מסגד מוסלמי באתר פיגועי 11 בספטמבר? הממסד היהודי נאבק

הליגה נגד השמצה , גוף מוביל במאבק נגד האנטישמיות, הצטרפה למנהיגים רפובליקניים, לרבות שרה פיילין, המתנגדים להקמת מרכז איסלמי ומסגד ליד האתר שבו נרצחו קרוב ל-3000 אנשים ע"י טרוריסטים מוסלמיים

הליגה נגד השמצה, גוף מוביל במאבק נגד האנטישמיות ומעמודי התווך של הממסד היהודי בארה"ב, הצטרפה למנהיגים רפובליקניים, ובכללם ניוט גינגריץ' ושרה פיילין, במאבקם נגד תכנית של ארגונים מוסלמיים להקים מסגד ומרכז מוסלמי סמוך לגראונד זירו, האתר שבו ניצבו המגדלים התאומים של מרכז הסחר העולמי ושבו נרצחו 2750 בני-אדם ע"י טרוריסטים מוסלמיים ב-11 בספטמבר 2001. הליגה אף מעלה תמיהות לגבי מקור המימון של המסגד המתוכנן.

עמדת הליגה, שפורסמה בשבוע שעבר בצנעה באתר האינטרנט שלה - אפילו לא בעמוד הבית - החלה להכות גלים לאחר ש"ניו יורק טיימס" הבליט אותה אתמול ׁ(שבת) בעמודו הראשון והעצים עוד יותר את המחלוקת הציבורית סביב התכנית להקמת המסגד.

בהודעת הליגה נאמר, בין השאר: "אנו רואים בחירות הדת אבן הפינה של הדמוקרטיה האמריקנית, וחירות זו חייבת לכלול את זכותם של כל האמריקנים - נוצרים, יהודים, מוסלמים ובני דתות אחרות - לבנות מרכזים קהילתיים ובתי תפילה...

"מכל מקום, באופן מובן, יש תחושות ורגישויות חזקות לגבי אתר מרכז הסחר העולמי. אנו מודעים לטרגדיה שפגעה באומה שלנו במקום הזה, לכאב שכולנו חשים, ובמיוחד המשפחות והידידים של אלה שנספו שם ב-11 בספטמבר".

"המחלוקת שפרצה סביב הקמת מרכז איסלמי במקום זה אינה מועילה לתהליך ההתאוששות", נאמר עוד בהודעה. "לכן, בנסיבות מיוחדות אלה, ייטב לניו-יורק אם יימצא מקום חלופי למסגד... לתומכי הקמת המרכז האיסלמי יש זכות מלאה לבנות באתר הזה, וייתכן אפילו שהם בחרו בו כדי לשלוח מסר חיובי על האיסלם. הקנאות וצרות האופק שהביעו המתנגדים שגויות ואינן הוגנות, אך בסופו של דבר לא מדובר פה בזכויות אלא בשאלה מה הצעד הנכון שצריך לנקוט".

"לדעתנו, הקמת מרכז איסלמי בצל מרכז הסחר העולמי תגרום לחלק מקרובי הקרבנות כאב רב יותר וזה בלתי נחוץ ואינו ואינו הדבר הנכון שצריך לעשות", אומר הארגון היהודי.

עמדת הליגה חוללה תגובות נזעמות של ארגונים דתיים וגורמים אחרים, שטוענים כי ארה"ב צריכה להפגין סובלנות ולתת ביטוי לערכיה הבסיסיים ע"י מתן אור ירוק להקמת המרכז האיסלמי. בעמדה זו תומכת גם צמרת עיריית ניו-יורק, שנטתה לאשר, עד עתה לפחות, את הקמת המרכז. העיריה טוענת כי אין לה שום סמכות להתערב היכן יוקם מרכז דתי כלשהו. הוועד השכונתי באזור גראונד זירו מעניק תמיכה נלהבת לפרוייקט וגופי הרישוי המוניציפליים צפויים לסמוך ידם על המסגד.

אחד מראש התומכים הוא ראש העיר, מייקל בלומברג, שאמר כך, לפי ציטוט בטיימס: "גדולתה של אמריקה, ובמיוחד ניו-יורק, היא בכך שאנו מקדמים בברכה כל אחד, ואם אנו פוחדים מהמסגד, מה זה אומר עלינו? הדמוקרטיה חזקה יותר (מההתנגדות למסגד). מבחינתנו, פשוט לומר 'לא' זה, למצער, לא יאה".

אבל ההתנגדות להקמת המרכז האיסלמי הולכת וגוברת ומשאלים מראים שרוב האמריקנים מתנגדים לתכנית. את קמפיין ההתנגדות מובילים פעילים רפובליקניים מרכזיים. שרה פיילין, שהיתה מועמדת לסגן נשיא בכרטיס הרפובליקני ב-2008, קראה ל"מוסלמים שחרי שלום" להתנגד להקמת המרכז, שאותו היא מגדירה כ"פרובוקציה בלתי נחוצה".

ועדת פעולה של רפובליקנים הפיקה תשדיר פרסום טלוויזיוני נגד הפרוייקט. המתנגדים טוענים, כי בניית מרכז דתי מוסלמי קרוב כל כך לגראונד זירו היא, במקרה הטוב ביותר, עלבון למשפחות הקרבנות, ובמקרה הגרוע ביותר פעולה תוקפנית, שתשמש אתר הנצחה למהלומה שהנחיתו מוסלמים קיצוניים על ארה"ב.

"במרכז הסחר העולמי נהרגו יותר אמריקנים מאשר בכל מקום אחר מאז מלחמת האזרחים", אמר ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית-הנבחרים ואחד מהוגי הדעות החשובים של המפלגה הרפובליקנית. "אנו לא בנינו מחדש את האתר, עובדה שמטריפה דעתם של אנשים. ועל רקע זה, כך אומרים לנו, מדוע שלא תאשרו בניית מסגד מרכז קהילתי מוסלמי בגובה 13 קומות"?

"האמריקני הממוצע חושב (שבניית המסגד) היא פעולה פוליטית", הוסיף גינגריץ'. "לא מדובר פה בדת. זו פעולה תוקפנית ופוגענית".

אבל לא כל הארגונים היהודיים תומכים בעמדת הליגה נגד השמצה והרפובליקנים. "הליגה צריכה להתבייש", אמר הרב ארווין קולה, נשיא המרכז היהודי ללמידה ולמנהיגות, שצוטט אף הוא בטיימס. "אנו קוראים למנהיגים מוסלמיים מתונים להתייצב בראש המחנה, וכאשר אחד מהם עושה זאת, אנו מתייחסים אליו בחשדנות". זעמם של תומכים יהודיים ואחרים במרכז המוסלמי על הליגה נובע מהעובדה שהיא חרגה הפעם ממדינותה המוצהרת לתמוך בחירות הדת לא של יהודים בלבד אלא של כל הדתות.

הליגה אף מציינת חשדות לגבי מקורות המימון של פרוייקט המסגד. "אנו מודעים לכך ששאלות לגיטימיות הועלו לגבי מקורות המימון של התכנית, ואלה קשרים, אם בכלל, יש ליזמי התכנית עם קבוצות שהאידיאולוגיות שלהן מנוגדות לערכים המשותפים לכל האמריקנים".