מגזר השבבים מחכה ל-ASML

מה נוכל ללמוד כבר השבוע מהדו"חות הראשונים על הרבעון השני, האם כדאי להחזיק דווקא במניות של מגזר הציוד, איזה פוטנציאל תקשורתי עצום גלום בהודו, ומדוע ההודים מעדיפים לעשות ביזנס עם ישראלים

בשבוע המסחר הקצר והאחרון לפני תחילת עונת התוצאות לרבעון השני, כל המדדים עלו סביב 5% - השבוע הכי טוב בשנה האחרונה. העלייה שבאה אחרי קריסה של עד 19% מהשיא של סוף אפריל, מבטאת התפכחות של הרגע האחרון שזאת לא הולכת להיות עונת תוצאות קטסטרופלית. כנראה שבמקרה הכי גרוע רק ההנחיות לרבעונים הבאים יבטאו צפי להאטה כזאת או אחרת על-פי המגזרים השונים בגלל המשבר האירופי שנחת עלינו השנה, אבל לא גלישה למיתון שני בכל העולם כמו בסוף 2008 ותחילת 2009.

השבוע ידווחו רק 21 חברות מתוך מדד ה-S&P 500, אבל ביניהן תהיה נציגה כמעט לכל מגזר, כך שכבר ביום שישי המשקיעים ייצאו לסוף השבוע עם תמונה די ברורה על טיבה של עונת התוצאות ומה הסיכוי למיתון שני. מהתעשייה נקבל היום וביום שישי את אלקואה (AA) וג'נרל אלקטריק (GE) בהתאמה. מהתחבורה היבשתית ענקית הרכבות CSX תדווח היום, ומהבנקים ידווחו שלושה, ג'יי.פי. מורגן (JPM) ביום חמישי ולמחרת שני הבנקים ה"בעייתיים" מתקופת המשבר, סיטי (C) ובנק אוף אמריקה (BAC).

ממגזר הטכנולוגיה תדווח ביום חמישי חברת האינטרנט שלה שווי השוק הכי גדול, גוגל (GOOG). תמונת שוק המחשבים והשרתים תתבהר עם התוצאות של אינטל (INTC) מחר והמתחרה הקטנה שלה, AMD, ביום חמישי. השבוע כנראה גם נדע הרבה יותר מי צודק בוויכוח בין האנליסטים שנמשך מתחילת השנה, לגבי כדאיות ההשקעה בחברות לציוד לייצור שבבים בשלב הנוכחי של המחזור העסקי בענף שחלק גורסים שהוא בשיא ולכן צריך לצאת, והאחרים טוענים שהשיא עוד רחוק בגלל ביקושים גדולים שנמשכים למחשבים ולטלפונים.

אינטל תעדכן את תקציב ההשקעות שלה בציוד עם התוצאות מחר, כנס מקצועי גדול מאוד של כל החברות בתחום הציוד ייערך השבוע וילווה בפגישות עם אנליסטים, ובנוסף, שתי יצרניות של ציוד ידווחו תוצאות. נובלוס (NVLS) תדווח הלילה והחברה ההולנדית הגדולה ASML (ASML) מחרתיים. ASML, שלה שווי שוק של 13 מיליארד דולר, נחשבת לצוואר הבקבוק בדרך להקמת כל מפעל שבבים, כי היא כמעט בלעדית בשוק הליתוגרפיה וכל מכונה שלה, שעלותה עד 50 מיליון אירו, מיוצרת במשך כשנה.

דרך צבר ההזמנות המעודכן של ASML יהיה אפשר מחרתיים לגזור די בקלות את תוספת קווי השבבים שיהיו בעולם השנה ובשנה הבאה, וכבר ידוע שרוב ההשקעות יתבצעו בהרחבה והקמה של מפעלים לשבבי זיכרון מסוג DRAM ופלאש מסוג NAND. החברה צפויה לדווח על רווח למנייה של 56 סנט ומכירות של 1.2 מיליארד דולר שהם יותר מפי 3 לעומת הרבעון השני אשתקד, שהיה האחרון למשבר.

סופר-נובה

בנוסף לתוצאות, החל מהלילה ובמשך ארבעה ימים יתקיים בסן פרנסיסקו SEMICON West, כנס שנתי גדול של חברות לציוד וטכנולוגיות לייצור שבבים כולל תערוכה גדולה. זהו שוק ענקי והאנליסטים של גולדמן זאקס (GS), למשל, מעריכים שהשנה היקף ההשקעות ההוניות בתשתיות לייצור שבבים ינסוק עד 48 מיליארד דולר - גידול של 84% לעומת שנת המשבר אשתקד, ובשנה הבאה יחצו את שיא כל הזמנים ויגיעו ל-62 מיליארד דולר.

