סקר: כשני שלישים מהאמריקנים מצפים ל"תחתית כפולה"

למרות העליות החדות בוול סטריט, מתפרסם הערב סקר רבעוני מטריד, שנערך ברחבי ארה"ב בעבור סיטיגרופ ■ 85% מהנשאלים ענו כי ההזדמנויות בשוק העבודה הינן "סבירות" או "עלובות" ■ קרוב לשני שליש חושבים כי לא יראו התייצבות במצב הכלכלי לפחות עוד שנתיים או שלוש שנים

כמעט שני שלישים מהאמריקנים מאמינים כי הכלכלה טרם נגעה בתחתית, או במילים אחרות הם מצפים למיתון נוסף שיוביל ל"תחתית כפולה", כך עולה מסקר שנערך ברבעון השני ברחבי ארה"ב בעבור סיטיגרופ.

הסקר שנערך מדי רבעון ומבוצע ע"י Hart Research Association הצביע על כך ש-62% מהנשאלים עדיין אינם סומכים על התיקון. תוצאות הסקר הנוכחי נמוכות ב-3% לעומת הסקר שבוצע במארס והוא חלש כמעט כמו זה שבוצע בספטמבר שעבר בו הביעו פאסימיות דומה 63% מהנשאלים.

התמונה שהצטיירה מהנתונים ליחסם של האמריקנים לשוק התעסוקה היתה גרועה אף יותר, כאשר 85% מהנשאלים ענו כי ההזדמנויות בשוק העבודה הינן "סבירות" או "עלובות". כמחצית מהנשאלים ענו כי לדעתם מצבו של שוק העבודה "גרוע".

"ברור שמצב הרוח של האמריקנים הושפע במידה רבה משיעור האבטלה בארה"ב ומהידיעות לגבי משבר כלכלי מאירופה" אמר ג'ונתן קלמנטס, דירקטור לחינוך פיננסי בסיטי.

הסקר גם הראה כי ציפיות האמריקנים להשפעת התייצבות הכלכלה עליהם באופן פרטי - נדחו לעתיד רחוק יותר. קרוב לשני שליש חושבים כי לא יראו זאת לפחות עוד שנתיים או שלוש שנים.

"נראה כי יותר מחמישית מבין מקבלי המשכורות הגבוהות בארה"ב חוששים כעת ממצב חובותיהם" מציין קלמנטס "זה כנראה כתוצאה מהביטחון העודף שאפיין אותם במהלך שנות השגשוג, כאשר לקחו משכנתא או שתיים לשם רכישת נכסי נדל"ן ולתשלום הוצאות נוספות שחשבו שהם יכולים להרשות לעצמם".

בנימה חיובית קצת יותר, עולה מן הסקר כי האמריקנים ראו יציבות או שיפור במצבם הפיננסי הפרטי, בהביטם על התנאים הכלכליים הנוכחיים ובהתייחסם לציפיותיהם העתידיות. 24% מהנשאלים אמרו כי כי הכלכלה המקומית במקום בו הם גרים היא "טובה" או "מצויינת", עלייה לעומת רמה של 19% שנמדדה במארס.