"עובדים נכשלים במקומות שבהם אין להם תמיכה והכוונה"

כחלק מתוכנית התרחבות גלובלית של פדקס, נחתם השבוע שת"פ עם "פריץ קומפניס" ■ בראיון ל"גלובס" מספר נשיא FedEx Trade Networks מדוע השוק הישראלי אטרקטיבי מבחינתם ולמה אצלם העובדים עומדים מעל הכל

והרי החדשות בתחום השילוח הבינלאומי: FedEx Trade Networks, חברת-הבת של תאגיד השילוח הבינלאומי פדקס, שמחזור המכירות שלה נאמד ב-25 מיליארד דולר בשנה, חתמה השבוע על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי בלעדי עם "פריץ קומפניס", חברת שילוח ישראלית בבעלותו של איש העסקים אבשלום נוריאל.

על-פי ההסכם שנחתם, שתי החברות יפעלו להרחבת פעולות שילוח מטענים מישראל ולישראל (יצוא-יבוא) בים ובאוויר. "השוק הישראלי מעניין אותנו מאוד. עד כדי כך הוא מעניין אותנו, שוויתרנו - מנהלים בכירים נוספים בחברה ואנוכי - על הברביקיו המסורתי של חגיגות ה-4 ביולי עם המשפחות שלנו, והתייצבנו כאן כדי להכריז על הקמתה והשקתה של השותפות האסטרטגית עם 'פריץ קומפניס' הישראלית", אומר נשיא FedEx Trade Networks, פרד שארדט, בראיון בלעדי ל"גלובס".

שיתוף-הפעולה האסטרטגי עם חברת-הבת יוצא לדרך רגע אחרי ששיתוף-הפעולה של "פריץ קומפניס" - שהוקמה ב-1990, מעסיקה 410 עובדים ומגלגלת כ-100 מיליון דולר בשנה - עם UPS Supply Chain Solutions, חברת-בת של UPS - אחת מחברות הבלדרות הגדולות בעולם, הופסק אחרי שמונה שנות פעילות. מנכ"ל "פריץ קומפניס", אסף שלו, דוחה מכל וכל את הטענות לפיהן UPS SCS הפסיקה את ההתקשרות באופן חד-צדדי: "ההחלטה להפסיק בסוף דצמבר 2010 את שיתוף-הפעולה עם UPS SCS, הייתה החלטה משותפת לשני הצדדים, שנבעה מחשיבה אסטרטגית שונה".

*שארדט, למה אתה מצפה מהשותפות האסטרטגית עם "פריץ קומפניס"?

"אנו מצפים לשרת טוב יותר את לקוחותינו. ל'פריץ קומפניס' היסטוריה ארוכה של שירות לקוחות מעולה והכרה מעמיקה עם השוק הישראלי, מה שיאפשר לנו להרחיב את היצע פתרונות השילוח".

*מדוע התקשרתם דווקא עם פריץ קומפניס, הנחשבת לרביעית בגודלה בארץ?

"'פריץ קומפניס' היא חברת שילוח בינלאומית הפועלת בישראל בשבעה אתרים. המחויבות של החברה לאיכות, המשרתת יבואנים ויצואנים גדולים בנמלי הים והאוויר של ישראל, זיכתה אותה בהסמכת ISO 9002 כבר ב-1997, בהסמכת ISO 9001:2000 מאז 2004 ובהסמכת ISO 14001 מאז 2008. היא גם הראשונה מבין חברות השילוח הבינלאומיות בישראל שאימצה את התקן 'הירוק' ISO 14001".

*מה מהות השותפות ביניכם?

