"תרחיש ההאטה המחודשת במשק האמריקני צובר תאוצה"

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון: "גם אם תועלה הריבית אנו מעריכים כי המומנטום הנחלש בכלכלה העולמית מגביל את תוואי העלייה העתידי ובולם את עליית התשואות לטווח ארוך"

תרחיש ההאטה המחודשת בצמיחת המשק האמריקני בארה"ב צובר תאוצה. השפעת התפתחות זו מהותית יותר מאשר תוצאת הדו"חות לרביע השני וכן הירידה בפרמיית הסיכון בגוש האירו. התחזקות האירו לא צפויה לצבור תאוצה מנקודה זו נוכח התלות של ההתאוששות של גוש האירו במטבע חלש. כך מעריך רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, בסקירתו השבועית.

אמנם, אומר גוזלן, לאחרונה התבטאויות נציגי הפד שללו צעדים מרחיבים נוספים, אך הפד ידוע ברגישותו הגבוהה לשווקים הפיננסיים, כך שאם הערכתנו להמשך הלחץ השלילי על נכסי הסיכון תתברר כנכונה, המדיניות המרחיבה בוא תבוא.

לגבי האינפלציה אומר גוזלן כי התרחיש המגולם בהדרגה בשוקי ההון בעולם, המשקף חולשה בביקושים, תומך בעלייה מתונה גם באינפלציה המקומית והיא צפויה להסתכם בכ-2.3% בשנה הקרובה.

בנוגע למדיניות המוניטארית מציין גוזלן כי בנק ישראל שלח מסר בהודעת הריבית האחרונה כי רצוי להתבונן בתמונה הכוללת, לפיה הסיכון כיום נמצא בהאטה בפעילות הכלכלית ולא באינפלציה. יחד עם זאת, הבנק יתקשה להתעלם מהרמה הגבוהה של הציפיות לאינפלציה. לכן, התפתחות הציפיות לאינפלציה בשבוע הקרוב תהווה פרמטר מרכזי בקביעת הריבית לחודש אוגוסט. אם הן יוסיפו לרדת הבנק יעדיף להותיר את הריבית ללא שינוי, אחרת תעלה הריבית בסוף החודש ב-0.25% לרמה של 1.75%.

לגבי שוק האג"ח אומר גוזלן הציפיות הגבוהות לאינפלציה דוחקות את בנק ישראל לפינה כך שאם הן לא יתכנסו למגמה העולמית (של אינפלציה מתונה) הבנק יגיב באמצעות העלאת הריבית. העלייה בהסתברות להעלאת הריבית בסוף החודש תומכת בעליית התשואות לטווח קצר, השתטחות העקום ובירידה בציפיות לאינפלציה. יחד עם זאת, "גם אם תועלה הריבית אנו מעריכים כי המומנטום הנחלש בכלכלה העולמית מגביל את תוואי העלייה העתידי ובולם את עליית התשואות לטווח ארוך".