המרחק בין קייפטאון לירושלים

גם בענף הסלולרי ישראל איננה ממוצע בשום היבט - כמו תמיד היא מתמקמת בקצוות

הערב (ג') ייפגשו נבחרות הולנד ואורוגוואי על כר הדשא בגרין פוינט שבקייפטאון דרום אפריקה למשחק חצי הגמר הראשון במונדיאל 2010. גם אצלנו צפוי הבוקר להיפתח סוג של חצי גמר, כשנציגי חברות הסלולר יעלו לירושלים לשימוע בדבר הקישוריות.

הכול כמעט כבר נאמר בנושא. מכיוון שמשני צדי המתרס מובאות דוגמאות לא מועטות מהניסיון המצטבר מרחבי העולם, בחרנו בשורות הבאות להדגיש את ייחודיותה של ישראל (כן, גם בנושא זה).

השוואה בין ישראל למדינות נוספות מורכבת למדי שכן במרבית המקרים, כשמשווים היבטים שונים של שוק התקשורת בישראל למדינות OECD ישראל לא תהיה במקום טוב באמצע כי אם באזורי הקצוות. בכלל כאשר מבצעים השוואות למדינות אחרות אנו מציעים לקורא לבדוק מה שיעור החדירה בסלולר באותה מדינה, מה חלקו בשוק התקשורת המקומי, האם הלקוחות הנם ברובם משלמים מראש (פרהפייד) או בדיעבד (פוסטפייד) וכיו"ב.

הנה שתי נקודות להמחשה וכמובן לאיזון.

בדרך להיות יפן של המזרח התיכון

כבר כיום שוק הסלולר מהווה כ-57% משוק התקשורת המקומי וזאת בדומה למדינות כדוגמת מקסיקו ויוון. הממוצע ב-OECD הוא כ-40% ובמדינות ספרד, צרפת וגרמניה מדובר בכ-35% בלבד. עוד נציין שבניו זילנד, מדינה אשר אוזכרה לא מעט בימים האחרונים, שוק הנייד מהווה כ- 30% בלבד.

כעת נביט מה עוד צפוי לנו בשנים הקרובות - חבילות משולבות מוזלות (לא פריקות) ואישור להפחתות התעריפים בשוק הקווי בבזק עוד לפנינו, כניסתן הצפויה של חברות הסלולר לשוק שיחות הבינלאומיות ובל נשכח את הפלטפורמות לצריכת מדיה שלא באמצעות שתי מפעילות הטלוויזיה הרב ערוצית ההולכות ונעשות רלוונטיות ככל שהזמן חולף.

מגמות עיקריות אלו לצד הצפי לצמיחה מואצת בצריכת הנתונים ברשתות הסלולר עשויה להוביל כי בתוך מספר שנים מועט שני שליש מהכנסות שוק התקשורת בישראל ירוכזו בחברות הסלולר, מצב בו נהיה שניים רק ליפן.

חרב הפיפיות

בעוד שבמדינות OECD שיעור המשלמים מראש (PRE PAID) הוא כ-80% הרי שישראל הנה תמונת ראי בנושא זה כאשר מנויי PRE PAID הם המיעוט (כ- 20%). כפועל יוצא מכך אחד המאפיינים הבולטים של השוק בישראל הנו שיעורם הגבוה של הלקוחות הרוכשים גם את המכשיר הנייד מהחברות. בשנים האחרונות נרשמה ירידה משמעותית במחירי המכשירים ועליה בנכונותו של הציבור לשלם יותר בעבור טלפונים חכמים המאפשרים לבצע פעולות רבות ומגוונות מעבר לשירותי הקול המסורתיים, בכך יכלו החברות לקזז את הסבסוד אשר בעבר נתנו לרוכשי המכשירים.

במקביל החלו החברות ליישם את תקני IFRS אשר אפשרו להן חשבונאית להגדיל את השורה התחתונה ועמה את הדיבידנדים. שתי מגמות אלו מסבירות גם חלק מהרוח הגבית לרווחי חברות הסלולר לה לא היו שותפות חברות דומות ברחבי העולם ומכאן גם סייעו לטיעוני אלו הטוענים כי יש מקום להגברת התחרותיות בשוק.

לסיכום, אני מאמין שכעומק ההפחתה של דמי הקישוריות כך עומק היצירתיות אשר תידרש מצד כלכלני חברות הסלולר. להערכתנו תומתק במעט הגלולה של NERA אולם מדובר רק בקרב במערכה להגברת התחרות בשוק אשר אינה צפויה להסתיים בקרוב, בוודאי שלא בעבור חברות הסלולר אך גם לא בעבור החברות הנוספות בענף.

אמיר אדר הוא מנהל מחלקת מחקר SELL SIDE במגדל שרותי בורסה, הנמנית על קבוצת מגדל, ועל כן עשוי להיות למי מחברות קבוצת מגדל עניין אישי בני"ע נשוא טור זה. מתן הייעוץ במסגרת טור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.