באפט: אנו בשלבים הראשונים של התפשטות עושר ברחבי העולם

באפט בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל": אוכלוסיית העולם תהפוך למשגשגת יותר ויותר ככל שנתקדם. הפוטנציאל האנושי עדיין רחוק ממיצוי מלא

וורן באפט וביל גייטס הודיעו אתמול (ד') על 40 חתימות חדשות, מהן 30 חתימות של מיליארדרים ומשפחות עשירות, אשר הצטרפו ליוזממה שהשיקו לאחרונה The Giving Pledge באופן רשמי ויתרמו יותר ממחצית מההון שצברו.

רבים מהשמות שפורסמו באופן רשמי כבר היו ידועים, וביניהם אלי ואדית ברוד, מייקל בלומברג, פול ופאם אומידיאר ופול אלן. אך ברשימה גם נכללים שמות חדשים של אנשים ידועים, בעיקר לקהילת הפיננסים, ביניהם הפיננסייר הניו יורקי רונלד פרלמן, מייסד סיטיגרופ סידני וויל ואישתו ג'ואן, ומנהלי קרנות הגידור ג'וליאן רוברטסון גוניור וג'ים סימונס, כמו גם מנהל הקרן הפרטית אונצ'ו, דיויד רובינשטיין.

גם המגזר הטכנולוגי מיוצג באופן מרשים ברשימה ע"י מנהל קרנות הון הסיכון ג'ון דואר ואישתו אן וגם ג'ף סקול. שמות מוכרים יותר שהצטרפו ליוזמת התרומה של באפט וגייטס הם מייסד ומנכ"ל אורקל לארי אליסון, איל המדיה טד טרנר ובמאי הקולנוע ג'ורג' לוקאס.

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" דיבר באפט על התהליכים שהובילו ליוזמה וגם על ההשפעות שלה בארה"ב ובעולם.

- הבהרתם כי מדובר בחוזה מוסרי ולא בהסכם מחייב מבחינה משפטית. מה יגרום לאנשים לעמוד בהתחייבויות שלהם?

"נראה לי שהעיתונות תעשה כאן עבודה טובה ותעקוב אחרי העניין. לדעתי, הסיכוי שאנשים יתחמקו מההתחייבויות שלהם הוא קרוב לאפס. כשמחליטים על מהלך כזה אז המחוייבות נעשית גדולה יותר עם הזמן, במיוחד כשרואים שהכסף הולך למטרות ראויות. עם זאת, יכול להיות גם מצב שאנשים יאבדו חלק מהונם".

- האם לדעתך יהיו לכך השפעות בטווח הקצר?

"לדעתי כן, אבל אנחנו לא אומרים לאנשים מתי וכיצד לעשות מעשה. הכוונה כאן היא להוציא מהאנשים שצברו הרבה הון את המיטב שבהם ולעזור לחברה".

- מרבית האנשים ברשימה הם אזרחים אמריקנים, מה לגבי שאר העולם?

"ביל ואני נוסעים בקרוב לסין, ואחר כך להודו, וגם שם נפעל להרחיב את מספר המשתתפים במיזם החשוב הזה. מה שעושים באמריקה בדרך כלל מעתיקים בחלקים אחרים של העולם".

- איך תתאר את התקופה הנוכחית מבחינה פילנטרופית?

"אם חוזרים כמה מאות שנים אחרונה אז רואים שמרבית האוכלוסיה הייתה ענייה, מלבד כמה כיסים בודדים של משפחות מלוכה וכדומה. מה שקרה ב-200 השנים האחרונות, בארה"ב, באירופה ובעוד חלקים בעולם, הייתה התפשטות חסרת תקדים של עושר למגזרים נוספים באוכלוסיה. גם היום, לדעתי, אנו נמצאים בשלבים הראשונים של התפשטות עושר אדירה ברחבי העולם. אוכלוסיית העולם תהפוך למשגשגת יותר ויותר ככל שנתקדם. הפוטנציאל האנושי עדיין רחוק ממיצוי מלא".