מזג האוויר מקשה על החיפושים

אסון אווירי ברומניה: 6 חיילי צה"ל נעדרים

כוח של אנשי צוות אוויר בפיקודו של סא"ל י', שפיקד על התרגיל האווירי המשותף לישראל ורומניה, הגיע הבוקר (ג') לאזור ההתרסקות של מסוק היסעור. במקביל יצא הבוקר מטוס של חיל האוויר לרומניה, ועליו צוותי חילוץ, הצלה וזיהוי. על מסוק היסעור שהתרסק היו 7 אנשי צוות, 6 מהם ישראלים: הטייסים סא"ל במיל' אבנר גולדמן, בן 48 ממודיעין, סא"ל דניאל שיפנבאור (43) ממושב קדרון, רב סרן יהל קשת (33) מחצרים ורב סרן ליאור שי (28) מתל נוף, והמכונאים המוטסים סגן ניר לקריף (25) מתל נוף ורב סמל אורן כהן (24) מרחובות.

מפקד חיל האוויר, אלוף עידו נחושתן, הכריז הבוקר על ביטול כל טיסות האימונים ליום אחד. התרגיל ברומניה, שהיה אמור להימשך עד יום חמישי, יסתיים היום והצוותים צפויים לחזור מחר לישראל. עוד הוחלט בחה"א למנות צוות תחקיר בראשות תת-אלוף. בשלב זה עדיין לא ידוע מה גרם לתאונה הקשה, ובודקים אם היתה תוצאה של תנאי מזג אוויר קשים, כשל טכני או טעות אנוש.

חגי טופולנסקי, ראש להק אוויר בחיל אוויר, סיפר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי התאונה אירעה בגמר האימון, מאות קילומטרים מהמקום שבו היו צריכים לנחות. לדבריו, "מזג האוויר ברומניה הוא אתגר, טסנו שם, תרגלנו שם בעבר וגם השבוע".

על פי הודעת משרד ההגנה הרומני ההתרסקות אירעה באזור העיירה זארנסטי, 120 ק"מ מצפון מערב לבירה בוקרשט. מפקד כוחות החילוץ באזור אמר כי תוואי השטח והערפל הכבד מקשים על הגישה למקום.

למקום ההתרסקות הגיע מפקד טייסת "דורסי הלילה" וכמה מאנשי צוותו כדי לסייע בחיפושים. כמו כן הגיעו לאזור אנשי שגרירות ישראל בבוקרשט ועופרה אשל, מתאמת הסיורים של הנשיא פרס, הנמצאת ברומניה כדי לתאם את הגעתו המתוכננת למדינה בחודש הבא.

כוחות הביטחון הרומניים הכריזו על אזור ההתרסקות כעל שטח צבאי סגור ומונעים כניסת כתבים וסקרנים.

אימון בגובה רב

אימוני אוויר משותפים לצוותים ישראלים ורומנים החלו לפני כשש שנים, בעקבות הסכם שיתוף פעולה שנחתם בין המדינות ב-2003. מטרת האימונים היא לתרגל טיסה בהרים ובגובה רב, שבו האוויר דליל יותר בחמצן והמנועים יעילים פחות. אימונים כאלה כמעט שאינם מתקיימים בארץ.

טייס שהשתתף באימונים הראשונים, ב-2004, הסביר אז: "ההר הגבוה ביותר שיש לנו בארץ הוא החרמון, ושם אנחנו ממעטים להתאמן. לכן, האימונים בהרים הגבוהים של רומניה היו חשובים כל כך, ולאחר שביצענו נחיתות בגבהים של עד 5,000 רגל, התנסינו לראשונה גם בנחיתה בגובה 9,000 רגל". התאונה שאירעה הלילה היא הראשונה שמתרחשת במסגרת אימונים אלה.

לאורך שנים נוהג חיל האוויר לשלוח את אנשיו לאימונים במדינות ידידותיות. אחת הארצות שבהן נערכו אימוני פריסה רבים היתה טורקיה, אך בעקבות משבר המשט לעזה היא ירדה ממפת האימונים של צה"ל.