הבינתחומי לבג"ץ: לאפשר גם למכללות להקים "מרכזי מצוינות"

עתר נגד נגד המועצה להשכלה גבוהה בדרישה לאפשר גם למכללות להתמודד על הקמת "מרכזי מצוינות אקדמיים" - ולא רק לאוניברסיטאות ■ "המילה 'אוניברסיטה' אינה משקפת איכות מדעית ואיננה ערובה להצטיינות מחקרית"

המרכז הבינתחומי בהרצליה עתר היום (ד') לבג"ץ נגד הממשלה, נגד המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) ונגד ועד ראשי האוניברסיטאות, בדרישה לאפשר גם למכללות להתמודד על הקמת "מרכזי מצוינות אקדמיים" - ולא רק לאוניברסיטאות.

על הקמת המרכזים הללו החליטה המל"ג לפני כחודש, במסגרת המאבק בבריחת מוחות אקדמיים מישראל. לצורך הקמת מרכזי המצוינות החליטה הממשלה בחודש פברואר האחרון להקצות 450 מיליון שקל.

המרכז הבינתחומי טוען, באמצעות עו"ד רענן הר-זהב ויחיאל שמיר, כי "על שורותיו נמנים טובי החוקרים והמרצים מהארץ ומהעולם", וכי נמנע ממנו מלהתמודד על האפשרות להקים מרכז מצוינות אך רק מאחר שכינויו איננו "אוניברסיטה".

לטענת העותרים, עמדת המל"ג "מתעלמת מהמהפכה האקדמית המתחוללת בישראל מזה 20 שנה ומצמיחתם של מוסדות להשכלה גבוהה, דוגמת המרכז הבינתחומי, שחרתו על דגלם את המחקר והמצוינות".

לדבריהם, "השימוש במילה 'אוניברסיטה' איננו משקף איכות מדעית ואיננו ערובה להצטיינות מחקרית. כל שניתן להסיק מהשימוש במילה 'אוניברסיטה' הוא ביטוי למצב היסטורי ששרר בישראל לפני יותר מ-20 שנה, שבו היו קיימות במדינה 7 אוניברסיטאות בלבד, ומערכת ההשכלה הגבוהה היתה סגורה ולא איפשרה הקמת מוסדות חדשים".

כיום, לדברי העותרים, פזורים בישראל 65 מוסדות אקדמיים להשכלה גבוהה, ומספר הסטודנטים עלה ב-20 השנה האחרונות מ-75 אלף ל-220 אלף כיום.

בעתירה אף מפורטים שמות המרצים הבכירים המלמדים במרכז הבינתחומי, ובהם פרופ' אהרן ברק ופרופ' אמנון רובינשטיין, וכן רשימה של הכנסים הבינלאומיים שקיים המרכז לאורך השנים.

לטענת המרכז, סגירת האפשרות להתמודד במסגרת של מעין-מכרז על הקמת מרכזי המצוינות לאוניברסיטאות בלבד, מפירה את עיקרון השוויון ומפלה בין המוסדות להשכלה גבוהה, פוגעת בחופש העיסוק ובחופש התחרות, ומנוגדת גם לדיני המרכזים. (בג"ץ 5838/10).

ועד ראשי האוניברסיטאות מסר בתגובה כי "האוניברסיטאות הם מוסדות המחקר המרכזיים של ישראל, שלהבדיל ממוסדות אחרים, מקדמים באופן עקבי את המחקר במדינה גם כשמדובר במחקר שלא למטרות רווח הכרוך בהוצאות גדולות שאין רווחים מאחוריהן.

"תמוה שדווקא נשיא המרכז הבינתחומי הוא זה שמטיף נגד סגירותה של מערכת ההשכלה הגבוהה, כשדווקא המדיניות שאותה הוא מוביל - מדיניות ההפרטה של ההשכלה הגבוהה - היא שאחראית להגדלת הפערים והקטנת הנגישות להשכלה הגבוהה. האוניברסיטאות, בניגוד למרכז הבינתחומי ויותר מכל מוסד אחר בישראל, תורמות להקטנת פערים אלה".