בצורת חשמל? לנדאו: "מ-2016 יסופקו רק 90% מהביקוש"

לדברי לנדאו, המצב צפוי להחמיר בשנים לאחר מכן אם לא יוחלט על הקמת תחנת הכוח הפחמית ועל השלמת תוכנית החירום ■ לנדאו יבקש מהממשלה לנקוט בשורה של צעדים כדי להתמודד עם משבר החשמל בישראל, כולל הקמת הקרן להתייעלות אנרגטית

ישראל תוכל לספק רק 90% מהביקוש לחשמל משנת 2016, והמצב צפוי להחמיר בשנים שלאחר מכן אם לא יוחלט על הקמת תחנת הכוח הפחמית החדשה ועל השלמת תוכנית החירום למשק, כך טוען משרד התשתיות הלאומיות.

שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו יגיש לממשלה בישיבתה הקרובה הצעה לזרז את ההליכים הסטטוטוריים של תחנת כוח הפחמית (פרויקט D) באתר רוטנברג באשקלון, להסמיך אותו (את לנדאו) ליזום תיקון לחוק משק החשמל, שמטרתו להסיר את המגבלה בהקמת תחנות כוח על ידי חברת החשמל.

במקביל יבקש לנדאו מהממשלה לאשר הקמת הקרן להתייעלות אנרגטית, היכולה, לטענת המשרד, לחסוך את הצורך בהקמת תחנות כוח בהיקף של 3,400 מגה ואט בעקבות צמצום הביקושים הכולל עד לשנת 2020.

לנדאו יציג בישיבת הממשלה תחזית הצופה עלייה בביקוש מול חוסר משמעותי בכושר הייצור. על פי התחזית תסבול ישראל מ"בצורת חשמל" כבר משנת 2013. התחזית מתבססת על גידול שנתי בביקושים לחשמל בהיקף של כ-400 מגה ואט בשנה - כמות חשמל המיוצרת על ידי תחנת כוח המופעלת בגז טבעי. לטענת משרד התשתיות, התפתחותו של משק החשמל נעצרה והופסקה הקמתן של תחנות כוח.

מחסור בתחנות כוח

אחת הסיבות המרכזיות לכך, לטענת המשרד, היא שינוי חקיקה שהוכנס בשנת 2008 ומונע מחברת החשמל להקים תחנות כוח חדשות. לפי המצב שנוצר "רשאי" שר התשתיות הלאומיות להכין תוכניות פיתוח, אך נגרעה ממנו היכולת להטיל את ביצוען על גוף המחויב בביצוען. תחנה D מתוכננת לייצר 1,260 מגה ואט (2 יחידות 630 מגה ואט כל אחת). בכדי שתוכל לספק חשמל כבר בשנת 2015, יש להתחיל בבנייתה באופן מיידי. במקביל מתכוון המשרד לקדם אישורים שיאפשרו להפעיל את התחנה הפחמית גם בגז טבעי מ-2017.

ואולם, למרות שהממשלה החליטה על הקמת התחנה ב-2002, בנייתה מעוכבת עדיין בשל עצירת התהליכים הסטטוטוריים. במשרד התשתיות מפנים בעניין זה אצבע מאשימה כלפי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ומציינים כי התערבותו הביאה לעצירת התהליכים לפני כחצי שנה. במקביל מתעכבת כניסת יצרני החשמל הפרטיים למשק, בין השאר בגלל קשיים רגולטורים.

לטענת לנדאו, "הגברת כושר היצור באופן מיידי חיונית להמשך תפקודו התקין של משק החשמל, הזקוק לרזרבה של 20% לפחות, כדי להבטיח את אמינות האספקה ולתת מענה לביקושים הגוברים בהתאם להתפתחות המשק".

"אין הקבוע מזמני"

מטה המאבק נגד הפחמית מסר: "בהודעת משרד התשתיות מהיום נחשף פרצופה האמיתי של התוכנית להקמת תחנה דו-דלקית באשקלון, שהיא למעשה תחנה פחמית לכל דבר ועניין. כל הצהרות חברת החשמל ומשרד התשתיות בנוגע להקמת תחנת גז בגיבוי פחם לא היו אלא מצג שווא, שמטרתו הולכת שולל של תושבי אשקלון והסביבה וכל האזרחים המודאגים מהשלכות הקמת תחנת כוח פחמית נוספת בישראל.

המשך תכנון תחנה פחמית ובמקביל לכאורה תכנון תחנת גז היא אחיזת עיניים. כמאמר האמרה, כי אין קבוע מהזמני, הליכי התכנון של תשתיות לאומיות בישראל כה איטיים, שהתחנה הפחמית הזמנית שאמורה לקום לפי תכנית משרד התשתיות תהפוך למציאות מזהמת, מטרידה ויקרה לתושבי האזור ולאזרחי ישראל לדורות".