לסקר: "לא נכבוש את שוק תשתיות האינטרנט, נסתפק ב-20%"

מנכ"ל חברת החשמל על כניסת החברה לשוק תשתיות התקשורת: "אחרי שחברת חשמל תגיע עם 100 מגה לכל בית, בזק ו-HOT לא יוכלו להישאר בצד"

אמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשבוע שעבר, בנוגע למהירות הגלישה בישראל, שלדבריו מזכירה "טרקטור סובייטי", הכתה גלים. העובדה שאמר את הדברים בטקס לציון הניסוי של חברת החשמל לשוק בשימוש בסיבים אופטיים, הפכה את כניסת החברה לשוק התקשורת לדבר החם הבא. האמירה עוררה הדים וגרמה למפח נפש בבזק ו-HOT. גם יו"ר סלקום, עמי אראל, התייחס אתמול לסוגיה ושיבח את הכניסה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת.

בשבוע הבא אמורה הממשלה לאשר בהצעת מחליטים את המהלך להכנסתה של חברת החשמל לשוק התקשורת באמצעות שורה של מגבלות שיוטלו עליה.

בראיון ל"גלובס", אומר מנכ"ל החברה עמוס לסקר, שהוא חי בשלום עם המגבלות שהוטלו על כניסת חברת החשמל לשוק ומדגיש שההפרדה המבנית שתתקיים מול החברה הבת חיונית והוא ידאג שהיא תישמר כדי שהמיזם החדש יצליח.

"אני חושב שהכי חשוב לוודא שיש הפרדה מוחלטת ככל האפשר בין פעילותינו כמונופול במשק החשמל, לבין פעילותנו כחברה תחרותית בשוק התקשורת. העובדה שגורם פרטי ישלוט בחברה הבת ולא חברת החשמל היא שומר הסף הטוב ביותר שיבטיח שהאינטרס של החברה הבת יהיה האינטרס העליון. בנוסף לכך, העובדה שהעובדים בחברת הבת לא יהיו עובדי חברת חשמל, ולא יהיו חלק מההסכם הקיבוצי של חברת חשמל, מבטיחה את התנתקות החברה משגרת יחסי העבודה של חברת חשמל".

זה יבטיח שלא יהיה סבסוד צולב?

העובדה שמחירי ההעברה בין חברת חשמל לחברה הבת יהיו מפוקחים על ידי רשות רגולטורית, הרשות לחשמל, היא עוד שומר סף. בנוסף, ההשקעות של חברת חשמל במיזם לא יבואו מתוך הכנסותיה ממכירת חשמל. לחברת החשמל אכן יש הכנסות משמעותיות מפעילויות שאינן נובעות מצרכני החשמל והן ישמשו להשקעה בחברת התקשורת".

הניסיון עם ועד העובדים של חברת החשמל בעייתי מאוד. אתה צופה שיהיו בעיות?

"הוועד והעובדים מבינים שביום שנוכל להיכנס גם לתחום התקשוב ונוכל להרחיב באופן משמעותי את הפעילות של החברה, זה יפעל לטובתם. כולם מבינים שבעשור הקרוב נפסיד נתח שוק של 15%-20% ליצרני חשמל פרטיים - בראייה הכי אופטימית 2-3 מיליארד שקל.

"אני חושב שהעובדים מבינים שהמהלך שלנו לייצר מקור להכנסות כדי לקזז את ההפסדים מיצרני החשמל הפרטיים, הוא לטובתם. לכן אני לא צופה התנגדות".

"תוכנית עסקית שמרנית"

מה בעצם אתה רוצה להשיג במיזם הזה?

"ברמה הלאומית, זה כבר לא סוד שפס רחב הוא מנוע צמיחה לכל המשק. זה גם לא סוד שזו עוד דרך להשגת שוויון חברתי מסוים בין אנשי מרכז, אנשי פריפריה, בין עשירים ועניים, כי אני חייב לתת את זה בפריסה אוניברסלית. היום יש מחסור בשוק, היום השוק מרגיש שחסרה לו רמת תשתיות גבוהה".

מה אומרת התוכנית העסקית מבחינת נתחי שוק?

"אנחנו לא הולכים לכבוש את השוק. התוכנית העסקית שלנו מאוד שמרנית, ניקח סדר גודל של 20% נתח שוק מתשתיות הפס הרחב בתוך 5 עד 7 שנים. אבל ברור לי שאחרי שהאבק ישקע, בזק ו-HOT לא יוכלו להישאר בצד. חברת חשמל תהיה הראשונה שמגיעה עם 100 מגה לכל בית, והמתחרות שלה יצטרכו ליישר קו כדי לשרוד. בתוך כמה שנים תהיה לא תשתית אחת, תהיינה כמה תשתיות שמסוגלות לתת פס רחב. אני חושב שזה מעשה חיובי מאוד למשק מעבר לאינטרס הצר של חברת חשמל".

מה אתם צריכים לעשות כדי להתחיל לספק שירותים?

"אנחנו כרגע מכינים תוכנית פריסה רב-שנתית. יש אזורים שהסיבים שלנו כבר מגיעים אליהם, וכרגע אנחנו בודקים את ההשלמות לנושא הזה. אנחנו די עובדים במקביל, כי רק לפני מספר שבועות סיימנו את הניסוי הטכנולוגי. עד סוף השנה אנחנו צפויים לקבל את הרישיון.

"במקביל אנחנו עוסקים באיתור שותף אסטרטגי או פיננסי שייכנס לחברה. בהנחה שכל התהליכים האלה יסתיימו עד סוף השנה, מטרתי שבתחילת שנת 2011 נתחיל באופן אקטיבי לפרוס תשתית ולספק שירותים".

בשורה תחתונה, הצרכן ירוויח מזה?

כן. אני לא יכול לתת מחיר מדויק, אבל ברור שהרציונל הוא הפחתה משמעותית במחיר התשתיות.

"המחירים שלנו יהיו בעשרות אחוזים פר מגה נמוכים מהמחירים שיש היום. בדיוק כמה? גם זה חלק מהתוכנית שאנחנו צריכים לגמור עד סוף השנה".

הרגולטור צריך לפקח

איך מבטיחים שמחר נטוויז'ן או סמייל ימכרו 100 מגה, ולא חבילה של 2.5 מגה?

"הרגולטור צריך לדאוג לזה".

לא היינו רוצים לראות חזרה אחורה.

"לא. רואים בעין את ההבדל המהותי בין 100 מגה סימטרי לבין 2 מגה. עם ישראל ידוע כעם שהוא מאמץ חידושים ומתקדם. ברגע שלאט לאט האוכלוסייה תתחיל להבין שיש חיה כזאת, או מוצר כזה שקוראים לו 100 מגה בבית, כולם ירצו את זה. זו התופעה הישראלית הידועה. לכן אני בטוח שיהיה גם לחץ מצד הציבור, השוק, על כל המפעילים, לתת את השירות הזה וזה מה שיבטיח שהשירות באמת יגיע".

אתה יכול להעריך את היקף ההשקעה במיזם?

"להערכתנו, התוכנית הראשונית שבנינו היא כזאת ששיא תזרים המזומנים השלילי הוא בסביבות 600 מיליון. חלק מההשקעות כבר בוצעו, כי יש לנו כבר קרוב ל-3,000 ק"מ של סיב פרוס ואנו מניחים שבתוך מספר חודשים יהיו הכנסות ממכירות. כך שמבחינת החשיפה, מדובר על 600 מיליון שקל. החברה החדשה תצטרך להשקיע יותר ממיליארד שקל".