בורסות אירופה סגרו בעליות שסיימו את השבוע החזק זה שנה

המדדים המובילים טיפסו היום בכ-0.5% ■ מדד הפורטסי יורופירסט 300 זינק השבוע ב-5.4% ■ אסיה סיימה בעליות ■ לראשונה מזה כשנתיים - קוריאה העלתה במפתיע את הריבית ב-0.25% ל-2.25%

הבורסות האירופיות סיימו את המסחר בעליות זה היום הרביעי ברצף, ובכך הסתיים שבוע העליות הטוב ביותר מזה שנה, כאשר החששות מפני תוצאות מבחני הלחץ במערכת הבנקאית התמתנו, בעוד שהמשקיעים התמקדו בעונת הדוחות שתחל בשבוע הבא. מניות ענף הכרייה הובילו את העליות בשוק על רקע העלייה במחירי המתכות בציפייה לעלייה ביבוא שלהן לסין ובהמתנה לדו"חות טובים של יצרנית האלומיניום הגדולה בעולם, אלקואה ביום ב' הקרוב.

הפוטסי יורופירסט 300, המדד המרכז את 300 המניות המובילות בגוש האירופי סגר את יום המסחר בעלייה של 0.6% ובשבוע החולף זינק המדד ב-5.4%, העלייה החדה ביותר שנרשמה במדד זה מאז יולי 2009. גם העלייה השבועית שנרשמה ב-Stoxx 600, היתה החזקה ביותר מזה כשנה.

דבריו של יורגן סטארק, בכיר ב-ECB שאמר היום כי "עבר השלב הגרוע ביותר של הטלטלה בשווקים" עודדו את המשקיעים. סטארק טען גם כי עליית הריבית לא תפגע בצמיחה "כתוצאה מהפסקת תוכנית ההלוואות חלה ירידה בנזילות, אך בשוק הכספים נרשמה עלייה קלה בלבד בשיעורי הריביות, מה שמגביר את האיתות מעורר הביטחון בגוש האירו ובמערכת הבנקאית" לדבריו "תוצאות מבחני הלחץ בבנקים יבססו את האמון".

נראה כי העלאת תחזית הצמיחה הגלובאלית מצד קרן המטבע הבינלאומית ומס' נמוך מהצפוי של תביעות אבטלה בארה"ב משככים חשות שמא הכלכלה נכנסת למיתון נוסף.

"נראה שאחרי גל המימושים הכבד, אנו על סף מהפך בסנטימנט. בהנחה שלא יהיו הפתעות גדולות, בהחלט ייתכן שהראלי הנוכחי יוכיח שיש לו רגליים על אף החששות למיתון כפול", אמר בן פוטר מ-IG Markets.

ריו טינטו ו-BHP ביליטון בלטו לחיוב על רקע עלייה במחירי המתכות. חברת כריית הנחושת Antofagasta עלתה לאחר שסיטיגרופ העלה המלצתו לחברה מ"החזק" ל"קנייה".

אינפינאון ריכזה עניין לאחר שדווח בעיתון כי חברת השבבים השנייה בגודלה באירופה קרובה למכירת חטיבת השבבים לטלפונים ניידים לאינטל ב-1.4 מיליארד דולר.

קוריאה מפתיעה

בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית לאחר שדרום קוריאה העלתה את הריבית במשק לראשונה מאז פרוץ משבר האשראי הגלובלי, ובעוד עיתונים מקומיים באסיה דיווחו כי חברת הנפט רויאל-דאץ'-של שוקלת לרכוש נתח בפרויקט גז של סנטוס.

"השווקים מתאוששים מרמות של 'מכירת יתר'", אמר לסוכנות בלומברג פרסד פטקר, מנהל השקעות ב-Platypus. "החברות פחות פסימיות והן מוכנות להוציא מזומנים כדי לנצל הזדמנויות".

מדד ה-MSCI אסיה זינק ב-1.94%, לאחר שאתמול הוא קפץ ב-1.4% בעקבות העלאת תחזית הצמיחה העולמית על ידי קרן המטבע הבינלאומית. בסין, המדדים המובילים עלו זה היום השני ברציפות, בשיעור של עד 1.6%.

אירוע המאקרו של היום היה העלאת הריבית בקוריאה. הבנק המרכזי שם החליט להעלות את הריבית באופן מפתיע מרמת שפל, ל-2.25% מ-2%. זוהי העלאת הריבית הראשונה בקוריאה מאז אוגוסט 2008, מה שמראה כי הבנק המרכזי הקוריאני לא חושש מפגיעה בצמיחה למרות משבר החוב האירופי. קוריאה מצטרפת בכך לשורה של מדינות שכבר העלו ריבית, ובכללן אוסטרליה, נורווגיה, קנדה, ברזיל, מלזיה, ניו זילנד וגם ישראל.

המניה המדוברת היום באסיה היתה זו של חברת סנטוס , שעלתה בעקבות דיווח בעיתון Australian Financial Review לפיו רויאל-דאץ'-של תקנה חלק מפרויקט הגז ב-Queensland של סנטוס, ואף תהפוך למפעיל בפרויקט. מדובר בפרויקט ענק באוסטרליה שהיקפו נאמד בכ-14 מיליארד דולר. הדיווח התייחס לכך שחברת של תשקיע כמעט 2 מיליארד דולר בפרויקט תמורת 35% ממנו.