האירו הקפיץ את יתרות המט"ח של ישראל ל-64.3 מיליארד ד'

הגידול ביתרות הסתכם ב-1.217 מיליארד דולר לעומת סוף חודש יוני והיתרות התקרבו לשיא שנרשם באפריל ■ הגידול ביתרות מוסבר ע"י שיערוך היתרות בסך כ-1.434 מיליארד דולר, שנבע מהתחזקותו של האירו - מה שהגדיל את היתרות במונחים דולריים

יתרות המט"ח בבנק ישראל עלו ביולי ל-64.313 מיליארד דולר, גידול של 1.217 מיליארד דולר לעומת סוף חודש יוני, כאשר רמת היתרות הגיעה לרמתה הגבוהה ביותר מאז אפריל אחרון. העלייה ביתרות מעידה על "ההימור" המוצלח של פישר ביחס לשיעורי ההחזקות של בנק ישראל בסל המטבעות בחודש האחרון, כאשר סך היתרות גדל כתוצאה מעליית שערים, בעיקר שערו של האירו כנגד הדולר.

עם זאת הגידול ביתרות המט"ח ביולי מוסבר ע"י השיערוך ביתרות המט"ח בסך של כ-1.434 מיליארד דולר שנבע מהתחזקותו של האירו בשיעור של כ-6% כנגד הדולר ושל מטבעות נוספים בסל, אשר הגדיל את היתרות במונחים דולריים, שערוך היתרות קוזז מעט כתוצאה מביצוע ההעברות של הממשלה לחו"ל בסך של כ-204 מיליון דולר ומקיטון ביתרות הסקטור הפרטי בסך של כ-13 מיליון דולר.

בחודש יוני, נזכיר, חל קיטון של 321 מיליון דולר ביתרות המט"ח של הבנק המרכזי, והנגיד פישר לא רכש דולרים כלל במטרה לסייע בהעלאת שער הדולר מול השקל - זאת בניגוד לחודש מאי אז רכש הנגיד 625 מיליון דולר ואפריל, אז רכש הבנק המרכזי לא פחות מ-2.5 מיליארד דולר.

נציין כי אם היתה התערבות קלה של בנק ישראל במסחר במט"ח בסיום חודש יולי, שהוערכה ברכישה של כ-30 מיליון דולר, באה לידי ביטוי רק בחודש אוגוסט בשל היומיים הנדרשים להשלמת רכישת הדולר בספוט.