ארי קלמן במכתב לעובדים: "יחד אתכם נמשיך להיות חזקים"

ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים שנקנס בפרשת ההלוואות, שלח היום מכתב עידוד לעובדים ■ מנורה הודיעה כי היא חולקת על חלק מממצאי האוצר

"דירקטוריון מנורה ביטוח קיים דיון ראשוני בתמצית דו"ח הביקורת של האוצר (על פרשת ההלוואות, ר.ש.) ורשם לפניו את ממצאי הפיקוח על הביטוח, הערותיו ומסקנותיו, תוך שהוא חולק מניה וביה על חלק גדול ומהותי מהם, מה גם שחלק מהנושאים כבר זכו לטיפול מזה זמן ביוזמת מנורה ביטוח".

כך הגיבה אמש (ב') חברת הביטוח מנורה מבטחים, בניהול ארי קלמן ובשליטת היו"ר מנחם גורביץ', על החלטת המפקח על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, בנוגע לסיום הטיפול בפרשת ההלוואות האסורות והקנסות החמורים במיוחד שהטיל על החברה ועל המנכ"ל קלמן.

פרט לכך, בחברה שומרים היום (ג') על שקט ומעדיפים שלא להגיב על החלטת האוצר, וכך נוהג גם המנכ"ל קלמן בנוגע לקנס האישי שהוטל עליו.

בהמשך לכך, שלחה היום החברה לעובדי מנורה ולסוכני הביטוח העובדים עימה מכתב, עליו חתום המנכ"ל קלמן. במכתב, שהגיע לידי "גלובס", נאמר בין היתר כי "חשוב לציין כי האירוע המדובר, התרחש לפני שנים, ומערך הבקרה הפנימי של החברה הוא זה שאיתר וגילה את הליקויים.

לראות את האתגר

מאז חלו שינויים רבים בחברה, יושמו לקחים, תוקנו ליקויים ושוכללו מנגנוני הבקרה. בכל אירוע מסוג זה, עלינו לראות גם את האתגר וההזדמנות הטמונים בו ולמנף זאת לשדרוג ושכלול תהליכי העבודה והבקרה הקיימים בחברה לטובת לקוחותיה".

בהמשך המכתב לעובדים ולסוכנים ציין קלמן ש"מנורה מבטחים היא בין החברות החזקות והמובילות במשק הישראלי ובשוק הביטוח והפנסיה בפרט, ויחד אתכם, עובדות ועובדים יקרים, נמשיך להיות חזקים ולהוביל את החברה להישגים ולשיאים חדשים. לבסוף, ובנימה אישית, אבקש להביע בשמי ובשם הנהלת החברה תודה והערכה לכל אחת ואחד מכם (מנהלים ועובדים), על הירתמותכם ומחויבותכם לחברה תוך עבודה מסורה, גם בתקופה הלא קלה שעברה עליה לאחרונה", כתב קלמן.

כשלים בהתנהלות

האוצר הודיע אתמול כי מצא כשלים ניהוליים בהתנהלות החברה והעומד בראשה בכל הנוגע לפרשת ההלוואות האסורות. בעקבות ממצאי הביקורת החריפים קנס המפקח על הביטוח, פרופ' שריג, את מנורה בסכום חסר תקדים של 14 מיליון שקל.

בצעד חסר תקדים נקנס אישית גם המנכ"ל קלמן בסכום של 400 אלף שקל. בנוסף, קבע האוצר כי על החברה יהיה לפצות את מבוטחיה בפוליסות המשתתפות ברווחים בגין הפסדים שנגרמו להם מאובדן תשואה אלטרנטיבית להלוואות, בהיקף של 9.7 מיליון שקל.

עם זאת, האוצר הותיר את ההחלטה הסופית בנוגע לתשלום זה בידי ביהמ"ש הדן בתביעה ייצוגית כנגד מנורה בגין פרשת ההלוואות. נציין כי מנורה טענה באדיקות שמבוטחיה לא נפגעו מהפרשה מאחר שהחברה פיצתה אותם באופן מלא.

בכל אופן, מנורה ציינה אמש בהודעתה לבורסה, כי "דירקטוריון מנורה ביטוח יפעל כנדרש על ידי המפקח על הביטוח (...) והכול תוך שמירת זכויות החברה והשגותיה". במכתבו לעובדים, שב היום קלמן על דברים אלו.

הביקורת שהוביל האוצר בסיוע משרד רוה"ח ברלב, מצאה שהחברה העמידה הלוואות חריגות, לא ראויות ובאופן אסור, בהיקף של כ-150 מיליון שקל. עיקר ההלוואות ניתנו ללקוחות סוכני הביטוח מיקי גרובר ועזרא גבאי. האוצר ביקר בחריפות את המנכ"ל, את ראש אגף ביטוח חיים בחברה דאז, ירון דוויק, ואת דירקטוריון החברה, והבהיר כי הטיפול בגורמים המעורבים שאינם ממנורה (הסוכנים ודוויק) יתבצע בנפרד.