סופית: אושרו תקנות ההחזר הכספי - לא יכללו שירותי תיירות

תוך 3 חודשים ייכנסו התקנות לתוקף, ולקוח שביטל עסקה יקבל בחזרה כסף מזומן - לרוב תוך 14 יום מהקנייה ■ התקנות יחולו על ריהוט, ציוד לבית, מכשירי חשמל, ביגוד והנעלה, שירותי קוסמטיקה, תקשורת ועוד

בתום מרתון דיונים על פני השבועות אחרונים, אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנות ההחזר הכספי ללקוח. משמעות ההחלטה היא כי תוך 3 חודשים מהיום ייכנסו התקנות לתוקף, ויוחזר כסף מזומן ללקוחות בגין ביטול עסקה, לרוב תוך 14 יום מיום הקנייה.

בעקבות לחצים שהופעלו על חברי הוועדה, הוחרגו לבסוף שירותי תיירות החוץ מן התקנות - והן לא יחולו עליהם.

התקנות עברו באיחור אלגנטי של 5 שנים, מאז עבר התיקון לחוק הגנת הצרכן שמחייב החזר כספי - בתנאי ששר התמ"ת יגדיר את גדולותיו באמצעות תקנות מתאימות.

הצעת חוק מקבילה שהעבירו לאחרונה חברי הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד) ודליה איציק (קדימה) זירזה את הדיון בטיוטת התקנות שהכין משרד התמ"ת, בהובלת סגנית השר לענייני צרכנות, ח"כ אורית נוקד (עבודה).

התקנות בגירסתן הסופית, כאמור, מחריגות סעיפים שונים, בהם שירותי תיירות החוץ. הזכות לקבלת מזומן אמורה לחול על מוצרים כגון, ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים, ביגוד והנעלה בטרם נפתחה אריזתם.

עוד כלולים בחבילה שירותי קוסמטיקה ואסטטיקה, שירותי התקשורת למיניהם, מנויים שונים כגון למועדון היכרות ושידוכים או הגרלות והימורים ועוד, כשפרק הזמן לביטול העסקה הוא לרוב 14 יום, אולם במקרים מסוימים כגון ביגוד והנעלה נקבעה תקופת ביטול קצרה יותר של יממה.

עוד קובעות התקנות רשימה של מוצרים שזכות הביטול לא תחול לגביהם, כמו ריהוט שהורכב בבית הצרכן, מוצרים שיוצרו במיוחד עבורו מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, מסר כי "זהו יום חג לציבור בישראל. התקנת התקנות מהווה לא פחות ממהפכה בתחום הצרכנות בישראל ומקרבת אותנו לשורה הראשונה של מדינות המערב, שבהן נהוג הדבר כבר שנים".

סגנית שר התמ"ת והאחראית על נושא הצרכנות, ח"כ אורית נוקד, מסרה כי "מדובר בהישג תקדימי והיסטורי, המשנה את כללי המשחק בתחום הצרכנות בישראל. משמעות התקנות הינה שחרור הצרכן השבוי מעל הזיכויים המגבילים שאבד עליהם הכלח".