מגדל שוקי הון ממליצים: הזדמנויות בנדל"ן במזרח אירופה

החלו בסיקור חברות הפועלות בשוק הנדל"ן המניב במדינות מרכז ומזרח היבשת וטוענים: "המחירים באזור עוד לא הפנימו את המצב החדש ומתומחרים בחסר משמעותי" ■ ממליצים בעיקר על פולין וצ'כיה

"עליית מחירי הדיור בישראל אינה יורדת מסדר היום ועל כן מצאנו לנכון להצביע על אזורים אשר עדיין מתומחרים בחסר משמעותי" - כך כותבים הבוקר כלכלני מגדל שוקי הון בסקירה ראשונה על חברות הפועלות בשוק הנדל"ן המניב והיזמות במדינות מרכז ומזרח אירופה (CEE).

על פי אנשי מגדל, המחירים במזרח אירופה עוד לא הפנימו את "המצב החדש" בשוק הנדל"ן העולמי: "בניגוד להיגיון המתבקש מעליית התשואות להיוון בשוקי מערכת אירופי ובארה"ב, בשל מיעוט עסקאות, רמת התמחור הרשמיות של נכסים במרבית מדינות ה-CEE נותרו יציבות יחסית ולהערכתנו, עדיין לא הפנימו את המצב החדש".

בסקירה נטען כי קיימת העדפה ברורה לפולין ולצ'כיה הנחשבות ליציבות יותר. עוד נטען כי ברוסיה מורגשת התאוששות מהותית, אך בחברה מזהירים כי "הדבר נובע מאופטימיות יתרה". עוד מדגישים כי סקטור המשרדים מתאושש מהר יותר מסקטור מרכזי המסחר והתשואות לרכישת נכשים בו טובות יותר.

כלכלני מגדל בחנו את שוויין הכלכלי של 5 חברות נדל"ן הקשורות לנעשה במזרח אירופה וכן לשוק היזמות למגורים בישראל: 3 חברות מקבוצת פישמן (דרבן , מבני תעשיה וכלכלית ירושלים ), אלביט הדמיה ואזורים - והסיקו כי חברות קבוצת פישמן מתומחרות בחסר עם עדיפות לכלכלית ירושלים: "החברות משלמות תמהיל נכון בין עוגן יציב ועיקרי של נכסים מניבים במדינות מערביות יציבות המאפשר תזרים יציב, חשיפה מצומצמת ליזמות במדינות מתפתחות ויכולת השבחת נכסים קיימים וחדשים".

באשר לאלביט הדמיה כותבים שם כי על אף המצב במזרח אירופה, חברת הבת פלאזה מתומחרת בחסר עם דיסקאונט של כ-27% על מחיר השוק - אך ממליצים להחזיק בפלאזה סנטרס ישירות ולא דרך חברת האם.

את מניית אזורים מגדירים במגדל "מעניינת" לאור מחירי הדיור הנוכחיים, צבר קרקעות אטרטיבי, קצב מוגבר של פרוייקטים, הנהלה חדשה וכן שינוי לטובה במצב הפיננסי.

גילוי נאות: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".