"קבוצות הרכישה דועכות; בקרוב אנשים יגלו שאין להם אבא"

שאול לוטן, בעל השליטה בקבוצת לוינשטיין: "על הנייר זה נהדר, אבל כשהמעלית לא עובדת או האסלה תקועה, זה מרגיש רע" ■ "גינדי עושים עבודה יפהפיה; המבצעים שלהם לתפארת" ■ "הביקושים ממשיכים להיות חזקים למרות ניסיונות הממשלה. הדירות יתייקרו ב-12% תוך שנה"

בשנה שבה ההשקעות הדומיננטיות בענף הנדל"ן מתמקדות בעיקר במגורים, הנפיקה קבוצת לוינשטיין, בניהולו ובשליטתו של שאול לוטן, דווקא חברת נדל"ן מניב, לה היא קראה לוינשטיין נכסים - אקט שמסמל הן את אמונה שלה והן את אמון המשקיעים בתחום. לוינשטיין נכסים גייסה במאי 164 מיליון שקל בהנפקת מניות ואג"ח לשוק המוסדי ולציבור, כשבבעלותה שמונה נכסים המניבים כ-60 מיליון שקל לשנה מדמי שכירות.

"ההנפקה של לוינשטיין נכסים עברה יפה בזמן קשה בשוק, משום שלא היינו גרידיים", אומר לוטן, "נתנו מחיר מעט יותר נמוך שיאפשר אפסייד, ולדעתי הבאנו חברה שנחשבת טובה, עם נכסים טובים שממוקמים טוב ועם הנהלה טובה. יצרנו חברה שאין לה overhead, אלא חברה שמקבלת שירותי ניהול מהחברה האם במחיר זול, וכתוצאה מכך התשואות או הרווחים נטו גדולים יותר מאשר חברה שיש לה מנגנון משלה. הנכסים של החברה הם כאלה שהפוטנציאל שלהם עוד לא מוצה, וזה מה שגרם להצלחת ההנפקה".

- האם יש באופק רכישת נכסים חדשים, או בניית פרויקטים חדשים?

"התוכניות של לוינשטיין נכסים הן להתרחב בנושא המשרדים והמסחר, הן בתל אביב והן בפריפריה. למשל, באזור רמת אליהו בראשון לציון, סמוך לכביש 4, יש בבעלותנו 30 דונם שאנחנו נמצאים בשיחות לגביהם מול ראש העירייה, דב צור, במטרה להקים שם מרכז היי-טק עם מסחר.

"באזור קרית אריה בפתח תקוה יש לנו תוכנית למרכז משרדים והיי-טק בהיקף 50 אלף מ"ר, שעוברת בימים אלה לוועדה המחוזית. בד בבד אנחנו כל הזמן בוחנים הצעות שמגיעות אלינו לרכישה של מגרשים ונכסים, כשהעדיפות שלנו היא למגרשים, בהם יש לנו יתרון יחסי היות שאנחנו יודעים גם לבנות טוב וזול. אנחנו זהירים ושמרנים, ובוחנים כעת כמה הצעות בתל אביב, אבל ברגע זה עוד אין משהו ממשי".

- מה לגבי התרחבות בענף המסחר?

"בתחום הקניונים אני לא מרגיש שאני מספיק טוב. בענף המסחר אנחנו מדברים על מרכזים קטנים יותר ברמה של אלפי מ"ר, כמו למשל מרכזים שכונתיים. אבל אם יבוא משהו גדול ונעשה בדיקה ונגלה שהוא טוב ונכון, לא נימנע מזה. אני מבין קצת פחות טוב מחיים כצמן או מכל הריטים, אבל לדעתי היציאה לפרבור של המסחר היא בלתי נמנעת, בעקבות פרבור המגורים. אנחנו בונים בצורן דירות ואני רואה את סוג האנשים שבא לשם ולדעתי מרכז מסחרי בצורן, פרדסיה וקדימה יכול בפירוש להיות מרכז מסחרי רווחי".

- אילו מגמות אתה מזהה בשוק המגורים?

"שוק המגורים ימשיך להתחזק, והמחירים ימשיכו לעלות. הביקוש קיים וההיצע מועט. לצערי, ניסיונות הממשלה לייצר עוד ועוד מגרשים לא צולחים, ולכן להערכתי מחירי הדיור יעלו בשנה הקרובה לפחות ב-10%-12% ריאלי. אני רואה את הביקושים, והם חזקים מאוד. קבוצות הרכישה לאט לאט דועכות, והדעיכה תתחזק כשהקבוצות יחלו למסור דירות וחברי הקבוצה יופתעו לראות שאין להם אבא. על הנייר זה נראה נהדר, אבל בסוף, כשהמעלית לא עובדת או האסלה תקועה, זה דבר שמרגיש רע ולכן קבוצות הרכישה יירדו.

"לגבי צורות אחרות של רכישה, לדעתי המבצעים שגינדי החזקות עושה הם לתפארת, והם עושים עבודה יפהפייה. אני בטוח שהדירות יימסרו בצורה טובה וייתכן שזה יהיה טרנד נוסף. אני לא רואה למשל טרנד של דירות להשכרה באופק".