רשות השידור: הממשלה לא תתערב במינויים אך תיתן להם אישור סופי

השינוי הוא חלק מסעיף המתייחס לרשות השידור בחוק ההסדרים ■ מנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, דווקא מרגיש שאין השפעה פוליטית ברשות: "מאז שאני בתפקיד לא היה טלפון אחד מגורם פוליטי שיבוא להתערב"

בעקבות הביקורת על החיבור בין רשות השידור לפוליטיקאים, לשכת ראש הממשלה שינתה את הסעיף המתייחס לרשות השידור בחוק ההסדרים, בניסיון להפחית את אחיזת הפוליטיקאים במינויים ברשות.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בדיונים שהתקיימו בימים האחרונים הוחלט כי מי שייתן את האישור הסופי והמוחלט למינוי חברי דירקטוריון רשות השידור המחודשת יהיו עדיין חברי הממשלה.

על-פי הסעיף, כפי שהוא היום, חברי ועדת איתור ימליצו לחברי הממשלה על 27 אישי ציבור, מהם תבחר הממשלה 15 שישמשו חברי המועצה המצומצמת של רשות השידור. ועדת האיתור גם תמליץ למועצה על דמותו של יו"ר רשות השידור, אולם הממשלה תהיה זו שתאשר את ההמלצה. כמו כן, הוחלט כי חברי הדירקטוריון יהיו אלה שימנו את מנכ"ל רשות השידור.

סעיף המינויים נותר שנוי במחלוקת לאור ההחלטה של האוצר ולשכת ראש הממשלה להכניס את מרכיבי חוק רשות השידור אל חוק ההסדרים. הטענה העיקרית נגד החוק היתה כי הוא אינו מנתק את רשות השידור מהפוליטיקאים, מה שלמעשה לא יבריא אותה.

בעבר דחתה הממשלה את חוק רשות השידור לאחר שאופן מינוי חברי הוועדה לא מצא חן בעיניי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתנגד לכך ששופט יהיה זה שימנה את חברי המליאה.

על-פי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, שהופקד על יישום הרפורמה ברשות השידור: "חברי הכנסת והשרים הם נציגי הציבור, ולכן הם אלה שאמורים לקבוע את חברי מועצת רשות השידור".

מי שהביעו התנגדות נחרצת לסעיף היו ח"כ חיים אורון (מרצ) וח"כ איתן כבל (עבודה), יוזם חוק רשות השידור. בדיון שנערך במסגרת השדולה למען השידור הציבורי בכנסת בשבוע שעבר אמר כבל כי אם יעבור הסעיף בחוק ההסדרים הקובע כי הממשלה תקבע את חברי מועצת רשות השידור החדשה - אזי אין זכות לקיום רשות השידור.

מי שדווקא אינו מתנגד לסעיף הוא מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר, שאמר היום (ב') ל"גלובס" כי מדובר "בעיסוק אנכרוניסטי". לדברי שקלאר, "במדינת ישראל הממשלה גם מחליטה כמה כסף יגיע לקולנוע וכמה לתרבות. אז לומר ש'הבימה' תלויה בפוליטיקאים? מאז שאני בתפקיד לא היה טלפון אחד מגורם פוליטי שיבוא להתערב. הפוליטיקאים הם חלק מהמארג של הדמוקרטיה הישראלית, ואני נגד הדמוניזציה שעושים להם".