הזדמנות למחמיצי רכבת הקידוחים

תחנת ביניים: הנפקה ללא תשלום הפרמיה הגבוהה שבשותפויות החיפוש שכבר נסחרות

"יצא פיצוץ" סיפר לנו בקול נרגש צחי סולטן, מבעלי שותפות החיפושים מודיעין, דקות לאחר שהתפרסמו תוצאות הנפקת מודיעין בחודש שעבר. גם סולטן, שהוביל כבר הרבה הנפקות וגיוסים בשוק הישראלי, לא האמין למראה עיניו כשנפתחו המעטפות: מודיעין, שרצתה לגייס 108 מיליון שקל, קיבלה ביקושים של לא פחות מ-275 מיליון שקל, כך שבסופו של דבר נסגר הגיוס במחיר הגבוה ב-74% ממחיר המינימום שנקבע בתשקיף. סולטן ושותפתו לשליטה קבוצת אי.די.בי, שהתחייבו להזרים כ-40 מיליון שקל מתמורת ההנפקה, השקיעו בפועל סכום נמוך יותר עקב הביקושים הגבוהים.

שבועיים לאחר מכן יצאה שותפות החיפושים גלוב אקספלוריישן להנפקה ראשונה בבורסה. גלוב, נזכיר, היא שותפות חיפושים די אנונימית בעלת שלושה רישיונות חיפוש יבשתיים ברחבי הארץ, הנמצאים בשלבים מוקדמים של פיתוח.

סולטן, שהפך למנפיק הבלתי מעורער של ענף חיפושי הגז, בנה לגלוב הנפקה אשר מאפשרת למשקיעים בה להיכנס להשקעה בשותפות במחיר ההון שיזרימו. כך שלמעשה לרישיונות בהם מחזיקה השותפות לא היה כלל ערך בהנפקה. הבונוס, שיביא לכך שלמשקיעים ייווצר גם רווח בהנפקה (שהרי קיימת סבירות נמוכה שבתחילה תיסחר השותפות מתחת להון העצמי שלה), הגיע בדמות כתב אופציה בתוך הכסף שקיבלו המשקיעים בהנפקה.

כך יצא שהשותפות שביקשה לגייס כ-29 מיליון שקל גייסה בפועל 47.7 מיליון שקל, ומחיר היחידה בו נסגרה ההנפקה היה גבוה בכ-60% ממחיר המינימום שנקבע בתשקיף, מה שהעלה את שוויים של כתבי האופציה שניתנו בהנפקה. נכון להיום, הרווח למזמינים בהנפקת גלוב מסתכם בלא פחות מ-62.5%. הסיבה לכך ברורה: ברגע שיש כסף לפיתוח הרישיונות, גם ערכם כאופציה לתגלית נפט עתידית עולה.

תרגיל פיננסי או אלטרנטיבה עדיפה?

סולטן ראה כי טוב, ובהנפקת "הזדמנות ישראלית" הוא לא מנסה להמציא את הגלגל מחדש, אלא רק מעדכן אותו: בנוסף לסדרה אחת של כתבי אופציה בתוך הכסף, ישנן עוד שלוש סדרות של כתבי אופציה אשר מעלות בצורה ניכרת את הסיכויים שלמשקיעים ייווצר רווח.

כך, ככל שמחיר הגיוס שייקבע יהיה גבוה יותר, והשותפות תגייס כסף רב, גם ערכם של כתבי האופציה שמקבלים המשקיעים בהנפקה יהיה גבוה יותר, מה שיגדיל את הרווח שירשמו.

השילוב של מבנה ההנפקה עם הטרנד הנוכחי, הסוחף משקיעים לסקטור החיפושים, מעלה סבירות מאוד גבוהה כי גם במכרז שייערך הבוקר יתקבלו ביקושים הגבוהים מהסכום שמבקשת הזדמנות ישראלית לגייס - 50 מיליון שקל.

על פניו, נראה שמדובר בעוד תרגיל פיננסי המיועד להבטיח את הצלחת ההנפקה. אלא, שדרך הנפקה זו עדיפה למשקיעים על פני האלטרנטיבה המוכרת, בה מגייסת שותפות חיפושים כספים מהמשקיעים בהנפקת זכויות כאשר נדרש לה הון לביצוע קידוחים.

בשותפות גבעות לדוגמה, שערכה במרוצת השנים כ-20 הנפקות, הזרימו המשקיעים לקופת החברה בהנפקה באפריל האחרון 26 מיליון שקל לצורך ביצוע מבחני ההפקה, לפי שווי 425 מיליון שקל.

במקרה של הזדמנות ישראלית, גיוס הון לפי שווי ההון שיגויס בהנפקה עשוי להוות הזדמנות עבור משקיעים שהחמיצו את הטרנד בחיפושי הנפט, לעלות לרכבת, ללא תשלום פרמיה גבוהה הקיימת בשותפויות שכבר נסחרות בבורסה.

יתרה מכך - ככל שיגוייס יותר כסף, הדבר יהיה לטובת המשקיעים. תחום החיפושים, בפרט בקידוחים הימיים, דורש השקעות גדולות, ובמקום להוסיף כסף בעתיד לצורך מימון פעילות החיפושים בשווי גבוה (על מנת לא להיות מדוללים בהנפקת זכויות), גיוס סכום גדול של כסף כעת יבטיח שלשותפות יהיה מספיק אוויר לנשימה עד שתצטרך לבצע גיוס נוסף.