סקר מנהלי קרנות גלובלי: הבורסות ייכנסו לשוק דובי השנה

הסקר לחודש יולי מראה: המשקיעים יוצאים מארה"ב ומעבירים כספים לשווקים המתעוררים ■ האסטרטג הראשי באירופה: "הסקר של יולי מזכיר את הסנטימנט שהביעו המשקיעים במהלך המיתון בתחילת 2009"

סקר מנהלי הקרנות ליולי 2010 שערך מריל לינץ' מעיד על כך שהציפייה לשוק דובי חזרה וכי המשקיעים יוצאים מארה"ב ומעבירים כספם לשווקים המתעוררים.

מהסקר עולה כי תחזית המשקיעים להתפתחויות בכלכלה העולמית ולתוצאות שיפרסמו החברות - הפכה להיות דובית, זאת כאשר 12% מהנסקרים (נטו) צופים הידרדרות בכלכלת העולם ב-12 החודשים הבאים. מדובר בתחזית השלילית הראשונה מאז פברואר 2009. התוצאה מצביעה על שינוי מגמה משמעותי ביחס ליוני, אז צפו 24% (נטו) מהנסקרים להתחזקותה של הכלכלה העולמית.

4% מהנסקרים מצפים כי תחול הרעה ברווחי החברות בשנה הקרובה, גם זו תחזית שלילית ראשונה לאחר יותר משנה של תחזיות חיוביות. את זה משווים בסקר ל-24% מהנסקרים שהעריכו רק בחודש שעבר כי ירשם גידול ברווחי החברות בשנה הקרובה.

התיאבון לסיכון נפל כאשר יותר משקיעים הותירו את כספם מזומן בעוד הם מפחיתים את חשיפתם למניות המחזוריות. כעת מחזיקים המשקיעים בתיקיהם במזומן בשיעור של כ-4.4% בממוצע, עלייה לעומת שיעור של 4.1% שנרשם במאי.

39% מחברי הפאנל שהשתתף בסקר דיווחו כי הם לוקחים כעת סיכונים נמוכים יותר מהסיכון הנורמלי שנטו לקחת על עצמם, שיעור זה יותר מכפול מהרמה שנרשמה במאי.

עוד עולה מן הסקר כי מנהלי הקרנות בחרו להעביר את השקעותיהם למגזר התרופות והשקיעו בו ביחס הגבוה ביותר מאז מארס 2009, ענף הנחשב לענף הגנתי קלאסי המתאים לשוק דובי.

"הסקר של יולי מזכיר את הסנטימנט שהביעו המשקיעים במהלך המיתון בתחילת 2009" אמר גארי בייקר, האסטרטג המניות הראשי באירופה בחטיבת המחקר הגלובלי של בנק אוף אמריקה/מריל לינץ'.

יוצאים מארה"ב ונכנסים לשווקים המתעוררים

ממצאי הסקר מצביעים על כך שהמשקיעים מודאגים יותר ביחס למצב שוק המניות בארה"ב, יותר ממה שהיו מודאגים לגביו בכל נקודת זמן אחרת מאז נובמבר 2006, כאשר 14% (נטו) מהנסקרים אמרו כי זהו האיזור הגאוגרפי בו יפחיתו את החזקותיהם. לעומת זאת השווקים המתעוררים צברו פופולריות, כאשר חלק מהמשקיעים גם חזרו להשקיע באיחוד האירופי - למרות הסנטימנט המוחלש ביחס לסין וביחס לאירופה.

34% (נטו) מושקע השקעת יתר כעת בשווקים המתעוררים ברחבי העולם, עלייה לעומת 19% במאי. 48% מהמשקיעים מזהים את השווקים המתעוררים כאיזור הגיאוגרפי המועדף עליהם להשקעת יתר במהלך 12 החודשים הבאים, שיעור זה יותר מכפול מהשיעור שנרשם במאי.

בנוסף, על הגדלת ההשקעה בשווקים המתעוררים מציינים הנסקרים גם את הגדלת החזקותיהם באגרות חוב במהלך החודשיים האחרונים, זאת על אף ההכרה של המשקיעים בהיות שיעור ההשקעות במניות בתהליך הולך וגובר של משקל חסר ולעומת זאת היות שיעור ההשקעות באג"ח בתהליך הולך וגובר של משקל יתר. כך שהיחס בין ההשקעות במניות לעומת אג"ח גדל לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2003.