"זוהי שותפות אסטרטגית מלאה, לאספקת מכלול שירותי FedEx Trade Networks בישראל על בסיס מתקני 'פריץ קומפניס'. לקראת סוף חודש יולי יסתיים תהליך מיתוג מהיר ואינטנסיבי, שבסופו יישאו כל אתרי 'פריץ קומפניס' (כולל רכבי החברה ומדי העובדים) את הלוגו החדש של השותפות האסטרטגית. שותפות זו תשרת את לקוחותיה של 'פריץ קומפניס' ואת לקוחותיה הגלובליים של FedEx Trade Networks המייצאים מוצרים לישראל או מייבאים ממנה. למעשה, 'פריץ קומפניס' תפעל כסניף לכל דבר ברשת הגלובלית של FedEx Trade Networks".

*איך השותפות משרתת אתכם?

"היא משרתת את תוכנית ההתרחבות הגלובלית שלנו בפרט ושל פדקס בכלל. השוק הישראלי הוא שוק צומח, המהווה יעד חשוב עבור חברות גלובליות הפועלות בו או כאלו שמתכוונות להתחיל לפעול בו בקרוב. כריתת השותפות והקמת הפעילות בישראל היא בהחלט תוצר של הביקוש מצד לקוחותינו הגדולים.

"בהיבט הישראלי, מדובר בהרחבה טבעית של פעילות פדקס בישראל, שעד היום פעלה בישראל באמצעות 'פדקס אקספרס' המתמקדת בשוק החבילות. לקוחותינו, כמו גם לקוחותיה של 'פריץ קומפניס', דורשים מזה זמן לקבל שירותים מורחבים ומורכבים יותר כמו שירותי שילוח משולבי ים-יבשה תחת המותג 'פדקס'. לכן, בשותפות הזו אנו נותנים מענה גם ללקוחותינו הגלובליים, גם ללקוחות 'פדקס אקספרס' בישראל וגם ללקוחות 'פריץ קומפניס'".



"אנשים בכל מקום הם אנשים"

*כמנהל, איך אתה מתמודד עם ניהול חברה בינלאומית?

"יש לי ניסיון בינלאומי בן 37 שנה. למעשה, כל הקריירה שלי בינלאומית. גויסתי לפדקס ב-2008 כסמנכ"ל תפעול ויועדתי להחליף את המנכ"ל לכשיפרוש. ב-2009 הוא פרש ומוניתי למנכ"ל במקומו. לחברה שלנו יש 64 סניפים בצפון-אמריקה, 13 באסיה-פסיפיק, 11 באירופה, במזה"ת ובאפריקה ו-2 באמריקה הלטינית ובקריביים. האתגר הוא להביא אנשים מעמים שונים לעבוד יחד למען מטרה אחת. היום אני בונה מחדש ארגון המתמחה בנישת השילוח, והופך אותו למותג בינלאומי אמין".

*איך מנהלים חברה בפריסה עולמית כמקשה ניהולית אחת?

"אנשים בכל מקום הם אנשים. צריך לתת להם כבוד, לגלות הבנה ולהיות מוכן להקשיב להם. אנחנו גם מנחילים את 'תרבות פדקס' לכל העובדינו בעולם - כל עובד שמתקבל לעבודה בפדקס מקבל הדרכה על מערכת הערכים והאמונות שלנו. יושרה, למשל, היא אחד הערכים החשובים ביותר אצלנו.

"כמנהל, אני דוגל במוטו: 'אני יכול'. כשעובד בא אליי ואומר שהוא לא יכול לעשות משהו, אני לא סימפטי; אבל כשעובד בא ואומר לי מה הוא צריך כדי למלא את המשימה, אני מעריך אותו. אני נמצא בארגון כדי לתמוך ולאפשר לעובד לעמוד במשימה.

"חשוב לי לבנות אמון עם העובדים, שידעו שהם יכולים לבוא אליי ולא לחשוש ממני. אם קרתה תקלה, אנחנו ננסה להבין למה היא קרתה. אני מאמין שאם תספק לעובדים את העזרה לה הם זקוקים, הם בדרך כלל יפתיעו אותך לטובה. עובדים נכשלים במקומות שבהם אין להם תמורה והכוונה. אלה דברים שעובדים בכל העולם".

