גולדמן זאקס ישלם 550 מיליון ד' - ותביעת ה-SEC נגדו תיסגר

זהו הקנס הגבוה ביותר שהוטל אי פעם על חברה בוול סטריט, אך באותה נשימה יש להזכיר כי הקנס מהווה רק 5% מהרווח הנקי של גולדמן זאקס בשנת 2009

גולדמן זאקס , בנק ההשקעות הרווחי ביותר בוול סטריט, הגיע לפשרה עם ה-SEC בעניין התביעה אזרחית שהוגשה נגדו בגין עסקת ABACUS המפורסמת, בה מכר ב-2007 ני"ע מגובי משכנתאות לשני בנקים באירופה ולפי האשמת ה-SEC הימר נגד הלקוחות ופתח פוזיציית שורט על אותן ניירות.

גולדמן זאקס ישלם 550 מיליון דולר והתביעה תיסגר. כך הוחלט בפשרה בין הצדדים, עליה הכריזה אמש (ה') רשות ני"ע בארה"ב. גולדמן זאקס מנוהל על ידי לויד בלנקפיין.

זהו הקנס הגבוה ביותר שהוטל אי פעם על חברה בוול סטריט, אך באותה נשימה יש להזכיר כי הקנס מהווה רק 5% מהרווח הנקי של גולדמן זאקס בשנת 2009, שהסתכם ב-12.2 מיליארד דולר. יתרה מזאת - אנליסטים בארה"ב העריכו כי הקנס אותו ייאלץ לשלם גולדמן יגיע לכמיליארד דולר.

גולדמן ישלם במסגרת הקנס 100 מיליון דולר לרויאל בנק אוף סקוטלנד ו-150 מיליון דולר נוספים לבנק IKB הגרמני. אלו הם שני הבנקים להם מכר גולדמן זאקס את חבילת האג"ח מגובי משכנתאות סאב-פריים ב-2007, ולאחר מכן הימר נגדם.

הפשרה מגיעה לאחר חקירה מקיפה של ה-SEC שלוותה בתקיפה תקשורתית חסרת תקדים בארה"ב. כזכור, לאחר הגשת התביעה בוצע שימוע בסנאט לבכירי גולדמן זאקס, בה הם תושאלו במשך כ-10 שעות על ידי קרל לוין, יו"ר ועדת השימוע, אשר גער בהם בשל ניסיונותיהם להתחמק משאלות ולא הרפה מהבכירים. השימוע הועבר בשידור חי בארה"ב, מה שהחריף את הביקורית הציבורית נגד גולדמן זאקס בפרט והבנקים בוול סטריט בכלל, שנתפסים כגורם לפרוץ משבר האשראי.

גולדמן זאקס לא מודה באשמות שיוחסו לו, ובהצהרה ששחרר נכתב כי "נפלה טעות" בשיווק המוצרים הפיננסיים בעסקת ABACUS למשקיעים. "אנו מאמינים שהסכם הפשרה טוב לחברה, לבעלי המניות וללקוחות", מסר גולדמן זאקס.