הזרוע הארוכה של האוצר: מטיל מס של 2.5 שקל לליטר ביו-דיזל

המהלך ייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט וצפוי לתת בשנתיים הקרובות הכנסות של 400 מיליון שקל ■ מנהל רשות המסים: מאחר שהביו-דיזל אינו ממוסה כיום, גורמים רבים במשק צורכים אותו כתחליף לסולר

שר האוצר, יובל שטייניץ, חתם היום (ב') על צו לפיו החל מיום 1 באוגוסט 2010 יוטל מס על ביו-דיזל בגובה של כ-2.5 שקלים לליטר בדומה למס החל על סולר. המהלך צפוי לתת בשנתיים הקרובות הכנסות של 400 מיליון שקל בשנה.

ביו-דיזל הינו דלק ביולוגי שיכול להיות מופק משמן צמחי, שומן בעלי חיים או להיות ממוחזר משמן בישול/טיגון משומש. הביו-דיזל איננו כולל בתוכו רכיבי נפט אך יכול להוות תחליף לסולר. הביודיזל אינו ממוסה כיום, כשהוא נקי, ואולם כאשר מוהלים אותו עם סוגי דלקים אחרים התערובת נחשבת "תערובת דלק" אשר חבה בבלו בשיעור החל על בנזין.

מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי הסביר כי מאחר והביו-דיזל אינו ממוסה כיום גורמים רבים במשק צורכים אותו כתחליף לסולר. בנוסף, קיים קושי אכיפתי בגילוי תערובות של ביודיזל עם סוגי דלקים אחרים, שכן במרבית המקרים ערבוב הביודיזל הנקי עם סוגי דלקים אחרים, נעשה ע"י המשתמשים הסופיים בדלק. לדברי נסרדישי כל אלה מביאים לכך שנוצרת פגיעה ממשית בהכנסות המדינה ממסים.

יצוין כי לאחר בחינת הנושא גם ביחס לצמצום זיהום האוויר כמו גם ביחס לנעשה בעולם הוחלט כי אין מקום, בשלב זה, לקדם מתן תמריצי מס לביו-דיזל משיקולי עלות-תועלת למשק ומהטעם שצריכה של תערובת של סולר וביודיזל לא תביא לחסכון בזיהום האוויר ברמה המשקית.

בתקופה שעד ל-1 באוגוסט על יצרני הביו-דיזל הקיימים בארץ להירשם במנהל הדלק, לקבל רישיון לייצור דלק מרשות המסים ולהיערך לתשלום הבלו והדיווח על הייצור של סוג דלק זה.