אלבאו.

רכישת אלבאו ,יצרנית חומרי ההדברה הגנריים הפרטית הגדולה בעולם, תהפוך את מכתשים אגן לאחת מיצרניות האגרוכימיה הגדולות בשוק העולמי ולחברת האגרוכימיה הגנרית הגדולה ביותר. עסקה זו היא הגדולה ביותר שביצעה חברת מכתשים אגן מאז הקמתה, כשהיקפה מוערך בכמיליארד דולר.

מדובר בצעד בעל השלכות מהותיות על החברה: מזה זמן רב מנסה מכתשים אגן להרחיב את פעילותה בשוק האמריקני אך ללא הצלחה יתרה, כך שהרכישה הזו סוף סוף תפתח לחברה צוהר לשוק הזה.

אמנם לעסקה בהיקף כזה נלווים גם סיכונים רבים, אולם שילוב הידע העסקי והניסיון של דנקנר, היו"ר אברהם ביגר, ו-ויגודמן, בהחלט נותן את הביטחון כי המיזוג יעבור בצורה חלקה.

ביצוע עסקה בסדר גודל כזה עשוי אף להעיד על שינוי כיוון של הנהלת החברה שעד היום דווקא הצהירה כי אין בכוונתה לבצע רכישות גדולות. אם הנהלת מכתשים אגן תפעל לביצוע תוכניות הייעול הנדרשות בחברה, היא צפויה לשוב במהירות למסלול הרווחיות שאפיין אותה בשנים שקדמו למשבר.

שוק ההון לא קיבל את ההודעה על הרכישה בחיוב ומאז ההודעה סבלה מניית מכתשים אגן מירידת ערך שהחזירה אותה למחירי המניה בתחילת שנת 2009.

במחירים כאלה, ויחד עם השלמת הרכישה והרחבת הפעילות בשוק האמריקני, בתוספת עם תוכניות ייעול שלהערכתנו יגיעו במוקדם או במאוחר, כניסה להשקעה במניה בהחלט אטרקטיבית כעת, בדגש על הטווח הבינוני של שנה ומעלה.