לנדאו: להעלות תעריפי החשמל ב-5% או להזרים הון לחב' חשמל

לנדאו יבהיר לממשלה ביום א': ללא הזרמת הון מיידית לחברת החשמל ייקלע המשק למחסור בחשמל בתוך שנתיים-שלוש ■ חח"י מבקשת מהממשלה או מהציבור להשתתף במימון תוכניות הפיתוח שהיקפן 8 מיליארד ש'

הממשלה תתבקש ביום ראשון הקרוב להחליט אם לממן בניית תחנות כוח חדשות במיליארדי שקלים מתקציב המדינה או על ידי העלאת תעריפי החשמל ב-5%, כך נודע ל"גלובס". שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו אמר היום (ב') כי בכוונתו להציג בפני הממשלה ביום ראשון את מצב משק החשמל ולהבהיר לשרים כי ללא הזרמת הון מיידית לחברת החשמל ייקלע המשק למחסור בחשמל בתוך שנתיים-שלוש.

שר התשתיות יציג כגיבוי את ממצאי דו"ח הבנק העולמי שנערך במימון חברת החשמל שלפיהם החברה זקוקה להזרמת הון מיידית מהממשלה בהיקף 6 מיליארד שקל. בנוסף יציין השר כי החברה נמצאת כבר כעת בגבול התחתון של רזרבת ייצור החשמל שלה, כפי שהודיעה חברת החשמל אתמול, כשקראה לצרכנים להימנע היום משימוש במכשירי חשמל בין 12:00 ל-17:00.

האוצר מתנגד להזרמת כספים לחברת החשמל עד שתושג הסכמה על שינוי מבני בחברה. הדרגים המקצועיים ברשות החשמל מתנגדים למימון הקמת תחנות הכוח באמצעות העלאת תעריפי החשמל.

8 מיליארד שקל

חברת החשמל מבקשת מהממשלה או מהציבור להשתתף במימון תוכניות הפיתוח שלה לשנים הקרובות שהיקפן 8 מיליארד שקל. בחברה טוענים כי הכנסותיה מאפשרות לה לממן רק את פעילותה השוטפת וכי לא תוכל לשרת את חובותיה אם תפריש כספים לצורך פיתוח. במרכז המחלוקת עומדות תחנות הכוח החדשות שאמורות להיבנות במסגרת שלב ב' של תוכנית החירום.

מדובר בשלוש תוספות קיטוריות ובתחנת כוח חדשה באלון תבור שעלותן הכוללת 5.6 מיליארד שקל. מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר ביקש במרץ את אישור רשות החשמל להעלות את תעריפי החשמל ב-5% למשך שנתיים וחצי על מנת לממן 2.7 מיליארד שקל מסכום זה. את שאר הסכום הציע לסקר לגייס באמצעות אשראי ספקים (1.9 מיליארד שקל) ודחיית תכניות השקעה אחרות (1 מיליארד).

בשבוע שעבר הופיע לסקר בפני מליאת רשות החשמל והציג את בקשתו להעלאת התעריפים. יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה מסתייג מהבקשה וטוען כי על החברה להתייעל לפני שתוכל לבוא לציבור ולדרוש את השתתפותו. גם הדרגים המקצועיים ברשות מתנגדים למימון הבנייה באמצעות העלאת תעריפי החשמל. שלב א' של תוכנית החירום שעלה 2.4 מיליארד שקל מומן באמצעות העלאה של 4.2% בתעריף החשמל למשך שנתיים. עמדת שר התשתיות מנוגדת לעמדת האוצר והדרגים המקצועיים ברשות החשמל.

מנגד, דירקטוריון החברה החליט בשבוע שעבר שלא לאשר לה לגייס חובות נוספים לצורך מימון תוכניות הפיתוח. סך חובותיה של חברת החשמל עומדים נכון להיום על יותר מ-60 מיליארד שקל.