זאת ממשלה לאומית זאת?

משהסכמנו לחקירת האו"ם על המשט, כל תזוזה, כל ירייה, כל מהלך צבאי ילווה בדרישה דומה

השאלה הראשונה שעולה בהקשר להסכמת ישראל לוועדת החקירה של האו"ם על המשט היא "למה רק עכשיו". כלומר, קדם להסכמה זו סירוב מוחלט של בנימין נתניהו, ועכשיו הוא מסכים, והתוצאה היא שאי אפשר להאמין, לא להסכמות שלו ולא לסרובים.

זה כמובן לא אומר שראש ממשלה אינו יכול, ולפעמים צריך, לחזור בו. אבל זה כן אומר שאנשים רציניים לא משחררים לאוויר העולם הכרזות מבלי לחשוב טוב-טוב על ההשלכות שלהן והלחצים שיבואו בעקבותיהם. התגובות האינסטינקטיביות של ביבי בדמות סיסמאות ממרכז הליכוד, ואז הוא מרביץ אמירה "גאה", "לאומית", "אמיצה". אחר כך הוא מתחיל לפרפר.

הממשלה אכן נכנעה

כל זה, כמובן, מאד מבלבל - את כולם. אותנו, את ארה"ב, את האו"ם. היחידים שההתנהלות הזאת גורמת להם שמחה הם מתנגדינו ויריבינו. אנחנו קוראים שעתוני טורקיה חוגגים עם כותרות ש"ישראל נכנעה". בצדק. הכותרות הללו משקפות את האמת, את המציאות. זה לא יכול להתקבל אחרת כאשר ראש הממשלה קודם מסרב, ואחר כך מסכים בגלל לחצים אותם היה צריך לחזות מראש.

אבל בעיני הדבר החשוב ביותר הוא עצם ההסכמה. שפי שמציינים כולם, זו הפעם הראשונה שממשלה ישראלית מסכימה לועדה של האו"ם שתחקור את התנהלות והתנהגות צה"ל. הממשלה שמחליטה כך אינה ממשלת מרץ, או אפילו קדימה. זו ממשלת נתניהו, שעלה לשלטון לאחר שקיבל בבחירות פחות קולות מציפי לבני. למרות זאת הוא קיבל את ראשות הממשלה, אבל לא כראש הליכוד שהפסיד, אלא כמנהיג הימין. היום כבר אפשר לומר שהיומרה הזאת היתה מעין סוג של תרמית.

וזאת לא ממשלת שמאל

זאת ממשלת ימין, זאת? אף ממשלה "שמאלנית" בעבר לא הסכימה לוותר על הכבוד והאינטרסים של המדינה בחוסר אחריות כזה, שלא לומר בקלות כזאת. מעכשיו כל תזוזה, כל ירייה, כל מהלך צבאי משמעותי ילווה בדרישות לחקירה - ואם תהיה בשלטון ממשלה ימנית, היא גם תסכים לדרישות אלה.

נתניהו אומר לנו שההסכמה לועדת החקירה תפשיר את המשבר עם טורקיה. אלה חלומות באספמיה. בוודאי תהיה רגיעה לתקופת זמן מסוימת, אבל העמדה העוינת של טורקיה לא התחילה ולא תסתיים עם המשט. ובכל מקרה - האם הפשרה ביחסים, מצדיקה את התקדים של בדיקה בציציות לחימתנו?

הימין הוא קופירייטר

הימין קורא לעצמו "לאומי". למעשה הוא יותר קופירייטר שמחבר סיסמאות "לאומיות" שבמקרים רבים אינן באות לידי ביטוי במעשים. ההסכמה לועדת חקירה היא תקדים, וזו פגיעה קשה בצה"ל ובמדינה. אפשר להגיד אלף פעם שלא ייחקרו חיילים - אבל מעשיהם כן ייחקרו, וזה כאילו חוקרים אותם. ואת זה הביאו עלינו נתניהו, אביגדור ליברמן, עוזי לנדאו, בני בגין ושאר פטפטני הלאומיות.