תוכנית המסחר של שחקני המעו"ף

בחיק עונת המלפפונים המנומנת יכולים השחקנים לעשות בשוק כבשלהם - מה הם זוממים עתה?

המסחר הרדום בחודשי הקיץ לא מפתיע איש. כמיטב המסורת, מדי שנה בתקופת החופש הגדול צונחים מחזורי המסחר במדדי המניות באופן דרמטי, עד שנדמה כאילו הסוחרים והפעילים פשוט אבדו עניין. נראה ששום דבר חשוב לא צפוי להתרחש.

אלא שמתחת לפני השטח מתחוללת לה פעילות ערה ועצבנית, והרי אלו הם שחקני המעו"ף האורבים למהמרים במטרה לאסוף מהם את כל הקופה.

תוכנית המסחר של השחקנים מונחת לפנינו במפת פוזיציות המעו"ף הפתוחות. ההנחה הרווחת היא שכותב האופציה (המבטח) הוא המקצוען ואילו רוכש האופציה (המבוטח) הוא המהמר הקטן. כתיבת אופציה מחייבת את הכותב להעמיד בטחונות כנגדה והפעילות המסוכנת דורשת ידע רב וניסיון, ולפיכך נתון הפוזיציות הפתוחות (אופציות שנכתבו) מלמד אותנו על כוונות המסחר של המקצוענים בזירה, שחקני המעו"ף.

היחסים בין כותב האופציה לרוכש דומים ליחס שבין בעל הקזינו למהמר: הראשון ירוויח בסבירות גבוהה סכום קטן יחסית בכל הימור, ואילו המהמר, מצידו, ירוויח בסבירות קטנה סכום גדול.

מדובר במשחק סכום אפס לפיו ההפסד של האחד הוא למעשה הרווח של האחר.

מפת הפוזיציות הפתוחות פרושה לפנינו תמיד, אך בתקופת מסחר דליל היא מקבלת משמעות רבה, כמעט מכרעת. כאשר מחזורי המסחר נמוכים בכמחצית מהמחזור הממוצע בחודשי המסחר האחרים, עשויים שחקנים להשפיע על שער הפקיעה ביתר קלות, ע"י הקצאת משאבים מעטים, לצורך הטיית נכס הבסיס (מדד ת"א 25).

זו גם הסיבה שכמות האופציות שנכתבו בסך הכל גבוהה ביחס לחודשי המסחר האחרונים, שכן השחקנים מרגישים נח יותר להיחשף לסיכון.

מה מתכננים לנו מובילי השוק לתשעת הימים שנותרו עד למועד הפקיעה?

התרשים המצורף מציג את מפת הפוזיציות הפתוחות נכון לסוף יום המסחר האחרון (העמודות), והעקומה השחורה מסכמת את סך התשלום שיועבר לרוכשי היחידות בהתאם לשער הפקיעה.

אלדר גנזל מעו
 אלדר גנזל מעו

איזור הפקיעה המועדף על כותבי האופציות הוא בין 1070 ל-1130, ונקודת האופטימום ממוקמת בקרבת שער 1100 הנקודות במדד ת"א 25, קרוב לשער המדד בסוף יום המסחר האחרון. במועד הפקיעה, התשלום המזערי לרוכשי האופציות בסה"כ יעמוד על כ-240 מיליון שקלים, אם ולא ישתנה שער המדד. לעומת זאת, סך התשלום יוכל לזנק לכדי 1.4 מיליארד שקלים במקרה שיתרחש שינוי קיצוני בסדר גודל של 10% בנכס הבסיס.

שום דבר לא בטוח

יש להניח שהשחקנים ילחמו בגבורה ויצליחו לשמור את שער המדד הנוכחי למועד הפקיעה, לפי התוכנית. ובכל זאת, שינוי דרמטי בשוקי המניות בחו"ל בימי המסחר הבאים עשויי לרסק את החוקיות שאלה מנסים ליצור בעבודתם.

מהלך שינוי מהותי בנכס הבסיס (מדד ת"א 25) יוכל לאלצם להפעיל פקודות Stop-loss ולגרום לשינוי מפת הפוזיציות. במקרה קיצוני יותר תגיע דרישה מהברוקראז' לסגירה מיידית של פוזיציה פתוחה ע"י רכישת האופציה, וכך ייווצר אפקט שורט סקוויז' אשר במהלכו תוגבר עוצמתה של התנודה.

קרני השמש החודרות מבעד לחלונות חדרי המסחר מחממות את האוויר, רחש המזגנים המונוטוני ממלא אותו, ונמנמת הקיץ המצויה משתלטת על נותני הציטוטים.

בהעדר התפתחות מרעישה מעבר לים, לא חכם לצפות למהלכים דרמטיים בבורסה בת"א בימי המסחר הבאים. באופן מסורתי חודש אוגוסט הוא המנומנם ביותר, ורמז לכיוון הפקיעה ניתן יהיה גם אז לקבל ממפת הפוזיציות הפתוחות.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד