והפרחים למזוז: כך סייע היועמ"ש הקודם לזיכויו של צחי הנגבי

היועמ"ש לשעבר מני מזוז היה זה שהורה על פתיחת חקירה פלילית נגד צחי הנגבי, אבל אחת הסיבות להחלטת ראש הרכב השופטים לזכות את הנגבי מהאישומים העיקריים נגדו היתה מסקנות ועדה ציבורית שאותה מינה מזוז עצמו

חבר הכנסת צחי הנגבי ממשיך לחגוג את זיכויו מעבירת מירמה והפרת אמונים בפרשת המינויים הפוליטיים. יכול להיות שיהיה מנומס מצדו לשלוח זר פרחים לאחד האנשים שסייעו לו להיחלץ מהרשעה בפרשה הזו - מני מזוז.

במבט ראשון, מזוז איננו האדם הראשון שעולה על הדעת כשחושבים על סיוע להנגבי: כיועץ המשפטי הוא הורה על פתיחת חקירה פלילית נגד הנגבי, ובהמשך גם הורה על הגשת כתב אישום נגדו, על הדחתו מהממשלה, ואף הגדיר את תיק הנגבי כ"תיק דגל" בפרקליטות, במסגרת המאבק בשחיתות השלטונית.

אלא שהכרעת דינו של הנגבי מגלה כי אחת הסיבות להחלטת ראש ההרכב, השופט יואל צור, לזכותו, היתה מסקנותיה של ועדה ציבורית שאותה מינה מזוז עצמו, יחד עם נציב שירות המדינה.

הוועדה, בראשות היועצת המשפטית לשעבר של הכנסת נורית אלשטיין וסגן נציב שירות המדינה יעקב ברגר, הגיעה למסקנה כי תופעת המינויים הפוליטיים רווחת בכלל משרדי הממשלה, ולא רק במשרד של הנגבי.

"מדובר בתופעה שחזרה על עצמה, ללא יוצא מן הכלל, בכל המשרדים וללא קשר לזהות השר", נכתב בדו"ח הוועדה. על בסיסו קבע השופט צור כי "בניגוד לשר הנגבי, אצל חלק מהשרים היה עוזר מיוחד שכל תפקידו היה לפעול בתחום המינויים ולהציף מינויים של השר בפני הדרג המקצועי".

מהסיבות הללו - ולמען ההגינות יצוין כי לא רק בגללן - קבע לבסוף צור כי בתקופתו של הנגבי במשרד לאיכות הסביבה מינויים פוליטיים כלל לא היוו עבירה פלילית - והטה את הכף לעבר ביטול האישום. הפרחים, כמו שאמרנו, למזוז.