סקר: בעוד עשור תגבר התועלת של התקשורת החברתית ברשת

עם זאת - עפ"י ארגון Pew לחקר האינטרנט, 14% מאמינים כי הרשת תהווה גורם שלילי בחייהם בעוד עשור

על-פי תוצאות של סקר חדש שנערך בארה"ב, במהלך העשור הקרוב תעלה התועלת של יצירת ושימור קשרים חברתיים באמצעות האינטרנט על הסכנות האפשריות הכרוכות בכך.

בעזרתם של אמצעים דוגמת דואר אלקטרוני ורשתות חברתיות, אנשים יגבירו את יכולתם ליצור קשרים חדשים ביניהם בדרך זולה, שאינה מוגבלת על-ידי מיקום גיאוגרפי או אילוצי זמן - כך סבורים אנשי ארגון Pew לחקר האינטרנט, שערכו את הסקר בקרב 895 משתתפים, בהם מומחי אינטרנט וגולשים מן השורה, בדצמבר 2009 וינואר 2010.

בזבוז זמן?

על-פי הסקר, 85% מאמינים כי האינטרנט יהווה גורם חיובי בחייהם בשנת 2020. מנגד, 14% מהמשתתפים בסקר סבורים דווקא ההיפך - ומאמינים כי האינטרנט יהיה גורם שלילי בחייהם בעוד עשור.

"מרבית המשתתפים בסקר שפעו מחמאות לדרכי התקשורת החברתיות שכבר זמינות באינטרנט", נכתב בדו"ח הסקר. "הם אמרו כי העובדה שאנשים משתמשים באינטרנט כדי ליצור, לטפח ולשמר קשרים חברתיים היא שרירה וקיימת".

אך כאמור, לא כל המשתתפים בסקר ראו את הממד החברתי של האינטרנט כברכה. חלק ציינו כי הפעילות החברתית באינטרנט גוזלת מהם זמן, אותו היו מעדיפים להקדיש למפגשים חברתיים פנים מול פנים.

מספר משתתפים ציינו כי לדעתם האינטרנט מעודד יצירת קשרים שטחיים, העלולים לגרום לאנשים להרגיש בבדידות רבה יותר. עוד ציינו המשתתפים את הסכנה שבחשיפת מידע אישי ברשת.

אובססיה לטוויטר

ואולם, בשורה התחתונה, הסקר של Pew מאיר את הממד החברתי של האינטרנט באור חיובי, בעיקר ביחס לסקרים קודמים שנערכו בנושא. בסקר שפורסם במארס האחרון על-ידי אתר הקניות וביקורת הצרכנות Retrevo, נטען כי אנשים מקדישים זמן לגלישה ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק וטוויטר ברמה כמעט אובססיבית.

48% מהמשתתפים בסקר ההוא טענו כי הם מעדכנים את שורת הסטטוס שלהם בפייסבוק או בטוויטר במהלך הלילה או ברגע שהם קמים מהשינה. 32% מהמשתתפים אמרו כי הפסקת הארוחה לשם שליחת מסר ברשת חברתית הוא מעשה מקובל, ואילו 7% מהמשתתפים ציינו כי הם בודקים את המסרים שהם מקבלים ברשתות החברתיות אפילו בזמן קיום יחסי מין.

באוקטובר האחרון פורסם סקר שנערך בבריטניה על-ידי חברת שירותי טכנולוגיית המידע Morse-LPC, שהראה כי הגלישה של אנשים ברשתות חברתיות בזמן שהם נמצאים במקום עבודתם גורמת נזק כלכלי כבד למעסיקים.

על-פי ממצאי הסקר, בסך-הכול נאמד הנזק למשק הבריטי בשל גלישה ברשתות חברתיות בשעות העבודה ב-1.38 מיליארד ליש"ט (2.25 מיליארד דולר) מדי שנה.