הצעת חוק דרמטית: להקפיץ את תמלוגי הגז בעשרות אחוזים

הצעת החוק קובעת כי שיעור התמלוגים על אוצרות טבע המופקים בישראל יעמוד על 20%, ובנוסף יוטל מס "רווחי-על מהפקת משאבי טבע" של 60% ■ יוזמי ההצעה: "גם קרן המטבע תומכת במודל הנורבגי"

המאבק על הגדלת התמלוגים מקידוחי גז טבעי ונפט עובר לכנסת. חברי כנסת מכל סיעות הבית - שלי יחימוביץ' (עבודה), כרמל שאמה (ליכוד), יצחק וקנין (ש"ס), משה גפני (יהדות התורה, יו"ר ועדת כספים) יעקוב אדרי (קדימה), אורי אורבך (הבית היהודי) ניצן הורוביץ (מרצ), דב חנין (חד"ש) ואריה אלדד (האיחוד הלאומי) הגישו היום (ג') הצעת חוק מקיפה: "קרן לאומית למשאבי טבע ולפיתוח חברתי".

נזכיר כי שר האוצר יובל שטייניץ הקים את ועדת ששניסקי לבדיקת נושא התמלוגים, שאמורה להגיש את המלצותיה במהלך החודש הבא.

על פי המצב הקיים, שנקבע לפני יותר מ-60 שנה, נהנית מדינת ישראל מחלק קטן בלבד מההכנסות של אוצרות הטבע שבשטחה: כ-25% לכל היותר. גובה התמלוגים מההכנסות על הפקת נפט וגז טבעי בישראל נקבע ב-1952 ועומד מאז על 12.5% (אפקטיבית כ- 10%), ואילו גובה התמלוגים על הפקת מחצבים ומתכות נקבע ב-1925 ועומד על 3%-5%. הצעת החוק קובעת כי שיעור התמלוגים על אוצרות טבע המופקים בישראל יעמוד על 20%.

יחד עם זאת, על מנת לאפשר למפיק להחזיר את השקעתו בתוך פרק זמן קצר ולעודד את פיתוחם המהיר של מקורות ההפקה, יעמוד שיעור התמלוגים בחמש השנים הראשונות מיום תחילת ההפקה על 10% בלבד (לפי הצעת החוק).

עוד נכתב בהצעת החוק כי התמורה למדינה תופקד בקרן השקעות לאומית אשר תוקם לשם כך. בראש הקרן יעמוד שר האוצר, ויהיו חברים בה נגיד בנק ישראל, נציגי משרדי ממשלה שונים, יו"ר ההסתדרות ונשיא התאחדות התעשיינים. כספי הקרן ינוהלו על ידי בנק ישראל וישמשו להשקעות ארוכות טווח. כך תובטח טובת אזרחי המדינה וטובתם של הדורות הבאים.

"מס רווחי-על" של 60%

בדברי ההסבר להצעת החוק, אשר נכתבה בשיתוף עם מומחי אנרגיה ומומחי מיסים, מציינים חברי הכנסת את "המחלה ההולנדית" - מונח המתאר תהליכים כלכליים שליליים במדינות בהן נתגלו בתקופת זמן קצרה כמויות גדולות של אוצרות טבע. הכנסות גבוהות מהפקת אוצרות טבע הביאו לייסוף חד של המטבע המקומי, לפגיעה עמוקה בייצוא ובמגזר התעשייתי, לאינפלציה ולעלייה באבטלה. גילוי מאגרי הגז הטבעי הגדולים מול חופי ישראל, כותבים הח"כים, מעורר חשש כי "המחלה ההולנדית" תפגע גם במשק הישראלי.

בהצעת החוק מאזכרים חברי הכנסת את המודל הנורבגי: "ניהול מושכל של משאבי המדינה הביא מדינות אחרות להתמודד בהצלחה עם תופעות אלו. לדוגמה, ממשלת נורבגיה בחרה להשקיע את הכנסותיה מהפקת נפט וגז טבעי בקרן פנסיה לאומית (לשעבר קרן הנפט). בזכות מדיניות זו - עליה ממליצה גם קרן המטבע הבינ"ל - נהנים אזרחי נורבגיה מרווחה כלכלית, והמדינה נמצאת במקום הראשון במדד הפיתוח האנושי".

עוד מתקנת הצעת החוק את יחס חלוקת ההכנסות מהפקת אוצרות הטבע של ישראל, בין המדינה ובין בעלי רישיונות ההפקה. היא קובעת כי יוטל מס "רווחי-על מהפקת משאבי טבע" על הכנסות מהפקת אוצרות טבע בשיעור של 60%. שיעור זה נועד לאפשר לחברה המפיקה רווח סביר על השקעותיה. כן קובעת הצעת החוק כי תבוטלנה הטבות המס והקלות אחרות המוענקות כיום לחברות העוסקות בתחום הפקת אוצרות טבע. יצויין, כי מדינות נוספות בעולם, בהן ארה"ב ואוסטרליה, בוחנות לאחרונה אף הן את העלאת שיעור המיסוי על אוצרות הטבע המופקים בתחומן.

הצעת החוק גם קובעת כי מחירו של נפט או גז טבעי המופק בישראל בעבור צרכנים יהיה נתון לפיקוח שר האוצר. זאת, על מנת למנוע מספק המפיק חלק עיקרי מתצרוכת הנפט או הגז שבבעלותם של אזרחי ישראל, להעלות באופן בלתי סביר את מחירו בעת שהוא מוכר להם גז זה בחזרה.