גולדמן נמצאים בצד של אלה שממליצים להמשיך להחזיק במניות במגזר הציוד. המניות המומלצות שלהם בתחום הן בעיקר ASML, לאם ריסרץ' (LRCX) וטרהדיין (TER). גם האנליסטים בבנק ההשקעות הקטן יותר, נידהם, ממליצים על מניות הציוד, והם חושבים שהכנס האופטימי השבוע יעורר גל ביקושים למניות הללו.

בין המומלצות של נידהם נמצאת הישראלית נובה מכשירי מדידה (NVMI), שביום חמישי הודיעה על התקנות של המערכת האופטית העצמאית שלה למדידה מטרולוגית אצל שבעה לקוחות עד סוף הרבעון השלישי. ההודעה הזאת וההודעות על הזמנות חדשות במהלך הרבעון השני, עשויות להביא את מנהלי נובה להעלאה שנייה השנה של ההנחיות השנתיות בתוצאות הקרובות. עם תוצאות הרבעון הראשון בתחילת מאי נובה העלתה את ההנחיות למכירות השנה של עד 66 מיליון דולר ברף העליון, לעומת 63 מיליון דולר בהנחיות שנמסרו בפברואר.

בנידהם ממליצים גם על חברה אמריקנית קטנה שאני מחזיק כאן בתיק, אולטרה קלין (UCTT), שתהיה בכנס השבוע. אולטרה נמצאת בצמיחה חזקה, בין השאר בגלל שני לקוחות משמעותיים שלא מתחום השבבים, אורבוטק (ORBK) ואינטואיטיב סרג'יקל (ISRG). נובה נסחרת היום במכפיל רווח נמוך מאוד של 8 ואולטרה במכפיל 7, שתיהן על-פי הצפי של נידהם לרווחי שתי החברות ב-2011.

שמים פס רחב

כידוע, האינטרנט הנייד, כלומר גלישה דרך הסלולר, אייפדים או לפטופים מכל מקום, הוא שוק ענקי שיהיה גם המנוע להשקעות של מיליארדי דולרים בכל שנה בתשתית התקשורת בכל העולם, והמונדיאל שהסתיים אמש יהיה הטריגר האחרון להשקעות לאותן ספקיות שעד היום היססו. אחד השווקים הכי גדולים בעולם והכי בתוליים לפס רחב נייד הוא הודו, שבה יש 650 מיליון מנויי סלולר, חדירה של 55% שממתינים לדור 3 או 4, ורק ל-10 מיליון יש פס רחב שרובו בכלל קווי מסוג DSL.

אחרי שהשוק הסיני שגדול מההודי הפך ל"שבוי" בידי ספקי ציוד תקשורת סיניים, השוק ההודי הענקי הוא התקווה הגדולה של כל ספקיות הציוד מישראל, כי אצל ההודים מתייחסים אלינו ב"כבדהו" ואל הספקים הסינים ב"חשדהו". מנהלים של כל החברות הישראליות בנוסף לענקיות הבינלאומיות התכנסו בשבוע שעבר לכנס מקצועי שכותרתו "פס רחב נייד", שהתקיים בניו-דלהי ובמומביי.

היייתה שם אלווריון (ALVR) שממתינה להזמנות ענק מספקית התקשורת BSNL, שמנהלה אישר בכנס שממשלת הודו הציבה לספקיות יעד של 100 מיליון מנויי אינטרנט עד שנת 2014, גידול של פי 10, ומאחר שמדובר בעיקר באינטרנט נייד טכנולוגית הם סגורים על רשת וויימקס כפתרון הכי זמין ומהיר להגיע ליעד הזה. היו שם גם מנהלים מ-ECI, שהזכייה הענקית אצל BT באנגליה תעזור להם מאוד מבחינה שיווקית בהודו, שהיא בעלת אוריינטציה אנגלית בהרבה תחומים. חלק לא קטן מהמנויים החדשים יחוברו באמצעות סיבים אופטיים עד הבית, FTTH, ול-ECI יש הרבה מה להציע בנישה הזאת, כפי שמוכיחה הזכייה הענקית אצל BT.

מנהל BSNL אישר בכנס שהם מתכננים לרשת בשנים הקרובות 100 ערים בהודו עם סיבים אופטיים עד הבית, בעיקר למנויים עסקיים ולמשתמשים כבדים. לא צריך להסביר מה גודלה של עיר בהודו שבה מצטרפים כל חודש 10-15 מיליון מנויי סלולר חדשים. בכנס הייתה גם אחת הזוכות בקטע הראשון של הרשת הזאת, אורכית (ORCT). אורכית כבר סיפקה מערכות בשווי של מעל 4 מיליון דולר, והיא ממתינה לאישור תקן מ-BSNL כדי להכיר בהכנסות ולקבל הזמנות המשך.

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "פיא נבחרת נאסד"ק". בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע, לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.