*לאן אתה מפנה את עיקר תשומת הלב הניהולית שלך בימים אלה?

"תשומת הלב שלי מופנית בעיקר להמשך בניית התשתיות, לשיפור התוצאות הפיננסיות ולהמשך השיפור בכל המישורים בהם אנו פועלים. אנחנו נשענים רבות על שירות. השירות שלנו הוא קריטי. הכול מתחיל בשירות. יש לנו פוקוס חזק על שירות ושביעות רצון לקוחות. אנו מחויבים לחוויית לקוח יוצאת דופן. ללקוחות יש גישה ישירה אליי, ואני גם מתערב כשצריך".

*מה הקושי בניהול חברת-בת?

"יש לנו את הקווים המנחים של התאגיד, ועם זאת אנחנו עצמאים בתוך ארגון גדול. אנחנו ברי מזל בעמדה שבה אנו נמצאים, מוכרים בעולם כמותג חזק ובעל מוניטין, ונהנים מהתמורה של ארגון גלובלי מוערך. פדקס פועלת תחת ערכים של אמינות ושירות, ואנשים מצפים מאיתנו למלא את המשימה כי אנחנו חלק מפדקס. אנחנו לא יכולים לאכזב אותם ואת התאגיד".

*מה הקושי בניהול FedEx Trade Networks?

"אני לא עושה עניין מקשיים. אני מאמין שתמיד יש דרך. אם אתה יושב עם הצוות ועובד, אפשר לפתור דברים. ובדרך-כלל אנחנו הולכים יותר קדימה מאשר אחורה. קשיים יש לכולנו, אבל הכיוון צריך להיות חיובי. עלינו ליצור אנשים שמאמינים באנשים שמובילים אותם.

"אני מאמין גדול בצוותים. היום אתה יכול להיות מקושר עם העובדים מכל מקום באמצעות הבלקברי, באי-מייל ובטלפון. לא משנה היכן אתה נמצא. גם יש לי הנהלה חזקה. מערכות היחסים בין האנשים הן דבר קריטי. בניית קשר של אמון וקשר אישי הם קריטיים להצלחה. אנשים אוהבים להיות חלק ממשהו חיובי וצומח שמעורר בהם גאווה".

*איך המשבר הכלכלי העולמי משפיע עליכם בפרט ועל פדקס בכלל?

"למרות הסביבה הכלכלית המאתגרת, פדקס ואנחנו נותרו מחויבות לביצוע השקעות אסטרטגיות בכל רחבי העולם, לתועלת לקוחות החברות, עובדיהן ובעלי המניות שלהן. עצם השקעתה שלנו בפתיחת סניפים חדשים בקצב מהיר, ודווקא בשנתיים האחרונות (כולל ההשקעה בשוק הישראלי), מעידים על נכונותנו להיענות לדרישות לקוחותינו.

"חקרנו ומצאנו, שמנקודת מבט מאקרו-כלכלית עלינו לנצל את התקופה הנוכחית כדי להגדיל את הפריסה הגלובלית שלנו. הגענו למסקנה הזו לאחר שמצאנו, כי בזמן מיתון שינוע מהיר ויעיל של מטענים מסייע לחברות שנאלצות להפחית למינימום את רמות המלאי, חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים.

"וכאן בדיוק אנחנו נכנסים לתמונה, עם נוכחות מקומית חזקה, פריסה גלובלית ומוניטין של 100 שנה ויותר בתחום. כמו-כן, מצאנו שמובילים, בעיקר אלה המעורבים בשיגור מטענים משולבים ים-יבשה, מחפשים פתרונות יעילים יותר כלכלית. בדיוק בנקודה זו אנו עומדים לרשותם ומייעצים להם כיצד לשרת את לקוחותיהם טוב ויעיל יותר ביחס עלות-תועלת גבוה יותר. בנוסף, פריסה בינלאומית רחבה של סניפי FedEx Trade Networks מאפשרת ליצואנים גישה יעילה לשוקי יצוא חדשים, ומכאן התמיכה הישירה בהגדלת הכנסות החברה המייצאת".

