אירופה ננעלה בעליות: ה-IBEX הספרדי זינק ב-3.9%

תקווה לתוצאות טובות מהצפי במבחני הלחץ של הבנקים ■ BP המשיכה לעלות ב-4.4% בציפיה לכניסת משקיע אסטרטגי ■ בטוקיו נסגר מדד הניקיי בירידה של 0.6% ובהונג קונג נסוג מדד ההאנג סנג ב-1.1%

הבורסות המרכזיות של אירופה סגרו זה היום השני ברצף בעליות שערים, בינהן בלטה הבורסה הספרדית שזינקה ב-3.9%, זאת לאחר שהמסחר נפתח בירידות. וול סטריט שגם היא נסחרת בעליות נתנה את ה"פוש" לבורסות אירופה ואת העליות בה הובילו מניות האנרגיה והבנקים.

מדד הפוטסי 300 עלה ב-1.3% וננעל ברמה של 1,003 נק' והשלים עלייה של3.9% ביומיים, עם זאת המדד עדיין נמוך בכ-10% מרמתו באמצע אפריל, זאת בעקבות החששות בשוק ממשבר החוב ומקצב הצמיחה במדינות אירופה.

מניות הבנקים הספרדיים בנקו סנטנדר ו-BBVA זינקו בכ-6.7% על רקע ההצהרה של בנק הקסטודיאן השני בגודלו בעולם, State Street אשר זינק ב-10% לאחר פרסם תחזית רווח אופטימית יותר מצפי האנליסטים, מה שחידש את התקווה לתוצאות טובות מהציפיות בשוק בקרב חברות הפיננסים. בשוק ממתינים לפיזור הערפל ביחס למערכת הבנקאות בתקופה הקרובה בעקבות פרסום תוצאות מבחני הלחץ לבנקים האירופיים.

מניית BP בלטה גם היום בעליות על רקע השמועות בדבר האפשרות לכניסת משקיע אסטרטגי חדש. על פי דברים שנאמרו על ידי מקורבים ל"וול סטריט ג'ורנל" מנכ"ל החברה המבקר באבו דאבי "יהיה שמח אם אבו דאבי תרכוש 10% ממניות החברה".

פול קרוגמן, הכלכלן זוכה פרס נובל, ממשיך להזהיר מפני ההשלכות וההתמשכות של המשבר הכלכלי. בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג אמר קרוגמן כי המימשל האמריקני צריך לאמץ את אסטרטגיית "כיור המטבח", כלומר שימוש בכל האמצעים הפיסקאליים והמוניטאריים האפשריים כדי למנוע מהכלכלה להדרדר שוב למיתון. "אנחנו עומדים בפני מה שעלול להיות מצור ארוך מאוד על הכלכלה האמריקאית וצריכים להשתמש ממש בכל האמצעים האפשריים בכדי להמנע מסיטואציה כזו".

מניות הכרייה והקמעונאות מאבדות גובה. מרקס אנד ספנסר נחלשת 3% וריו-טינטו רושמת ירידה של 1.5%.

ירידות שערים נרשמו היום (ד') בבורסות המרכזיות של מזרח אסיה, לאחר החולשה בוול סטריט בשעות האחרונות של המסחר. בטוקיו הסתיים המסחר בירידה של כ-0.6% במדד הניקיי לאחר שלקראת הסיום ירד המדד ביותר מ-1%.

"חששות מהאטה ואולי חזרה למיתון גלובלי מביאות להמנעות מלקיחת סיכונים על ידי המשקיעים ולכן לא רואים קונים משמעותיים בשוק", אמר לבלומברג טומוקו פוג'י, מנהל השקעות בכיר בסניף של מריל לינץ' בטוקיו. "לצערינו, זה כנראה לא הולך להשתנות בקרוב".

בניו-יורק, בסיום היום הראשון של שבוע המסחר המקוצר בוול סטריט המדדים הצליחו לחתום בעליות של עד 0.6% ולקטוע רצף של 7 ימי ירידות. אבל, ומה שמעניין יותר, הוא סיבוב הפרסה שחל במהלך המסחר. בשיאם, המדדים המובילים בוול סטריט עלו בשיעור מירבי של 2% בהמשך לראלי בשאר שוקי העולם, ולאחר שחזרה מחופשה של שלושה ימים בה לא פעלה. אותן עליות נמחקו במהלך המסחר והמדדים עברו להיסחר ביציבות, כשמדד הנאסד"ק אף הספיק לשהות בטריטוריה השלילית. בסיום כאמור, במיני-ראלי של הדקות האחרונות, המדדים עלו והצליחו לסיים בתשואה חיובית.

ברקע, היה נתון מאקרו ממגזר נותני השירותים שהעיב במקצת על האופטימיות. מדובר במדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש יוני שהצביע על התרחבות נמוכה מהצפוי בתחום זה בארה"ב: בעוד הכלכלנים צפו כי המדד יעמוד על 55 נקודות - הוא נקבע לבסוף ברמה של 53.8 נקודות בלבד.

בחזרה לאסיה. מניות המחצבים מתקדמות בעקבות עלייה חדה במחיר הנחושת אמש בניו-יורק. מניות BHP רושמות עלייה של 1.5% וריו-טינטו מתקדמת 2%. סמסונג, מנגד, רושמת ירידה של 1% בסיאול.