נתון תמ"ג מאכזב בארה"ב: שיעור צמיחה של 2.4% ברבעון השני

אנליסטים בוול סטריט העריכו כי הצמיחה בארה"ב תסתכם ברבעון בכ-2.5% לעומת 3.7% ברבעון הקודם ■ הסיבות: זינוק ביבוא לעומת עליה מתונה ביצוא, הצרכנים קונים פחות, הקבלנים בונים פחות והממשל מהדק חגורה ■ גם שוק העבודה המתקשה להתאושש מכביד

האם הצמיחה השברירית של הכלכלה הגדולה בעולם נעשית שברירית מתמיד? נתון התמ"ג המעודכן לרבעון השני של השנה מצביע על כך שהמשק הגדול בעולם צמח בקצב נמוך יחסית של 2.4% ברבעון השני.

כלכלנים העריכו כי התמ"ג ירשום ירידה רבעונית שלישית רצופה ויצביע על צמיחה של 2.5% בלבד - זאת לעומת צמיחה של 3.7% שנרשמה ברבעון הראשון של 2010 (נתון מעודכן).

הסיבות לא מפתיעות: שוק העבודה המתקשה להתאושש מכביד על הצריכה בארה"ב, שוק הנדל"ן עדיין לא מרים את הראש באופן מלא מעל המים וגורר את הקבלנים לבנות פחות וגם הממשל והרשויות אשר נהנים מהכנסות מסים נמוכות יותר מהדקים את החגורה.

סיבה מרכזית נוספת היא זינוק ביבוא בהיקף של 28.8% לעומת עליה של 10.3% בלבד ביצוא, בין השאר בגלל התחזקות הדולר מול האירו ומטבעות נוספים. הפער האדיר הזה הפחית כ-2.8% מהצמיחה במשק האמריקני.

בעקבות הנתון המאכזב רושמים כעת החוזים על מדדי וול סטריט ירידות של כ-0.7% לעומת כ-0.5% קודם לכן.

שיעור האבטלה בארה"ב עומד כעת על 9.5% כאשר החשש בקרב כלכלנים וגם בקרב ראשי המדיניות הכלכלית במדינה הוא כי יוותר ברמה גבוהה גם בתקופה הקרובה שכן התאוששות שוק העבודה תהיה איטית.

"יש צורך בצמיחה של 3% רק כדי לשמור על מספיק משרות כדי לתאום את קצב הגידול הטבעי", הסבירו הלילה כלכלנים בארה"ב. "בשביל להוריד לצורך העניין את שיעור האבטלה באחוז אחד יש צורך בצמיחה יציבה של 5% לאורך שנה שלמה - ואף אחד בממשל אובמה לא עד כדי כך אופטימי".

גורם אחר המכביד על השווקים הוא הרמה הגבוהה של חוסר הוודאות אשר מתבטאת, בין היתר, בירידה החדה במדד אמון הצרכנים שהגיע לאחרונה לשפל של 5 חודשים.