לימודי תעודה

מה באמת צריך לדעת לפני שמשקיעים בתעודת סל, ואיך בוחרים באיזו תעודה להשקיע?

היום זו כבר עובדה: תעודות הסל הן ההמצאה הפיננסית המצליחה ביותר בעשורים האחרונים, והתעשייה עוד ממשיכה לצמוח ולהתפתח בקצב מהיר. אין ספק שעולם ההשקעות בישראל חווה בשנים האחרונות שינוי תפישתי מהותי, עם לידתה של אסטרטגיית ההשקעה החדשה: "השקעה פאסיבית".

הנה מספר עובדות שממחישות את גודל המהפכה: מספר תעודות הסל בישראל הוא מהגבוהים בעולם; נפח המסחר היומי בתעודות עומד על כ-400 מיליון שקל ביום, שהם כ-25% מנפח המסחר הכולל בבורסה; תעודות הסל הן בין ניירות הערך הסחירים ביותר בבורסה; בכל חודש מונפקים עוד ועוד מוצרי מדדים חדשים; כמעט כל בתי ההשקעות בישראל מציעים תעודות סל או קרנות סל (הבנקים מנועים מלעשות זאת); ותעשיית המדדים מנהלת כ-55 מיליארד שקל.

ההתפתחות המהירה של תחום המדדים בישראל בחמש השנים האחרונות, התרחשה במקביל להתפתחות הרגולציה בתחום. הצורך ברגולציה חדשה נובע מהמאפיינים המיוחדים של תעודות הסל: מצד אחד תעודות הסל הן נייר ערך ולכן כפופות לחוק ניירות ערך, אך מצד שני, מאפייני המוצר מקרבים אותו יותר לעולם ניהול ההשקעות, כך שהמחוקק רוצה לראות את הרגולציה בתחום משיקה יותר לעולם קרנות הנאמנות.

כיום הרגולציה בתחום המדדים בישראל היא מתקדמת מאוד. בהסתכלות קדימה, התחום אף יקנה ביטחון גבוה יותר למשקיעים, שכן תיקון 14| צפוי להסדיר את ענף תעודות הסל באופן דומה להסדרה הקיימת כיום בקרנות הנאמנות, ובכך להעבירו מרגולציה מבוססת גילוי לרגולציה המבוססת על הסדרה ופיקוח.

ההתפתחות המואצת של ענף המדדים בישראל והשימוש הגובר של המשקיעים בתעודות הסל, מעלים את השאלה עד כמה אותם משקיעים מבינים את כללי המשחק. האם הם מכירים את מהות המוצר? האם הם יודעים כיצד לבחור את תעודת הסל המתאימה להם? לפניכם מספר כללי השקעה שעושים מעט סדר בעולם המדדים הישראלי.

תעודת סל או קרן מחקה?

בשנת 2009 החל להתפתח בישראל מוצר מדדי חדש בשם קרן מחקה, שדומה מאוד במאפיינים שלו לתעודות הסל. כיום ענף הקרנות המחקות מנהל כ-3 מיליארד שקל, והוא היווה הזדמנות כניסה לעולם המדדים לחלק מבתי ההשקעות שפספסו את הרכבת ולא הנפיקו בזמנו תעודות סל.

במהותן, גם תעודות הסל וגם הקרנות המחקות הן מוצרים עוקבי מדד ומטרתם לספק ללקוח את תשואת המדד, בניכוי עמלות. ההבדל המהותי בין המוצרים הוא המבנה המשפטי. קרן מחקה פועלת תחת חוק השקעות משותפות ואילו תעודת סל כפופה לחוק ניירות ערך. הרגולטורים רואים את קרן הנאמנות כמבנה משפטי בטוח יותר עבור המשקיעים, ולכן הם פועלים לשנות את הסדרת תחום תעודות הסל.