*באילו פעולות נקטת כדי להקטין את השפעת המשבר הכלכלי?

"בשנת 2008 התחלנו להתפרש גלובלית, ומאז הקמנו 26 סניפים ברחבי העולם. במסגרת התרחבות זו התאמנו את כוח-האדם בחברה לצרכים החדשים: במדינות בהן פתחנו סניפים גייסנו עובדים חדשים; במקומות אחרים הקפאנו גיוסים, לא החלפנו פורשים ועשינו התאמות של מצבת כוח-האדם בהתאם לצרכים החדשים. כיום מספר העובדים שלנו גדול מזה שהיה ב-2008".

*מה החזון שלכם ושל פדקס לשנים הבאות?

"להמשיך בהתרחבות גלובלית אגרסיבית על-ידי התמקדות ב'אנשים'. אני מאמין בתיאוריה של 'אנשים-שירות-רווח'. פירוש הדבר, שאם אתה מתמקד באנשים שלך תהיה להם מוטיבציה לספק שירות ברמה הגבוהה ביותר, ובתמורה זה יוביל לרווח.

"התרבות הארגונית של פדקס מתבססת כולה על אנשים, וזה כולל גם את העובדים וגם את הלקוחות. זוהי חברה עם אוריינטציה חזקה לאנשים, וזה מה שהופך אותה לחברה מצליחה כל-כך. אלה לא רק מילים.

"המנהלים שלנו יודעים, שאם אתה נוהג נכון בעובדיך ובלקוחותיך זה מניע את העובדים לעבוד קשה ואת הלקוחות להיות נאמנים. ובסופו של דבר, אנחנו מרוויחים מכך וממשיכים לצמוח. אפילו בתקופות של שפל כלכלי אנחנו ממשיכים לצמוח, בדיוק בגלל הגישה הזו".

7 טיפים לניהול בינלאומי נכון / על-פי פרד שארדט

1. תעצים את העובדים שלך - כדי שיוכלו לשרת את הלקוח באופן הטוב ביותר. ספק להם כיוון ברור ואת העזרה לה הם זקוקים, הם בדרך-כלל יפתיעו אותך לטובה. עובדים נכשלים במקומות שאין להם תמיכה והכוונה.

2. כבד את מתחריך - ולעולם אל תמעיט בערכם.

3. פגוש את אנשיך באופן אישי - כי בילוי זמן עם העובדים שלך הכרחי להבהרת החזון והפוקוס של הארגון.

4. בנה צוות מנצח עם גאווה עצמית - כי אנשים אוהבים להיות חלק ממשהו חיובי וצומח שמעורר בהם גאווה.

5. הובל את הארגון על-ידי דוגמה אישית - כי העובדים אוהבים שההנהגה מבצעת את מה שהיא דורשת מהם.

6. התייחס בהגינות לספקים שלך.

7. תהיה אקטיבי - כדי שתוכל להוביל את השוק עם טכנולוגיה חדשה ומוצרים חדשים.

פרד שארדט
תפקיד: נשיא FedEx Trade Networks
גיל: 60
מגורים: ממפיס, טנסי, ארה"ב (מקום מושבו של המטה הגלובלי של פדקס, תאגיד ההובלות הענק שמחזור המכירות שלו נאמד ב-25 מיליארד דולר)
השכלה: תואר ראשון ושני במדע המדינה מאוניברסיטת סן פרנסיסקו
תפקידים קודמים: סגן נשיא וסמנכ"ל תפעול ראשי ב-FedEx Trade Networks; מנהל אזור אירופה, המזה"ת ואפריקה ב"פריץ קומפניס" האמריקנית