אחרי הניצחון במונדיאל: קבלו 3 מניות ספרדיות עם פוטנציאל

שערי הניצחון שכבשה ספרד בגביע העולם, לא סייעו לשערי הבורסה שלה שצנחו מתחילת השנה ■ ובכל זאת, ייתכן שגם כאן בסוף היא תנצח

זכייתה של ספרד במונדיאל נחתה עליה בתקופה כלכלית לא פשוטה. המדינה סובלת משיעור אבטלה מקומי שהוא הגבוה מבין מדינות ה-OECD ועומד על כ-20%. בנוסף, יכולת פירעון החוב הממשלתי שלה מוטלת בספק, ושוק המניות המקומי הוא אחד השווקים המאכזבים מתחילת השנה, עם ירידות של כ-20% במדדים העיקריים.

ואם כל זה לא מספיק, לאחרונה הודיעה סוכנות הדירוג מודי'ס על בחינת דירוגה של ספרד, למרות שלפני שבועיים היא הצליחה לגייס אג"ח בריבית לא גבוהה במיוחד. מודי'ס מצטרפת לסוכנות פיץ' ול-S&P שכבר הודיעו על הורדת דירוג לספרד, על רקע הערכות כי חובותיה יצמצמו את הצמיחה בטווח הקצר.

אולם כעת, דווקא לאחר שתרועות הוובוזלות שככו וחגיגות הניצחון הסתיימו, יש המאמינים בתוכנית ההתייעלות עליה הודיע לפני כשבוע שר העבודה הספרדי, ומעריכים כי הזכייה בגביע העולמי צפויה להשפיע לטובה על הכלכלה, ולהחזיר את ספרד לתוואי של צמיחה. אם אתם שותפים לאותה אופטימיות, לפניכם שלוש חברות ספרדיות שיכולות להוות השקעה מעניינת.

ההמלצה: אינדרה

הממליץ: משה קלמפנר, אנליסט בקמליה קפיטל מרקט

אינדרה (סימול: IDR.SM) היא חברת טכנולוגיה ספרדית הפועלת במספר מגזרים: מגזר הביטחון (מהווה כ-27% מההכנסות), תחבורה (20%), אנרגיה (15%), ממשלה ובריאות (14%), שירותים פיננסיים (13%) ותקשורת (11%). כשליש מהכנסות החברה נובעות מפעילותה מחוץ לגבולות ספרד, ואלה מהוות מנוע הצמיחה העיקרי שלה. בעשור האחרון צמחו הכנסותיה של אינדרה בקצב שנתי של 9.7%, לעומת ממוצע ענפי של 3%, עם שיעור רווחיות נאה שעמד על כ-11% בממוצע (EBIT).

הנהלת החברה מעריכה כי השנה יגדלו ההכנסות בשיעור חד ספרתי נמוך (2%-4%), כאשר תחומי התחבורה, השירותים הפיננסיים והתקשורת צפויים לצמוח בקצב גבוה יותר. צבר ההזמנות של אינדרה עומד על כשנה במסגרת הסכמים לטווח ארוך עם החברות הגדולות ביותר במשק הספרדי.

בעקבות המשבר בגוש האירו התרסקו מניות החברה, ומתחילת השנה הן איבדו כ-25%. להערכתנו, הן נסחרות כעת בתמחור חסר לפי מכפיל מכירות של 0.8 ומכפיל רווח עתידי של 9. למרות שתמונת המאקרו בספרד לא פשוטה, אנו סבורים שגודל החברה יביא מספר הזדמנויות להגדלת נתח השוק, כאשר לקוחות יעדיפו לעבוד עם חברות גדולות על חשבון הקטנות.

לאינדרה מדיניות דיבידנד לפיה יחולקו 55% מהרווחים, כאשר תשואת הדיבידנד הצפויה עומדת על כ-5%. כמו כן, בשבע השנים האחרונות עלה הדיבידנד למניה בקצב שנתי של כ-30%.

