בית ההשקעות אינפיניטי: "דמי הניהול - מעל לראש של הציבור"

מנהלי בית ההשקעות אינפיניטי, שזכה במכרז של ניהול קופת הגמל של עובדי חברת החשמל: "דמי הניהול עלו מבחינת הציבור הדומם בקופות הגמל הגדולות שלא הגיב. מנגד, דמי הניהול של מי שכן זז מהקופה שלו והגיב לשינויים, ירדו"

שוק החיסכון לטווח ארוך, על שלושת מרכיביו - ביטוח חיים, פנסיה וגמל, נשלט ברובו על ידי חברות הביטוח. בתי השקעות רבים פועלים בתחום הזה בעיקר בתחום הגמל, כשהם מנסים לתקוף את תחום הפנסיה, שהוא התחום הצומח ביותר בחיסכון לטווח ארוך. גם בבית ההשקעות אינפיניטי, שבבעלות אמיר איל, מנסים לתקוף את תחום הפנסיה, גם אם לא בלב שלם.

אינפיניטי, המנהל תיקי השקעות, קרנות השתלמות וקופות גמל, זכה מוקדם יותר השנה במכרז הארוך שהובילה חברת החשמל, ולאחרונה קיבל לידיו את ניהול קופת הגמל המרכזית לקצבה של עובדי החברה (שבעבר נקראה כ.פ.י). על הזכות לנהל את הקופה של עובדי חברת חשמל, הנקראת כיום אורין, התחרה מול אינפיניטי רק בית ההשקעות מיטב, כשחברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים נמנעו מלהשתתף במכרז.

כך, אינפיניטי, המנהל כיום נכסי גמל בהיקף של כ-830 מיליון שקל וכ-6 מיליארד שקל בתיקים מנוהלים, קיבל לידיו כ-19.5 מיליארד שקל נוספים בפנסיה של עובדי חברת חשמל - קפיצת מדרגה מבחינת היקף הנכסים שמנהל בית ההשקעות, בעיקר בחיסכון לטווח ארוך. מבחינת הכנסות, מדובר בתוספת דמי ניהול שנתיים בשיעור של קצת יותר מ-0.09% מהנכסים, שיניבו לחברה הכנסות שנתיות של כ-18 מיליון שקל (שיעור דמי ניהול כפול משקיבלה מנהלת כ.פ.י בחמש השנים שקדמו, כלל ביטוח).

בשוק החיסכון ארוך הטווח תהו לגבי מוכנותה של אינפיניטי להתחיל את פעילותה בשוק הפנסיה בקרן של עובדי חברת החשמל, אך בקרב מנהלי בית ההשקעות אין שום שאלה לגבי כדאיות ההתקשרות עם חברת חשמל, שתימשך לפחות עד 2013.

"העסקה טובה מבחינתנו, ומאוד רווחית", אומר איל, היו"ר ומייסד אינפיניטי, "והיא גם מספקת לנו תופעת לוואי חיובית לפעילויות אחרות בגלל הגודל, שבהחלט עוזר".

"הקופה המרכזית לקצבה של עובדי חברת חשמל נותנת לנו גודל בנכסים, המשרת את הלקוחות שלנו גם בגמל ובניהול תיקים", מוסיף בני איל, סגן יו''ר הקבוצה ומנכ''ל אינפיניטי השתלמות וגמל. "הגודל שהיא מוסיפה מסייע לנו להשיג תנאים מהבנקים לפי גודל של 27 מיליארד שקל לנכסים מנוהלים". את אינפיניטי פנסיה (רק חברת חשמל כיום) מנהל דורון עמיר, שבעבר ניהל את פעילויות הגמל בבית ההשקעות.

יתרון לגודל זה טוב ויפה, אבל ישנה המורכבות התפעולית. בקבוצת כלל לא נעצבו 'להיפטר' מכ.פ.י, ולהם יש מנגנון מבוסס בהרבה משיש לכם לתפעול פנסיה ומתן קצבאות.

עמיר: "אין לנו דמי ניהול באורין, אבל יש לנו תשלום חודשי תמורת מתן שירותים. חברת חשמל יותר מהכפילה את הסכום שנתנו לכ.פ.י ב-כלל".

ורק אתם זיהיתם את זה? הרי למכרז ניגשו, למרות גודל הקופה, רק אתם ומיטב.

אמיר איל: "מי שלא ניגש למכרז על כ.פ.י הפסיד, כשהחברות הגדולות לא יכלו לגשת בגלל מגבלת נתח שוק".

הפנסיה לא עדיפה על הגמל

כששאלנו את השלושה האם בכוונתם להקים קרן פנסיה חדשה - בדומה לאלו שיש בבתי השקעות אחרים כגון אקסלנס, דש איפקס, הלמן אלדובי, מיטב ואלטשולר שחם, ובדומה למהלכים שמוביל כעת פסגות - הם דווקא ציננו את ההתלהבות הכמעט-אוטומטית הקיימת בשוק בנוגע לקרנות פנסיה.

"יש פה בעיה ציבורית אדירה, כשקרן פנסיה לא עדיפה על קופות גמל", אומר אמיר איל. "יש חיבורים עדיפים על הפנסיה מבחינת החוסך - קופת גמל ורכישת ביטוחים לצידה (ריסקים). הצמיחה הגדולה של קרנות הפנסיה נובעת מאבסורד של קלות תפעולית בהעברות הכספים. זו אינה האופציה האופטימלית עבור העובד, כי זה לא פיתרון מותאם אישית. חיסכון פנסיוני הוא חיסכון ורק אחר כך ביטוח".

