"גם אם בחח"י לא יהיה עובד אחד, לא נצליח לממן הפיתוח"

מנכ"ל חברת החשמל ציין בכנס התייעלות אנרגטית, כי החברה צריכה לגייס סכום עתק של 40 מיליארד ב-5 השנים הקרובות לצורך מימון תכניות הפיתוח שלה ■ שר התשתיות עוזי לנדאו: "ישראל צפויה לבצורת חשמל החל בעוד 3 שנים"

אפילו אם חברת החשמל תפסיק לשלם משכורות לעובדיה, היא לא תוכל לממן את תוכניות הפיתוח שלה לשנים הקרובות, כך טען היום (ג') מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, בכנס שעסק בהתייעלות אנרגטית. בכנס אמר לסקר כי על החברה לגייס בחמש השנים הקרובות 40 מיליארד שקל לצורך מימון תכניות הפיתוח שלה.

"גם אם נניח היפוטתית שאנו מורידים את עלות העסקת כל עובדי החברה, ובחברה לא יהיה אפילו עובד אחד, אזי יהיו בידינו 4 מיליארד שקל (לשנה - ע"ב). נכפיל את זה בתקופה של 5 שנים - מדובר ב-20 מיליארד שקל. מאיפה יגיעו ה-20 הנותרים? חברת החשמל לא מקבלת תקציב ממשלתי לפיתוח, אין לנו מקורות לממן את זה. אנחנו לא יכולים להמשיך למנף את עצמנו, יש קו מסוים שאי אפשר לעבור אותו", הבהיר.

לסקר הציע לממן את תוכניות הפיתוח באמעעות העלאת תעריפי החשמל ב-16% והזרמת הון על ידי הממשלה, כפי שהציע הבנק העולמי.

"אין לשים את כל הביצים בסל אחד"

הכנס בנושא התייעלות אנרגטית התקיים ביוזמת המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה בשיתוף BDO זיו האפט. שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, קונן בפני באי הכנס על כך שישיבת הממשלה שהיתה אמורה לעסוק במצבו של משק החשמל נדחתה השבוע זו הפעם השלישית. לדבריו, "אי אפשר לדחות את ההכרעות למועד אחר, ישראל צפויה לבצורת חשמל החל בעוד שלוש שנים. הזמן המינימלי להקמת תחנת גז במקרה הטוב, וללא ביורוקרטיה, הוא שלוש שנים. תחנות מסובכות יותר דורשות יותר - חמש שנים ויותר". לפיכך, טען לנדאו, אם לא יתחילו בהקמת התחנה הפחמית הנוספת באשקלון (פרויקט D), התחנה לא תקום עד למועד המתוכנן, שנת 2015.

לנדאו הוסיף ואמר כי אין מקום להפוך את התחנה לתחנה המופעלת בגז טבעי מכמה סיבות, ובהן הרצון לא להסתמך על ייצור חשמל בגז בלבד. לדבריו, "ישראל מייצרת 40% מהחשמל בגז - שיעור גבוה ביחס לעולם - ואסור לשים את כל הביצים בסלסלה אחת". לנדאו אמר עוד כי נבדקת האפשרות להפעיל את התחנה בגז טבעי, אולם רק כשנתיים לאחר תחילת הפעלתה בפחם.

רו"ח שלמה זיו, יו"ר BDO זיו האפט, האשים בכנס את הביורוקרטיה הישראלית בעיכוב הקמתן של תחנות כוח סולאריות. "זה רק עניין של זמן עד שחברת החשמל לא תעמוד בצריכת החשמל ולא תצליח לספק את החשמל ללא הפסקות יזומות", אמר זיו וציין כי השוק הסולארי בישראל התפתח כמענה ראשוני לבעיה. לדבריו, "מספר החברות הפועלות בתחום הסולארי עולה כיום על 150, אף שמדובר על פתרון נכון מבחינה אקולוגית ואנרגטית והשמש מצויה פה בלי חוסר, אולם הרגולטור עדיין מעכב את התהליך והתוצאה נמוכה בלשון המעטה. אני קורא לזרז את הטיפול בבקשות הקיימות על מנת שנעמוד ביעד שנקבע ל-2020. אם לא, נגרום לפרישה מרצון או מאונס של השחקנים שפועלים בתחום".