ארה"ב מתכננת בניית מזחים והאנגרים קשיחים לאוניות חיל-הים

שני ההאנגרים שמתכנן חיל ההנדסה האמריקני בבסיס חיפה יהיו גדולים דיים להכיל שש צוללות דולפין ■ בפרויקט מקביל, מתכנן ממשל אובמה לשדרג את בסיס אשדוד; ארבעה רציפים קטנים יוחלפו בשני רציפים גדולים ■ עלות שני הפרויקטים: כ-62 מיליון דולר

ארה"ב מתכננת בניית מזחים והאנגרים קשיחים לאוניות וצוללות של חיל הים, בפרויקט שיתמוך בספינות הדור הבא של החיל. חיל הים דוחף את הפרויקטים, למרות אי-הוודאות לגבי תכניות הרכש שיזמה מפקדת החיל. כך מוסר דיפנס ניוז.

מקורות ישראליים ואמריקניים אמרו לשבועון, שחיל ההנדסה של צבא ארה"ב מתכנן הקמת שני האנגרים קשיחים, שיהיו למעשה מקלטים ענקיים לכלי שיט, בבסיס חיפה של חיל הים. לפי התכנון, יוכלו שני ההאנגרים להכיל עד שש צוללות דולפין.

העלות המתוכננת של הפרוייקט היא כ-40 מיליון דולר והוא יושלם, לפי התכנית, ב-2012, בדיוק במועד שבו מקווה חיל הים לקבל לידיו את שתי צוללות הדולפין האחרונות שמיוצרות עתה במספנה בגרמניה.

בפרוייקט מקביל, מתכנן חיל ההנדסה האמריקני לשדרג את בסיס חיל הים באשדוד כדי שיוכל לתמוך בספינות חדשות שמתכנן חיל הים לרכוש. לפי התכנית, ייבנו שני רציפים ארוכים במקום ארבעת הרציפים הקטנים שנמצאים בבסיס. העלות המתוכננת של הפרוייקט היא 22 מיליון דולר.

כפי שדווח בדיפנס ניוז (וצוטט בגלובס), גרמניה החליטה לא להשתתף במימון צוללת דולפין שישית ושתי ספינות קרב ממשפחת מקו-100, במשקל 2700 טון. מדובר בחבילת סיוע בשווי 400 מיליון אירו, שהיתה אמורה לממן שליש מעסקת הרכש, בשווי 1.2 מיליארד דולר.

ב-7 ביולי הודיעה הקאנצלרית אנג'לה מרקל למשלחת של משרד הביטחון, בראשות מנכ"ל המשרד, אודי שני, שהיא משעה את הדיונים עם ישראל על חבילת הסיוע לחיל הים. שני אמר, לפי דיפנס ניוז: "אנו מבינים שהגרמנים אינם יכולים לעזור לנו, והמשמעות היא שנצטרך לעשות הערכה מחדש".

קריסתה של חבילת הסיוע מותירה לחיל הים אופציות מעטות למודרניזציה של צי האוניות המזדקנות שלו.

מקור צבאי אמריקני אמר לדיפנס ניוז, כי שדרוג התשתיות של חיל הם הוא דוגמה נוספת לשיתוף הפעולה האסטרטגי בין ישראל לארה"ב, שת"פ שהולך וגדל. לדבריו, "בלי קשר לאי הוודאות נוכחית (בסוגיית הרכש) לפחות תהיה לישראלים התשתית הטובה ביותר לתמיכה בכוח הימי העתידי שלהם".

נכונות ארה"ב להרים את שני הפרוייקטים ראויה לציון לנוכח העובדה שישראל בחרה לרכוש מגרמניה שתי אוניות קרב, למורת רוחן של כמה מהתעשיות הביטחוניות הגדולות בארה"ב. לפי הדיווח בדיפנס ניוז, טוען קצין בכיר במטכ"ל, שחיל הים העדיף "להניח את כל הביצים שלו בסל הגרמני" ובכך הוא זנח אופציות להצטיידות במימון אמריקני.

לפי הדיווח, מותחי ביקורת בממסד הביטחוני ובתעשיות הביטחוניות בישראל מאשימים את מפקד חיל הים, אלוף אלעזר מרום, שהוא הכעיס את החברות האמריקניות לוקהיד מרטין ונורתרופ גראמן, יצרניות גדולות של אוניות קרב, מפני שהחליט לגנוז אופציות רכש אמריקניות והעדיף להמר על האופציה הגרמנית.