בני איל: "העובדה שהיסטורית יש חיבור מלאכותי של החיסכון והביטוח, כפי שקורה בפנסיה, פוגעת ביכולת של כל צרכן לחסוך באופן אישי ואופטימלי. בוודאי לעשות לעצמו ביטוח חיים בהיקף הנדרש עבורו ובעלויות שקופות וזולות יותר לאורך זמן. הכרחי שהחיסכון והביטוח יטופלו בנפרד. הגמל הוא חיסכון טהור המותאם לכל חוסך בנפרד, להבדיל מהחלופות הפנסיוניות האחרות".

אז לא תקימו קרן פנסיה חדשה?

עמיר: "לא בעת הקרובה מאוד".

אמיר איל: "אין צ'אנס להיכנס לשוק במסגרת התחרותית הקיימת - של מבטחים החדשה, מקפת החדשה, מיטבית-עתודות והראל פנסיה. גופים אחרים, שאינם מהגדולים, לא מצליחים לצמוח שם".

עמיר: "מעבר לקרנות הגדולות, אין שוק בפנסיה".

אגב, יש מוצר שלישי בשוק החיסכון הפנסיוני - פוליסות ביטוח המנהלים. אלו יכולות גם לספק ללקוח מקדם תוחלת חיים מובטח, שזה יתרון שיש רק לחברות הביטוח.

עמיר: "יש גם את הסכנה של המקדם המובטח, שהוא לא יתרון".

אמיר איל: "מקדם תוחלת חיים מובטח הוא כמעט הטעיה ציבורית. אתה הולך לחברת ביטוח, נותן את הונך, ובעצם מקבל בתמורה אג"ח ל-30 שנה של חברה אחת ללא פיזור. אמנם בדירוג גבוה, אך לא גבוה מאוד. מבחינה זו, כלל לא בטוח שחברות הביטוח יוכלו לתת קצבה עם מקדם מובטח. זו הטעיה שיווקית, והם לא יעמדו בזה אם תוחלת החיים אכן תעלה במידה רבה. זה מסיט את הדיון מול הגמל".

בכל אופן, בדומה לבתי השקעות אחרים, קיבלו לאחרונה גם באינפיניטי רישיון להפעיל סוכנות ביטוח, שתאפשר להם לרכוש ביטוחים ללקוחות הגמל ולשווק מוצרים. את ההפצה שלו עושה אינפיניטי מול הבנקים וסוכני הביטוח, כשבבית ההשקעות מדגישים כי "אין לנו חיתום, אין ברוקראז' ואין לנו מוצרים כמו קרנות נאמנות, משלנו. אנו עוסקים רק באלוקציה של נכסים, ולכן אין לנו ניגודי עניינים פוטנציאליים. זה המוטו שלנו", אומר אמיר איל.

דמי הניהול גבוהים לציבור הדומם והפסיבי

כאמור, אינפינטי עוסק בתחום הגמל, הגם שאינו מהשחקנים המרכזיים בו. תחום זה נמצא בחודשים האחרונים במרכז תשומת הלב הציבורית, לאחר שדמי הניהול שגובים הגופים המנהלים את הקופות נסקו בשנים האחרונות בעשרות רבות של אחוזים. ולדברי אמיר איל, "כל העלייה בדמי הניהול של הלקוחות הקיימים הולכת ישר לשורה התחתונה של הגוף המנהל את קופת הגמל".

איך הלקוח יכול לבטל מבחינתו את רוע הגזירה של הגדלת דמי הניהול הנגבים ממנו?

אמיר איל: "דמי הניהול עלו מבחינת הציבור הדומם בקופות הגמל הגדולות, שלא הגיב. עבור אותו הציבור, דמי הניהול הם מעל לראש שלו. מנגד, דמי הניהול של מי שכן זז מהקופה שלו והגיב לשינויים, ירדו".

עמיר: "מי שרוצה לעבור הוא העמית המודע, ומי שהוא עמית מודע שרוצה לעזוב - מגיע לשימור הלקוחות של קופות הגמל וזוכה להטבות בדמי הניהול".

אמיר איל: "מי שנייד את הקופה שלו שיפר את מצבו. אבל הרוב הדומם לא שם בכלל לב לסוגיה, ולכן כתעשייה דמי הניהול הממוצעים עלו".

אולי מי שזז יכול לשפר את מצבו, אבל אנו רואים קושי בניוד. גם אם הציבור הרחב אשם בחוסר עניין ומודעות, עדיין צריך לטפל בכך.

עמיר: "הרגולציה של הניוד הרגה אותו".

דמי הניהול נבעו רק מהצורך לשפר את השורה התחתונה של הגופים המנהלים?

בני איל: "יש לזכור שרמת השירות הנדרשת עולה כל הזמן, ושירות עולה כסף. אבל כלום לא בא בחינם. לכן, לדעתי, כדאי להציע מודל חדש שבו דמי הניהול יחולקו לשניים: רכיב אחד קבוע בגין השירות, ורכיב שני משתנה התלוי ברווחים שהגופים ישיגו עבור העמיתים".

אמיר איל: "אם מפרקים את דמי הניהול, רואים שיש חלק שהולך למימון שירותים - העלות האמיתית - שבאמת עלתה בשנים האחרונות, לרמה נוכחית של כ-0.7% מהצבירה, ויש רכיב שמניב את הרווח".

למעשה, אתם מציעים לקבוע מודל דומה לדמי הניהול הקבועים והמשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שעומדים על 0.6% קבועים מהצבירה וכ-15% מהרווחים.

בני איל: "זה יכול להיות מוגבל ולא גבוה, כמו המשתתפות ברווחים".