לאחרונה, בוטלו עמלות ההפצה שמשלמים בתי ההשקעות לבנקים בקרנות המחקות והוחלפו בעמלות קנייה ומכירה. לכן, מבחינת עמלות, אין עדיפות לאחד המוצרים. הבחירה בין הקרן לתעודה צריכה להיעשות בהתאם לאופי הלקוח. ללקוח צעיר, בקיא ודינמי עדיף לפעול בתעודת סל, בין היתר בשל האפשרות למסחר תוך יומי.

דמי ניהול

שוק תעודות הסל הוא תחרותי מאוד ולכן דמי הניהול בתעודות הסל עומדים על כ-0.4% בממוצע בתעודות אג"ח, ועל כ-0.5%-1% בתעודות מנייתיות (להוציא תעודות על ת"א 25 ות"א 100 שעדיין פועלות עם דמי ניהול 0%). לרוב, אין הבדלים בין תעודות דומות של מנפיקים שונים, אך טוב יעשה המשקיע אם יבצע בדיקה מקדימה, ויבחר בתעודה עם דמי הניהול הנמוכים יותר.

חוסן המנפיק

בשוק פועלות שבע חברות המנפיקות תעודות סל וכולן של בתי השקעות גדולים ויציבים. יחד עם זאת, גם בין בתי ההשקעות ישנם גדולים יותר וקטנים יותר.

כל תעודות הסל בישראל הונפקו כ-SPC (חברה ייעודית), כלומר לא קיימת מחויבות של חברות האם לעמוד מאחורי תעודות הסל במקרה קיצון בו אין ביכולתן לעמוד בהתחייבות למשקיעים. ולמרות זאת, תמיד עדיף להשקיע במוצר ששייך לקבוצה חזקה ויציבה.

דירוג התעודה

בשנים האחרונות החלו חלק מהמנפיקים לדרג תעודות סל, ולאחרונה אף ראינו דירוג של חברת תעודות סל. דירוג של תעודת סל בודק את יכולת המנפיק לעקוב אחר המדד הרלוונטי, אך הוא אינו בוחן את יכולת החברה לעמוד בתשלומים לבעלי החוב. כל תעודות הסל שדורגו עד כה בישראל זכו לדירוג זהה AAA, כך שמהבחינה הזאת אין כרגע שונות בין המנפיקים השונים. יחד עם זאת, מטבע הדברים, מנקודת מבטו של המשקיע עדיפה תעודה מדורגת על כזו שאינה מדורגת.

מרווחי קנייה ומכירה

כ-95% מהמסחר בתעודות הסל בישראל מתבצע מול המנפיק, שבחלק גדול מהתעודות מוגדר כעושה שוק רשמי. למעשה, מנפיקי תעודות הסל הם אלו שדואגים כי בתעודות יהיו מחירי קנייה ומכירה במרווחים מצומצמים. ניתן לראות כי ברוב התעודות ציטוטים אלו מתבצעים בצורה ממוחשבת.

מבחינת המשקיע עדיפה תעודה עם מרווחי הקנייה/מכירה המצומצמים ביותר לאורך זמן, שכן למעשה מרווח זה הוא עלות הכניסה להשקעה במדד. כמובן שחשוב גם לבדוק שמעבר למרווחים המצומצמים, הציטוטים שמספק המנפיק הם אכן סביב השווי התיאורטי של התעודה.

נזילות

ככל שהמשקיע גדול יותר, כך חשובה לו היכולת למכור ולקנות את תעודת הסל בכמויות גדולות. מחירי קנייה ומכירה במרווחים מצומצמים מאוד, אך בסכומים נמוכים של אלפי שקלים, אינם רלוונטיים ללקוח גדול שמעוניין לרכוש במאות אלפי שקלים. לקוחות מוסדיים ויועצי הבנקים הפועלים עבור לקוחותיהם, עושים זאת בצורה ישירה מול חדרי המסחר של מנפיקי תעודות הסל ומקבלים מחירים לעסקאות גדולות.

הכותב הוא מנכ"ל חטיבת המדדים של כלל פיננסים