ההמלצה: בנקו סנטנדר

הממליץ: ערן כהן, מנהל דסק חו"ל במגדל שוקי הון

בנקו סנטנדר (STD) הוא הבנק הגדול והמוביל בספרד, והוא בדרכו להיות אחד הגדולים בעולם. ההשקעה בבנקו סנטנדר היא לא לבעלי לב חלש, אך לדעתנו הפחד סביב מצבה הכלכלי של ספרד גורם לתמחור אטרקטיבי של מניית הבנק, עקב תפיסת סיכון מופרזת של המשקיעים.

לסנטנדר נוכחות אדירה בדרום אמריקה, והוא בתהליכי התרחבות לכלל אירופה וכן לארה"ב, כאשר הכלכלה הספרדית היא נקודת התורפה שלו כעת. להערכתנו, מדיניות האשראי של הבנק הייתה זהירה מספיק, שכן הוא נתן הלוואות על נכסים בספרד, בגובה של כ- 50% מעלות הנכס, כך שללווה יש הרבה מה להפסיד.

לכך צריך להוסיף גם את הקונסולידציה הצפויה בענף הבנקאות שתקטין את התחרות, ואת התמיכה הממשלתית שתינתן כחלק מתוכנית הבראה, וכמובן את חשיפתו הרווחית לשווקים מתעוררים. כל אלה נותנים לנו כוח עולה בבנקאות העולמית.

אחד הסיכונים הגדולים שמאיימים על הבנק נסוב סביב משבר גלובלי שעלול לפגוע בשווקים המתעוררים, או קריסה כלכלית של הצרכן הספרדי. הבנק נסחר בכ-15% מעל הונו העצמי, המהווה 10.1% מסך המאזן, כך שלא מתבקשת כרגע הנפקת מניות חדשות.

ההמלצה: אינדיטקס

הממליץ: אורי בירמן, מנהל דסק גלובלי כלל פיננסים

אינדיטקס (IDEXY) היא אחת מחברות האופנה הגדולות בעולם עם שווי שוק של כ-40 מיליארד דולר. החברה בעלת שמונה קונספטים של חנויות אופנה, ביניהם זארה, Pull & Bear ועוד. אינדיטקס מציגה כ-20 אלף דגמים חדשים מדי שנה, מקפידה על איכות, חדשנות והקשבה ללקוח. מטה החברה רזה, והיא פועלת באמצעות מרכז לוגיסטי אחד.

בספטמבר תשיק החברה את "Zara Online" ב-6 מדינות באירופה ותמשיך ליתר השווקים בהם היא פעילה, תוך הצגה של כל מגוון המוצרים תחת מעטפת לוגיסטית מרכזית, מה שיאפשר לה גידול בצמיחה ללא הצורך בפתיחת חנויות חדשות.

החברה הודיעה לאחרונה על תוכניותיה להיכנס לשוק באוסטרליה ובדרום אפריקה בשנה הבאה, כחלק מהמשך תהליך ההתרחבות הגלובלי שלה. חנויות החברה נמצאות ביותר מ-400 מרכזי ערים באירופה, ארה"ב, ואסיה, ובסך הכל ב-77 מדינות ברחבי העולם, והיא נהנית מביזור הכנסותיה: אירופה (ללא ספרד) מהווה כ-47% מהמכירות, ספרד 33.46%, ארה"ב כ-10% ואסיה כ-9.5%.

החברה נהנית מרווחיות גולמית של כ-57%, יש לה מזומנים נטו של 2.4 מיליארד אירו והיא מייצרת EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מיסים, פחת והפחתות) של כ-2.3 מיליארד אירו בשנה. אינדיטקס נסחרת במכפיל 19.8 על רווחי 2011 והיא מצליחה לשמור על קצבי צמיחה נאים, יחד עם יעילות תפעולית גבוהה ויצור תזרים מזומנים חזק.

הכנסותיה ברבעון הראשון של 2010 עלו ב-14% בהשוואה לרבעון המקביל, והרווח עלה ב-63% לעומת התקופה המקבילה. החברה נסחרת במדד IBEX 35 הספרדי, שמשקלה בו עומד על 5.28%.