כך מתכוננים למבחני מיון

זה לא אמין, לא ישר ולא יעבוד, אם המבחן מקצועי מהימן ותקף. הבעיה שלרוב הם לא כאלה

קשה להתכונן למבחני מיון. הזימון מגיע רגע לפני מועדם, ואין די זמן להפוך למומחים במבחני צורות וסדרות חשבוניות, או לשנות דפוסי התנהגות של שנים.

מכוני המיון לא חושפים את תוכן מבחניהם, וממליצים לא להתכונן לקראתם. המסתורין רק מגביר את הלחץ שגם כך תוקף מחפשי עבודה, ומכעיס רבים - ולראיה התגובות למאמרי "מה כל כך מעצבן במבחני המיון".

להתכונן או לא?

אז מצד אחד ממליצים לכם לא להתכונן. מצד שני, כדי להצליח במבחנים שנמדדים יחסית, עליכם לגשר על הפער שביניכם לבין נבחנים אחרים שמתכוננים.

אם הייתי בטוחה שמכוני המיון עורכים מבחנים תקפים, מהימנים ומקצועיים, הייתי אומרת שאין טעם להתכונן למבחנים - זה לא יעזור וזה אפילו לא מוסרי. אך מאחר שיש לי ספק באמינותם בתוך הבלילה של תעשיית המבחנים שפרצה כל גבול בשנים האחרונות, עמדתי היא שכדאי להתכונן. לפני ואחרי הכל - מטרתכם להצליח, ומי שהתכונן טוב לריאיון ודאי הרגיש בסופו שאין לכך תחליף.

לא להגזים

בדומה ליכולת שכדאי להפגין במיונים - שמירה על פרופורציות, גם בדרך אליהם כדאי לשמור על שפיות. לא כל תפקיד דורש מיונים, וודאי תזומנו לראיונות יותר מלמבחנים. לכן, אל תתישו את עצמכם בקורס ממושך שיעביר אתכם את מסכת העינויים פעמים רבות יותר מכפי שתידרשו בפועל.

חד וחלק - הגזמה בהיערכות לקראת מבחני המיון תפגע בכם:

בדינאמיקה הקבוצתית: הכנה מוגזמת תגרע מיכולותיכם הטובות. במקום להתנהג בטבעיות במפגש ורק להדגיש כושר מנהיגות, תמצאו את עצמכם מתרכזים בתסריט מוכתב מראש שעל פיו עליכם להפגין כריזמטיות, ותשומת לבכם למתרחש בחדר תתפוגג.

בריאיון האישי: הכנה מופרזת תגרום לכם לשינון רובוטי של "מה שצריך להגיד". כשתישאלו איך הגעתם לתשובתכם, לא תדעו לתאר את תהליכי המחשבה והניתוח שהובלו אתכם לתוצאה, תרגישו ש"נתפסתם על חם", ותהיו מבולבלים להמשך הריאיון.

במבחני הביצוע: חזרה מוקדמת על מילוי משימות ספציפיות תעייף אתכם, ותגרום לכם לאבד ריכוז ומוטיבציה ברגע שתיתקלו במשימה שלא התכוננתם לקראתה. מספיק שתכירו את המהות הכללית של המבחנים הפסיכולוגיים השונים. הגיעו למבחן כשאתם יודעים מה משמעות העץ שאתם מציירים, אך אל תפריזו בחזרה על ציורו שוב ושוב. בסופו של דבר, אם אתם סוטים דרסטית מהנורמה מבחינה אישיותית, הדבר יבוא לידי ביטוי גם לאחר שינון מסיבי של ציורי עצים.

לא לשקר

למרות מה שאמרתי על אמינות המבחנים, דבר אחד בטוח: הם מזהים שקרנים. יש חשיבות לטבעיות שלכם, למשל במבחן שבו אתם נדרשים לענות על 300 שאלות. השאלות חוזרות על עצמן ומנוסחות באופנים שונים, כדי לעמוד על האמת העקבית של כל נבחן, וגם כדי לבלבל רמאים.

בנוסף לכך, אני מאמינה גם ביכולת הפסיכולוגיים המתצפתים והמראיינים לזהות שקרנים או "טייסים אוטומטיים".

אף אחד לא יגיד לכם בסוף המבחן שיצאתם שקרנים (לרוב לא ניתנות תוצאות מפורטות של ביצועים), אבל סביר להניח שלא תתקבלו. וכשתחזרו להיות כנים עם עצמכם ותיזכרו ששיקרתם, תבינו לבד מה הסיבה לכישלונכם.

איך מתכוננים?

לפי התפקיד המיועד: היעזרו באינטרנט כדי למצוא הגדרה למאפייני התפקיד בתחום העיסוק המדובר, ואפיינו את התכונות והכישורים הדרושים לביצועו. למשל, מנהל צוות שירות לקוחות צריך להפגין שירותיות, אדיבות, סבלנות, יכולת התמודדות עם קונפליקטים, עמידה בלחץ וכושר מנהיגות.

לפי שלבי המיונים: חשבו על כל שלב - המבחנים, הדינאמיקה הקבוצתית, הריאיון, ושאלו את עצמכם איך אפשר להפגין את הכישורים הנדרשים על ידי ההתנהגות המתאימה בו. שימו דגש על התנהגות ולא על הצהרות מילוליות. למשל, מנהל שירות הלקוחות יכול להשקיע במציאת פיתרון לקונפליקטים בין חברי הקבוצה, ולדבר בסגנון נעים ואמפתי למראיין.

שמרו על רוגע: יותר מלהתכונן למבחנים מבחינה תוכנית, חשוב להירגע ככל האפשר ביום שלפני. בחרו בכל שיטה שעובדת לכם: מדיטציה, יוגה, נשימות, ריצת בוקר, ותרגלו הירגעות לפני המבחנים ובמהלכם, אם צריך.

הכירו מבחנים פסיכולוגיים: היום המדיה מאפשרת למצוא בקלות רבה מידע על כל נושא. חפשו מידע על מבחנים פסיכולוגיים ועברו בכלליות על מהותם.

סגלו חשיבה על מה שאינו מובן מאליו: נותנים לכם משימה ומציינים שהיא לא מוגבלת בזמן? אל תשמחו כל כך מהר. משך הזמן שייקח לכם להשלים את המשימה יימדד גם יימדד. מבקשים מכם לצייר עץ? חשבו על הפרטים שלא נאמרים במפורש, כפרופורציות, סדר ומידת פרטנות הציור.

  • על אילו המלצות אתם שמעתם כהכנה למבחני מיון?
  • כמגייסים, איך הייתם מבצעים את המבחנים בצורה שבאמת תסנן את המתאימים ביותר?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים
.
הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.