מחקר: תוך 3 שנים יתקשו חברות התרופות למכור מוצרים ותיקים

אקסנצ'ר: על חברות התרופות לקבל היום החלטות לגבי שיווקם בעתיד של "מוצרים בוגרים" במספר גדל והולך ■ עד 2015 צפויים לפקוע פטנטים עבור תרופות המוערכות ב-130 מיליארד דולר

בשנת 2011, יהיו 40% מהמוצרים התרופתיים הנמכרים ביותר בעולם, כאלה שפג תוקף הפטנט עליהן או שיפוג בשנתיים שלאחר מכן - כך עולה ממחקר של חברת אקסנצ'ר, המעניקה ייעוץ ניהולי,שירותי טכנולוגיה ומיקור-חוץ בכל העולם.

לשם ההשוואה, נכון ל-2007, היוו "מוצרים בוגרים" שכאלה נתח של 15% בלבד מסך כל מוצריהן של חברות התרופות.

עם קו מוצרים שהולך ומתבגר במהירות, מוצאות את עצמן יצרניות התרופות מול השאלה - מהי הדרך הטובה ביותר לשווק מוצרים בוגרים בעתיד. עם פקיעת תוקפו של פטנט, רשאיות יצרניות תרופות אחרות להציע את התרופה למכירה, מהלך אשר מוביל ברוב הפעמים לצניחת מחירים וירידה בנתח השוק. על פי המחקר שביצעה אקסנצ'ר, יפקעו עד סוף השנה פטנטים על תרופות עם נפח מכירות של 25 מיליארד דולר נכון להיום. עד 2015 צפויים לפקוע פטנטים עבור תרופות המוערכות ב-130 מיליארד דולר.

"התרופות אליהן אנו מתייחסים במחקר כ'מוצרים בוגרים' מצריכות גישה שיווקית שונה. אם היעד עבור מוצר תרופתי חדש הוא צמיחה ונתח שוק, הרי שעבור מוצר בוגר היעד הוא רווחיות", כך אנדריאה ברונקר, מנהלת בכירה בחטיבת מדעי החיים של אקסנצ'ר, ומחברת המחקר 'ניהול רווחיותו של קו מוצרים מתבגר'.

היא מציינת כי על חברות התרופות להכריע אם לשווק את המוצר הבוגר לצד המוצרים החדשים, להעבירו לצוותי שיווק חדשים בעתיד,או לשלב את שיווק המוצרים הבוגרים עם קו השיווק של המוצרים הגנריים במידה ויש כזה. אפשרות אחרת היא להציע גרסה גנרית עצמית לשוק ולחתום עם הסכמי ייצור שלה עם יצרנית תרופות אחרת עוד בטרם פקע הפטנט.

ברונקר ממשיכה: "במקרים מסויימים, התרופות יכולות להתאים למכירה ללא מרשם. מה שחשוב עבור חברות התרופות הוא להשתמש בנאמנות הלקוחות, אותה ניתן לחזק באמצעות חיבור של המוצר עם שירותים נלווים עבור רופאים, רוקחים ומטופלים, או באמצעות עדכון תדמית המותג."