הבנק העולמי: "על תעריפי החשמל בישראל לעלות ב-16%"

דו"ח הבנק העולמי קובע: "על הממשלה להזרים 6 מיליארד ש' לחב' חשמל. שכר עובדי חברת החשמל גבוה בכ-25% מהממוצע בעולם" ■ הדו"ח מדליק נורה אדומה ומזהיר: חברת החשמל לא תוכל לשרת את חובותיה בטווח הבינוני ■ גורמים במשק החשמל: זוהי "קריאת השכמה" לממשלה; חשש ממשבר במשק החשמל

השכר בחברת החשמל גבוה בכרבע מממוצע עלויות השכר בחברות חשמל אחרות בעולם ועליה להתייעל, כך קובעת טיוטת דו"ח של הבנק העולמי על מצבה של חברת החשמל. הדו"ח קובע כי במהלך העסקים הקיים, החברה לא תוכל לשרת את חובותיה בטווח הבינוני.

הדו"ח מאמץ את הצעות מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר כשהוא ממליץ לממשלה להזרים מיידית הון בעלים של 6 מיליארד שקל והעלאת תעריפי החשמל ב-16%. הדו"ח מציין כי גובה השינוי בתעריף יכול להשתנות, אך יהיה צורך לשנות בהתאם את גובה הון הבעלים שיוזרם. גורמים במשק החשמל הגדירו את מסקנות הטיוטה "קריאת השכמה" לממשלה, וטענו כי יישומן ימנע משבר במשק החשמל.

הדו"ח הוזמן ומומן על ידי חברת החשמל על רקע חוסר התקשורת והאמון בין חברת החשמל לרשות החשמל. לסקר הזמין את הדו"ח מהבנק העולמי מתוך רצון למצוא גוף בלתי תלוי ומקצועי שיחווה את דעתו על מצבה של החברה. ההמלצות שהוגשו היום הן במסגרת טיוטת שלב ב' ונשלחו למשרדי הממשלה ולרשות החשמל לצורך קבלת הערות. הבדיקה נערכה במשך כתשעה חודשים. במסגרת שלב א' של הדו"ח שהוגש לפני חודשים ספורים נותח המצב הקיים בחברה.

התעריפים אינם נקבעים בשקיפות

הדו"ח קובע כי הרגולציה בישראל לוקה בחוסר שקיפות המתבטא בין השאר באופן שבו נקבעים תעריפי החשמל על ידי רשות החשמל. הדו"ח קובע כי הכנסת יצרנים פרטיים תקל על חברת החשמל וקוראת לממשלה להעניק ליצרנים תמריצים נוספים. לעומת זאת, החברה אינה צפויה להיפגע מהתחרות מול היצרנים הפרטיים כי מערך הייצור שלה יעיל יחסית.

בנוסף הדו"ח קובע כי המנוף הפיננסי של חח"י הוא גבוה בהשוואה לחברות חשמל אנכיות אחרות. היחס עמד על כ-73% בשנת 2009, בעוד שהיחס בחברות חשמל בנות השוואה נע בין 28% ל-56% ובחברות חשמל גדולות אחרות בין 33% לבין 70% (2008 או 2009).