ביטוח לאומי: "העלאת שכר המינימום תוציא מהעוני 130 א' איש"

חרף האיומים כי העלאת שכר המינימום תביא לגידול באבטלה, בביטוח הלאומי קובע טוענים: ההעלאה תוריד את תחולת העוני בישראל בעד 24% ■ האוצר: "מדובר בתמונה לא מציאותית של חלקי מסקנות"

העלאת שכר המינימום ב-750 שקל תביא לירידה של 9% בתחולת העוני ותחלץ 130 אלף איש ממעגל העוני. זוהי השורה התחתונה של מחקר הנערך על ידי הביטוח הלאומי, אשר סותר באופן ברור את אזהרותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, שהתריעו מפני עלייה באבטלה במידה והצעתו של ח"כ עמיר פרץ להעלות את שכר המינימום תאושר.

כזכור, הממשלה דחתה שלשום (א') את הצעתו של פרץ להעלות את שכר המינימום ל-4,600 שקל בחודש, בעקבות לחץ שהפעיל נתניהו. שטייניץ ונתניהו הזהירו כי העלאת שכר המינימום תביא לפיטורי עובדים עקב העברת מפעלים לחו"ל, ואימצו את עמדת בנק ישראל לפינ יש להשתמש במס הכנסה שלילי ככלי עיקרי לטיפול בבעיית העוני.

אך בביטוח הלאומי מוכיחים אחרת. לפי הנתונים ממחקר שנערך על ידי מינהל המחקר והתכנון במוסד לביטוח לאומי, העלאת שכר המינימום ב-19.5% תוריד את תחולת העוני בישראל מרמה של 19.9% ל-18.3%, כלומר ירידה של 9% בתחולת העוני. המחקר, יש לציין, הוכן כבר ב-2007 וכעת הוא עודכן בעקבות המאבק על העלאת שכר המינימום.

"מספר המשפחות שיצאו ממעגל העוני, לפי תרחיש זה, הינו בסביבות 34 אלף, ומספר הנפשות הנחלצות מעוני מגיע ל-130 אלף איש", נכתב בדו"ח הביטוח הלאומי. "בקרב עניים עובדים ההשפעה אף גדולה יותר: תחולת העוני יורדת מ-12.2% ב-2008 ל-9.8%, שמהווים ירידה של כ-24%".

בביטוח הלאומי מדגישים, כי תוצאות אלו יושגו בהנחה שלא יהיו פיטורים במשק, אולם הם מדגישים כי בעוד שישנם כלכלנים הצופים עלייה בפיטורים במקרה של העלאת שכר המינימום, כלכלנים אחרים סבורים כי ההשפעה תהיה דווקא הפוכה והתעסוקה של העניים תגדל ורווחיות העסקים תשתפר.

"יש צורך ביצירת שולחן עגול בין הצדדים המעורבים - ההסתדרות, המעסיקים והממשלה - כדי להגיע לאיזון בין צורכי העובד למעסיקים במטרה להבטיח תנאי מחייה בכבוד לעובדים, תוך שמירה על רמת תעסוקה נאותה", אומרת אסתר דומיניסיני, מנכ"ל הביטוח הלאומי. "חשוב שבמידה ויוחלט לקדם צעד כזה הרי שהוא יעשה בהדרגה".

המחקר של הביטוח הלאומי מתפרסם אמנם יומיים אחרי הכרעת ממשלה בעניין שכר המינימום, אבל יום לפני שח"כ פרץ מגיש את הצעתו כהצעת חוק פרטית לקריאה טרומית. ההערכות הן כי ההצעה תידחה בכנסת לאור התנגדות הממשלה. הביטוח הלאומי מבקש (אמנם באיחור) להזכיר כי הוא גוף עצמאי בעל יכולת מחקרית לא פחותה מזו של בנק ישראל, שהוביל את ההתנגדות להעלאת שכר המינימום יחד עם האוצר.

האוצר: "מדובר בסימולציה פשטנית"

במשרד האוצר הגיבו הערב בזעם למסקנות המוסד שפורסמו ואמרו: "מצער שהמוסד לביטוח לאומי מנסה לצייר תמונה לא מציאותית ולמכור לציבור חלקי מסקנות של דוח מעין "מקצועי". מדובר בסימולציה פשטנית שלא לוקחת בחשבון השלכות ישירות על כלל המשק".

עוד נכתב בתגובת המשרד: "כפי שהציגו בממשלה נגיד בנק ישראל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ומנכ"ל משרד האוצר - העלאת שכר המינימום באופן המוצע עלולה להביא לפיטוריהם של עשרות אלפי עובדים ואף לסגירתם של עסקים ומפעלים בישראל ובכך להביא להקטנת התעסוקה והגדלת העוני".