הירוקים ניצחו את כרישי הנדל"ן: לא יוקם כפר נופש בפלמחים

הממשלה קיבלה את הצעתו של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, תוך שילוב של שטח ציבורי פתוח בתוכנית ■ "הממשלה החליטה כי התוכנית תידון מחדש ויילקח בחשבון דו"ח מבקר המדינה בנושא, וחוק השמירה על הסביבה החופית שחוקק מאז"

הממשלה קיבלה את הצעתו של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לבחינה מחודשת של תוכנית כפר הנופש בפלמחים תוך שילוב של שטח ציבורי פתוח בתוכנית.

בתוך כך ביקשה הממשלה מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז לדון מחדש בתוכנית תוך יכולת לשנות את ייעוד הקרקע כך שיכלול גם שטח ציבורי פתוח. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "הממשלה החליטה להחזיר את תוכנית חוף פלמחים לוועדה המחוזית לתכנון ובניה על מנת שתדון בה מחדש ותיקח בחשבון את דו"ח מבקר המדינה בנושא, ואת חוק השמירה על הסביבה החופית שחוקק מאז. שר המשפטים יעקב נאמן הבהיר בנוגע להחלטה זו כי כל אחד מהמשרדים שירצה, יוכל להגיש בקשה לשינוי התוכנית".

התוכנית לבניית כפר הנופש בפלמחים אושרה בשנת 2000 והיא מתייחסת לשטח של 70 דונם במרחק 100 מטר בלבד מהחוף. כפר הנופש היה אמור לכלול 350 חדרים. השר נאמן הבהיר בישיבת הממשלה כי המשרד להגנת הסביבה רשאי להגיש תוכנית חלופית שתייעד את החוף כשטח ציבורי פתוח.

כבר בשבוע שעבר הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא תומך בהחזרת החוף לציבור, אבל ההצבעה על ההחלטה נדחתה להשבוע לבקשת שר הפנים, אלי ישי, שטען כי החלטה כזו תהווה תקדים מסוכן בפני יזמים נוספים, שלפיו מוסדות התכנון יוכלו לאשר תוכניות בנייה אבל הממשלה תוכל לבטלן.

כזכור, מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, פרסם בנובמבר האחרון דוח חריף על פרויקט כפר הנופש בפלמחים. בדוח קרא לינדנשטראוס ליועץ המשפטי לממשלה, אז מני מזוז, לבטל את התוכנית וציין כי ראוי שמוסדות התכנון יבחנו מחדש את תוכנית כפר הנופש בהתחשב בשינויים שחלו בעקבות חוק הסביבה החופית. בדוח גינה לינדנשטראוס את הליקויים החמורים בפעילות מינהל מקרקעי ישראל בשיווק הקרקע ובהליכי התכנון להקמת כפר הנופש. המבקר ציין כי מדובר בקטע חוף מן היפים שנותרו במדינת ישראל והדגיש כי "הרשויות חייבות לשמור על משאבי הטבע והנוף שבחוף לטובת הציבור כולו".

ועדת המכרזים החליטה באפריל 2004 כי במכרז תזכה הצעתן המשותפת של שתי חברות קבלניות תמורת 8 מיליון שקל. החברות היזמיות הן "מעוז דניאל" ו"אווילון", כששני בעלי המניות בחברות הזוכות מתגוררים במושב סמוך. שיווק הקרקע ליזמים פרטיים להקמת כפר נופש עורר בציבור גלי מחאה רבים, בעיקר בשל הטענה שהדבר פוגע בסביבה החופית וכן בשל המחיר שהתקבל בתמורה לקרקע, שנטען שהיה נמוך באופן בלתי סביר.

בנוגע להחלטה היום ציין ארדן כי "הממשלה קיבלה היום החלטה היסטורית המעדיפה את האינטרס הציבורי הרחב ומתקנת טעויות עבר שבאו על חשבון הציבור".

החברה להגת הטבע מסרה כי "החברה להגנת הטבע מברכת את הממשלה על החלטה אמיצה ונכונה. אנחנו מקווים כי הוועדה המחוזית, שתידרש לנושא מחדש, תחזיר את החוף לרשות הציבור ולא תתיר להקים בו מיזם נדל"ני. יש בישראל מעט מדי חופים פתוחים וטבעיים ועלינו להגן עליהם".

היזמים: "יום עצוב ליזמות במדינת ישראל"

עו"ד אמיר חן, בא כוחם של היזמים מעוז דניאל ואוולון, הגיב בצהרים להחלטה: "זהו יום עצוב ליזמות במדינת ישראל. זהו יום עצוב לענף התיירות והנופש במדינת ישראל. ארגוני הסביבה שחברו לגורמים פוליטים ניצחו נצחון זמני את היוזמה הפרטית. מעוז דניאל ואוולון אינם כרישי נדל"ן. הם יזמים שזכו כדין במכרז של המינהל, עם תכנית בנין ערים שאושרה לאחר דיונים של כ- 19 שנה. תכנית שהוכנה ע"י המדינה עצמה... זהו אות וסימן לכל יזם במדינת ישראל, שגם כאשר יש בידיו תכנית מאושרת, הוא חשוף לביטולה. האם זהו אות חיובי? אני סבור שזהו אות שלילי ביותר".