מלחמת עולם בחברת ב. יאיר: "להפסיק את עושק הקופה"

איש העסקים מרדכי אלבוים, שרכש 9.8% ממניות חברת הנדל"ן ב. יאיר: "הציבור פראייר לחלוטין עד שבא מישהו ואומר עד כאן" ■ ב. יאיר: "לטענותיו אין בסיס במציאות"

"בעלי השליטה בחברה לא בהכרח רואים את טובתה למול עיניהם, אלא רואים בה כלי לטובתם האישית. יש להם זכויות יתר, אבל יש גבול לכל תעלול. מגיע שלב שזאת מתחילה להיות חזירות", כך אומר ל"גלובס" איש העסקים מרדכי אלבוים, שרכש לאחרונה כ-9.8% ממניות חברת ב. יאיר שבשליטת האחים יאיר ויוסף ביטון, ויצא למלחמה נגד המשכורות הגבוהות הנהוגות בחברת הנדל"ן.

אסיפת בעלי המניות שהתקיימה בשבוע שעבר במשרד גלוזמן שם-טוב חוברס ברויד, המייצג את אלבוים, על פי זימון של האחרון, הייתה סוערת, ובמהלכה הוטחו האשמות כבדות בהנהלת חברת ב. יאיר.

אלבוים דורש לפטר מתפקידיהם את כל 14 המנהלים והדירקטורים המקורבים למשפחת ביטון. לטענתו, משפחת ביטון משכה 90 מיליון שקל בין השנים 2006-2009 במשכורות, הטבות ועסקאות בעלי עניין שונות, וכעת הוא דורש לחקור את הפרשות.

מהדיווח ששיגרה ב. יאיר לבורסה עולה כי במפגש שיזם אלבוים נכחו מיופי כוח של בעלי השליטה יאיר ויוסף ביטון, וכי רוב בעלי המניות שיוצגו במפגש הצביעו נגד ההחלטות שהציע אלבוים. עוד הבהירה החברה, כי "המפגש לא היווה אסיפה כללית כדין, ולהצבעות במפגש אין תוקף משפטי".

בשיחה עם "גלובס" אלבוים קורא "להחליף את הדיסקט בראש. חברה צריכה לשתף את הציבור ברווחים, כשם שאם החברה מפסידה אז גם אני כבעל מניות מפסיד. צריך להפסיק את עושק הקופה. שכר של מיליון שקל בשנה לבעל שליטה זה מכובד מאוד, ואת היתר שיחלקו כדיבידנד. לא צריך לעשוק את הציבור. זאת פשוט שערורייה".

חברת ב. יאיר דחתה בעבר את טענות אלבוים, והבהירה כי "כל התקשרויות החברה עם בעלי השליטה נעשו כדין, אושרו על ידי מוסדותיה המוסמכים, ומתפרסמות כנדרש בדיווחיה הציבוריים". עוד אמרו שם, בין היתר, כי לטענותיו של אלבוים אין כל בסיס במציאות, הנתונים הכספיים שהציג בטענותיו כוזבים, והחברה רואה בו אחראי לכל הנזקים הנגרמים לה בשל הפרסומים המכפישים.

לגבי זימון האסיפה שכינס אלבוים, טענו בזמנו בב. יאיר כי הוא "אינו חוקי, מאחר שלא מתקיימים בו תנאי הסף הקבועים בחוק ובתקנות. החזקותיו של אלבוים אינן מקנות לו את הרוב הנדרש להעברת ההחלטות המבוקשות". בעקבות כינוס האסיפה נמסר ע"י ב. יאיר כי "המפגש לא היווה אסיפה כללית כדין, ולהצבעות במפגש אין תוקף משפטי". נציין כי, בחודש אוקטובר יסתיים חוזה ההעסקה של בני משפחת ביטון ויידרש אישור של בעלי המניות לחידושו.

"חושב שהחברה של סבתא שלו"

ב. יאיר פעילה למעלה מ-20 שנה בתחום הנדל"ן למגורים. לחברה יש פרויקטים שונים בשלבי תכנון וביצוע בירושלים, תל אביב, ראשון לציון, נתניה, מודיעין, מעלה אדומים, גבעת זאב, בית שמש ואילת. בחו"ל, החברה רכשה קרקע בהונגריה והקימה פרויקט מגורים בצ'כיה, אך לא השלימה שם את המכירות. בנוסף, מחזיקה ב. יאיר בקניון "הפסגה" בירושלים.

בני המשפחה מושכים מדי שנה סכומי עתק מקופת החברה. האחים יאיר ויוסף ביטון, יו"ר ומנכ"ל בהתאמה, משכו בשנים 2003-2009 סך של כ-35 מיליון שקל. בתקופה זו נהנה סמנכ"ל הביצוע, יורם ביטון, משכר בעלות כוללת של קרוב ל-7 מיליון שקל; ואילו סמנכ"ל הרכש והלוגיסטיקה, אילן ביטון, גרף כ-3.5 מיליון שקל.

על יאיר ביטון אומר אלבוים: "הוא חושב שהחברה שייכת לסבתא שלו, ושוכח שהציע לציבור להיות שותפים שלו. החברה הונפקה ב-2006 לפי שווי של יותר מ-200 מיליון שקל, ומי שרכש מניה מאז ועד היום הפסיד, אך משפחת ביטון הרוויחה עשרות מיליוני שקלים. הציבור פראייר לחלוטין? כן, עד שבא מישהו ואומר 'עד כאן'".

מניית ב. יאיר זינקה בכ-220% ב-12 החודשים האחרונים, למחיר המשקף לחברה שווי של 120 מיליון שקל. היקף ההתחייבות של ב. יאיר גבוה מאוד יחסית לגודלה, והא עומד על 1.4 מיליארד שקל. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה בצמיחה של פי 3 בהכנסות, לרמה של 281 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם רווח של 13 מיליון שקל - שיפור של כמעט פי 4.

לדברי אלבוים, "ב. יאיר הינה חברה מצוינת שמימשה נכסים רבים, גם אם בצורה מאולצת, פרעה את האג"ח במועד ולא ביקשה הסדר חוב או תספורת. ראיתי בה חברה טובה להשקעה, אך לצערי, לאחר שהשקעתי סכומים נכבדים נברתי בדו"חות הכספיים, ומצאתי שהדברים לא כל כך ורודים".

אלבוים הוא בן למשפחה ירושלמית גדולה מחסידות בעלז. הוא פעיל במספר תחומים, ביניהם שיווק טלפונים ניידים במגזר החרדי.