צומת ספרים לא תפטר עובדת שסירבה למסור טביעת אצבע

הרשת חזרה בה מכוונתה לפטר עובדת שסירבה למסור את טביעת האצבע שלה לצורך זיהוי ביומטרי ■ ביה"ד: "למה להיכנס לשדה מוקשים ולנסות להוכיח שצריך זיהוי ביומטרי, במקום שאינו על גבול איראן ואינו עוסק בסודות מדינה?"

רשת צומת ספרים חזרה בה מכוונתה לפטר עובדת שסירבה למסור את טביעת האצבע שלה לצורך זיהוי ביומטרי, זאת לאחר ששופט בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, יצחק לובוצקי, הטיח היום (ה') בהנהלת הרשת: "למה לכם להיכנס לשדה מוקשים ולנסות להוכיח שצריך זיהוי ביומטרי, במקום שהוא אינו על גבול איראן ולא ממש עוסק בסודות מדינה?".

הכל התחיל לפני מספר חודשים, כשרשת צומת ספרים החליטה להנהיג שעון נוכחות חדש שמזהה את העובדים באמצעות טביעת אצבע. מקומות עבודה רבים אימצו לאחרונה את הטכנולוגיה הזו, אולם בניגוד למקומות עבודה אחרים שלא חייבו את העובדים במסירת טביעת אצבע, בצומת ספרים קבעו שזו חובה - כך לפחות נטען בתביעה שהגישה בעניין עובדת בשם מעיין דק.

האחרונה, יחד עם 14 עובדים נוספים, התלוננה בפני הנהלת הרשת על כך שמחייבים אותם בדבר הנוגע לפרטיותם. העובדים דרשו מההנהלה לקבל פרטים על אופן אבטחת המידע ברשת מחשש כי טביעת האצבעות שלהם תהפוך להפקר.

לאחר שפניית העובדים לא נענתה לכאורה, פנתה דק אל עוה"ד יהונתן קלינגר ורותם שפירא ממשרד שפירא פרידמן וצבר, שכתבו גם הם מכתב להנהלה, אולם גם פנייתם לא נענתה.

דק טענה כי גורמים בהנהלה הבהירו לה כי ללא טביעת האצבע שלה "אין צורך שתגיע לעבודה". היא פנתה בעניין לתקשורת ואף החלה לצרף עובדים לארגון "כוח לעובדים", ובעקבות הצעד הזה, לטענתה, קיבלה מכתב פיטורים.

אתמול (ד') קבע השופט לובוצקי במעמד צד אחד,כי יש להחזיר את מעיין דק לעבודה למשך 7 ימים לפחות, וקבע בנוסף דיון להיום. במהלך הדיון היום, כאמור, הודיעה הנהלת הרשת כי היא חוזרת בה מהפיטורים.

השופט הזכיר לעובדת במהלך הדיון כי עליה לנהוג "בנאמנות מוגברת" כלפי מקום עבודתה, ואילו באי-כוחה השיבו כי הם מקבלים זאת בהחלט אך רואים גם בחשיפת עוול לכאורה במקום עבודה סוג של נאמנות. עוד התחייבה העובדת למחוק את תביעתה נגד הרשת.

בהנהלת צומת ספרים טוענים אגב כי כבר בראשית הדרך הוסבר לעובדת כי טביעות האצבע נשמרות בשרת ייעודי, והציעו לספק לה הסברים נוספים - אך היא דחתה אותם.

באי-כוחה של הנהלת הרשת מסרו לשופט כי הם מכחישים מכל וכל את טענות התובעת, אולם בשל כבוד בית הדין ועל מנת למנוע מהרשת הוצאות גבוהות בגין ההתגוננות מהתביעה, הנהלת הרשת מסכימה להחזיר את העובדת לעבודה.

יצוין כי ההסכמה המשותפת בין הצדדים זכתה למעמד של פסק דין מצד השופט.

עו"ד קלינגר מציין כי "על-פי חוק הגנת הפרטיות, כל אגירה של מידע אישי של אדם, לרבות טביעת אצבעו, דורשת את הסכמתו המפורשת. מה שנעשה כאן הוא פגיעה בפרטיותה של מעיין, דבר הפוגע בכבודה ושם אותה כאחרון העבריינים".

מצומת ספרים נמסר בתגובה: "צומת ספרים רואה בעובדיה חלק בלתי נפרד מהצלחתה. פיטוריה של מעיין דק אינם נובעים מנושא טביעת האצבע, ובית המשפט גם לא נדרש לעסוק בנושא זה. מתוך כבוד לבית המשפט משכה היום הרשת את מכתב הפיטורים ותחזיר את העובדת לעבודה, כנגד התחייבותה לאמינות מוגברת במסגרת יחסי העבודה בין הצדדים".