רוביני: הדקו את החגורות; תקיפה ישראלית באיראן עלולה לשלוח את העולם כולו למיתון קשה

רף הפסימית של רוביני רק עולה ועולה: "הכלכלה העולמית מנופחת מלאכותית - ולכן בדרך למיתון קשה" ■ "נראה בארה"ב עלייה נוספת באבטלה, התרחבות בגרעונות, נפילה נוספת במחירי הבתים, הפסדים גדולים עקב משכנתאות" ■ ומה באירופה? "שם יהיה אפילו גרוע יותר"

"הכלכלה העולמית מנופחת באופן מלאכותי מאז המיתון ב-2008 על ידי פעולות מוניטריות ופיסקליות נמרצות, כמו חבילות חילוץ פיננסיות - ולכן נמצאת בדרכה למיתון קשה השנה כאשר תתפוגג השפעת כל הצעדים הללו".

כך כותב הערב (שבת) נוריאל רוביני, שנחשב לאחד הקולות הפסימיים אך גם החשובים ביותר כיום בנוגע לעתיד הכלכלה העולמית. "חמור מכך", קובע רוביני, הטיפול המוגזם במשבר האחרון יצר חובות ורמת מינוף גדולים מדי בסקטור הפרטי - משקי בית, בנקים, מוסדות פיננסיים אחרים ואפילו חלק מהמגזר העסקי - ולא טופל כיאות".

לכן, צופה רוביני, "בתרחיש הטוב ביותר אנחנו צפויים לתקופה אנמית עם צמיחה איטית. ברמה הגלובלית, מדינות שבזבזו יותר מדי - ארה"ב, בריטניה, ספרד, יוון ועוד - חייבות להאט ולכן מוציאות, צורכות ומייבאות פחות ופחות. מנגד, המדינות שחסכו יותר מדי - סין, המדינות הצומחות באסיה, גרמניה ויפן - לא הגדילו את רמות ההוצאה שלהם לרמה שתפצה על ירידת ההוצאות במדינות שבזבזו. לכן, הצמיחה בביקושים הגלובליים תהיה חלשה והצמיחה העולמית תספוג עוד מכה".

לרוביני, כמעט כרגיל, אין מילים מנחמות: "ההאטה העולמית, שכבר נשקפת מנתוני הרבעון השני, תואץ במחצית השנייה של השנה", עם תפוגתם של מגוון המכשירים שנוצרו כדי לעודד ולהמריץ את השוק. ומה אז? לפי רוביני, הצמיחה בארה"ב עתידה לרדת לקצב של 1.5% בלבד במחצית השנייה של 2010 ולתוך 2011.

"מה שיקרה כאן ירגיש כמו מיתון", כותב רוביני. "קצב בינוני ביצירת מקומות עבודה, עלייה נוספת באבטלה, התרחבות בגרעונות הממשלתיים, עוד נפילה במחירי הבתים, הפסדים גדולים יותר בבנקים עקב משכנתאות והלוואות אחרות. באיזור היורו, התחזית עגומה אף יותר, עם קצב צמיחה כמעט אפסי כבר בסוף השנה וסבירות גבוהה לנפילות בשווקים".

לפי רוביני, "אפילו כלכלת סין מראה סימנים של האטה עקב נסיונות הממשלה שם לצנן את המשק הלוהט שצומח ביותר מ-11% בשנה. לפי רוביני, הצמיחה בסין תרד לקצב של 7% עד סוף השנה הנוכחית.

רוביני טוען כי תרחיש שבו הצמיחה בארה"ב מואטת ל-1.5%, איזור היורו ויפן באיזור האפס וסין בכ-8% לא אמור להיחשב כמיתון כלל עולמי, אבל בהחלט ירגיש כך, לפחות בארה"ב. והחדשות הרעות באמת: מגוון רחב של זעזועים מקומיים ואיזוריים עלול לשלוח את הכלכלה העולמית למיתון כולל.

מה למשל? סיבוכים נוספים במשברי החוב באירופה, שילוב קטלני של תמחור מחדש כלפי מטה של נכסים עם צמיחה מואטת... ואפילו, כותב רוביני: "איש אינו יכול לשלול אפשרות כי ישראל תתקוף באיראן במהלך 12 החודשים הקרובים. אם זה יקרה, מחירי הנפט יזנקו וכמו בקיץ 2008 יובילו למיתון עולמי".

והשורה התחתונה? "הדקו היטב את החגורות, הנסיעה הזו תהיה קשה".