"עליית הסחורות היא בעיקר תוצאה של פעילות קרנות גידור"

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות: "עליית מחירי הסחורות היא זמנית וצפויה להיות רגיעה תוך חודשים בודדים או אף שבועות אחדים"

בימים האחרונים נרשמו עליות חדות למדי במחירי חלק מהסחורות, ביניהן קפה, סוכר , סויה וחיטה. בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, אומר כי העליה נובעת מ- 3 סיבות עיקריות כשהמרכזית בהן היא פעילות ספקולטיבית של קרנות גידור הרוכשות חוזים עתידיים על הסחורות בצורה מאסיבית במטרה להפעיל לחצים על המחירים כלפי מעלה.

גורם נוסף הוא המשקיעים, ששינו כיוון ומאווירה של דפלציה וחשש מתגבר אודות מצבה המידרדר של כלכלת אירופה וכלכלת העולם כאשר התברר להם מהנתונים בפועל שמצב הכלכלה טוב בהרבה משחשבו תחילה.

מדד הביטחון לתחזית הכלכלית של אירופה שהתפרסם בימים האחרונים טיפס ביולי לרמה הגבוהה ביותר מזה שנתיים. פרסום חיובי של מדד הביטחון תרם אף הוא להתחזקות הערכות ולתפנית חיובית בהערכות המשקיעים לגבי שיפור ביכולת הצרכנים לרכוש מוצרים - מחירי הסחורות החלו לעלות ולכן המשקיעים החלו לרכוש חוזים עתידיים על הסחורות בהערכה כי מחירי הסחורות ימשיכו לעלות.

גם מזג האוויר משחק תפקיד. הבצורת השוררת ברוסיה וחשש שרוסיה תטיל סנקציות על ייצוא החיטה. הערכות מדברות על טמפרטורות גבוהות גם בימים הקרובים שיגרמו נזק רב לגידולי התבואה נזקים שנגרמו עד כה וכפי הנראה יימשכו במידה והבצורת תימשך ובנוסף החשש שקיים כבר עתה כי רוסיה תהפוך מיצואנית של חיטה ליבואנית מעניק לקרנות הגידור לגיטימציה להחריף את המגמה.

וכרגיל, קרנות הגידור. קרנות הגידור עוקבות ורוכבות על מגמה הן עושות ספקולציה על המחירים והנטייה שלהן אף להחריף ולהקצין את המגמה הקיימת באמצעות רכישה מוגברת של חוזים עתידיים בתחום הסחורות.

לדעת מוזס, עליית מחירי הסחורות היא זמנית בלבד. "כפי שחזיתי את הרגיעה במחירי האורז והנפט ב- 2008 שהעלייה במחיריהם נבעה מפעילות ספקולטיבית של קרנות הגידור ושנמשכה שבועות אחדים כך גם היום אני מעריך כי עליית מחירי הסחורות היא זמנית וצפויה להיות רגיעה תוך חודשים בודדים או אף שבועות אחדים".