האם רישיונות "מירה" ו"שרה" שווים מעל 10 מיליארד דולר?

IPC‎‏, השותפה האמריקנית של מודיעין והכשרת הישוב, מאמינה שהתשובה חיובית ■ IPC פרסמה הערכת שווי במסגרת פניה למשקיעים להצטרף כשותפים לזכויותיה ברישיונות ■ IPC מחזיקה 13.6% מהזכויות ברישיונות

אין גבול לדמיון: שווי הזכויות של חברת IPC‏ ברישיונות הימיים "מירה" ו"שרה" עומד על כשני מיליארד דולר, כך על פי הערכת שווי שפרסמה אמש (ג') החברה במסגרת פניה למשקיעים להצטרף כשותפים לזכויותיה ברישיונות.

IPC‏, הנמצאת בבעלות משקיעים מצפון מאמריקה, היא שותפה זוטרה בקבוצה המחזיקה ברישיונות "שרה" ו-"מירה", שבראשותה עומדים עופר נמרודי (באמצעות חברת הכשרת הישוב) וצחי סולטן ממודיעין .

על-פי הערכת השווי שהכינה חברת הייעוץ Chapman Petroleum‏ מקלגרי קנדה מגיע השווי העכשווי (‏net present value‏) של זכויות ‏IPC‏ ב"שרה" ל-677 מיליון דולר וב"מירה" ל-1.43 מיליארד דולר.

הערכת השווי שמחזיקה ‏IPC‏ גוזרת לכאורה שווי של מעל עשרה מיליארד דולר למלוא הזכויות בשני הרישיונות, וזאת ביחס לשווי של 6.5 מיליארד דולר בממוצע שנותנים האנליסטים המקומיים לשווי תגלית הגז "תמר".

‏הסכום הפנטסטי הזה נגזר מתגלית תמר הסמוכה שבה התגלו כ-7.7 טריליון רגל מעוקבת (‏TCF‏) גז טבעי. צ'פמן העריכה בפברואר האחרון כי ב"מירה" יש פוטנציאל להימצאות גז טבעי בהיקף של 3.03 עד 5.45 ‏TCF‏ וב"שרה" - 1.05 עד 1.89 ‏TCF‏. אלא שבניגוד ל"תמר" הכמויות ב"מירה" ו"שרה" מבוססות על אומדנים ראשוניים ביותר, שהדרך בינם לבין תגלית ריאלית ארוכה מאד.

בנוסף, חשפה ‏IPC‏ את תכנית העבודה שהשותפות במירה ושרה מחויבות לה לפי תנאי הרישיונות. לפי לוח הזמנים, אמורים ממצאי הסקר הסיסמי הסופיים להתפרסם עד ל-31 לדצמבר 2010. ההסכם עם חברת קידוחים צריך להיחתם עד ל-31 למרץ 2011. והקידוח עצמו אמור להתחיל ברבעון השלישי של 2011.

‏חברת ‏Israel Petroleum) IPC‏) מחזיקה ב-13.6% מהזכויות ברישיונות "מירה" ו"שרה". ‏IPC‏ היא בבעלות חברת בונטאן הקנדית (77%) חברה ציבורית הנסחרת מעבר לדלפק (סימול: ‏BNTNF‏) בשווי זניח וחברת ‏Three Crowns International‏ חברה פרטית בשליטת איש העסקים הווארד קופר.

‏IPC‏ דיווחה בנובמבר האחרון כי רכשה את הזכויות ב"מירה" ו"שרה" וכן בהיתר החיפושים "בנימין" מפטרומד תמורת מניות מיליון דולר במזומן, אלא שפטרומד טענה כי לעסקה לא היה תוקף.

‏באפריל הסכימה פטרומד למכור את זכויותיה לקבוצת משקיעים בראשות עופר נמרודי וצחי סולטן תמורת 16.1 מיליון דולר. העסקה אושרה סופית ב-30 ליוני אולם הזכויות לא כללו את היתר החיפושים "בנימין" שנשלל מפטרומד בפברואר על-ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הד"ר יעקב מימרן. ‏IPC‏ הצליחה לשמור בידיה זכויות מיעוט ברישיונות "מירה" ו"שרה" אלא שככל הנראה החברה אינה מסוגלת לעמוד אפילו בתשלומים היחסיים האלה.