פשרה במועצה: תיבחן חלופה ימית לקבלת הגז מ"תמר" ו"דלית"

מדובר בהישג לקמפיין נגד הקמת המתקן היבשתי - המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להורות על עריכת תסקיר סביבתי ראשוני לחלופה של אסדה ימית ■ לא קיבלה בשלב זה את המלצת ועדת העורכים שלה להמשיך ולקדם את החלופה בחדרה

הישג גדול לקמפיין נגד הקמת המתקן היבשתי לקליטת הגז מקידוחי "תמר" ו"דלית". בתום דיון שערך 6 שעות, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להורות על עריכת תסקיר סביבתי ראשוני לחלופה של אסדה ימית, ובכך קיבלה את דרישתם המרכזית של המתנגדים.

המועצה לא קיבלה בשלב זה את המלצת ועדת העורכים שלה להמשיך ולקדם את החלופה בחדרה, והחליטה לדחות את ההחלטה בנושא עד לקבלת ממצאי התסקיר על האסדה הימית, ולגבי חלופה יבשתית נוספת באזור עכו.

מהודעה של משרד הפנים הערב (ג'), נמסר כי המועצה הארצית דנה בחלופות למתקן קבלת הגז, לאחר שנשמעו טענות התושבים והרשויות המקומיות באזור, מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות ונציגי היזמים. ההחלטה קובעת כי בדיקת חלופת האסדה תיעשה על ידי המשרד לתשתיות לאומיות.

המשרד מציין, כי בהתאם להחלטתה הקודמת של המועצה מאפריל 2010, נבחנו שש חלופות יבשתיות למיקום המתקן: אשדוד (סמוך לתחנת הקבלה הקיימת), חדרה (צמוד למתקן טיהור שפכים ולאזור התעשייה), מחלף קיסריה (בשטח התארגנות ואחסנה של חברת חשמל), מחצבת עין איילה, דור צפון ודור דרום.

"בפני המועצה הוצגו ממצאי התסקיר וחוות דעת המשרד להגנת הסביבה, לפיהם החלופה המועדפת בהיבטים הסביבתיים והבטיחותיים היא חלופה הנמצאת צפונית לאשדוד ("שטח רוגוזין") והחלופה הטובה ביותר מבין החלופות הצפוניות הנה חלופה הנמצאת צפונית לחדרה. לאור החשש מחסמים שימנעו פיתוח חלופות אלה סבור המשרד להגנת הסביבה כי יש להשאיר את חלופת דור צפון כאחת החלופות, שתקודם אם החלופות האחרות יסתברו כבלתי ישימות", לשון ההודעה כאמור.

וועדת העורכים של התכנית המליצה להמשיך ולקדם את החלופה הנמצאת צפונית לחדרה, לאור חסרונות המעמידים בספק את ישימותה של חלופת אשדוד: מגבלות שיטיל המתקן על פיתוח הנמל ושער הנמל, הטלת מגבלות על מתקן ההתפלה המאושר וכניסה לשטחי אש.

ממטה המאבק נגד המתקן היבשתי נמסר בתגובה, כי "מבחינת תושבי חוף הכרמל, מדובר בהישג אדיר והם מברכים את המועצה הארצית שלא נכנעה לבעלי ההון והיזמים, אשר דרשו להקים את המפעל באזורים מיושבים בעלי אופי כפרי וחקלאי, ולהעמיד בכך בסכנה את תושבי האזור ולפגוע באינטרס הלאומי והציבורי".

שותפות תמר - קבוצת דלק, נובל אנרג'י, ישראמקו ודור גז מסרו הערב הודעה משותפת בתגובה להחלטת המועצה: "שותפות תמר מצירה על כך כי המועצה לא קיבלה החלטה באשר למיקום מתקן הקבלה. השותפות לומדות את ההחלטה ואת משמעויותיה".