טרישה: "המצב משתפר, אך מוקדם להכריז ניצחון על המשבר"

(עדכון)- בהתאם לצפי: הריבית בבריטניה ובאירופה נותרה ללא שינוי על 0.5% ו-1% בהתאמה ■ בנוסף, נגיד הבנק המרכזי הבריטי מרווין קינג ימשיך את מדיניות רכישת האג"ח בהיקף 318 מיליארד דולר, תוכנית הדגל של הבנק המרכזי להקלה לשווקים

כצפוי, נותרו הריביות באירופה ובבריטניה ללא שינוי. באירופה נותרה הריבית ברמה של 1%. לאחר ההחלטה אמר נגיד הבנק האירופי המרכזי, ז'אן קלוד טרישה: "מוקדם מדי להכריז על ניצחון" על המשבר הכלכלי אך ציין כי הכלכלה האירופית מתחזקת בקצב מהיר מהצפי וכי שוקי הכספים משתפרים כאשר האיזור מתאושש ממשברי החוב הריבוניים. טרישה אמר עוד כי "המחצית השנייה של שנת 2010 ככל הנראה תהיה הרבה פחות קלילה", אך ציין כי המידע הקיים כיום באשר לרבעון השלישי טוב מהציפיות.

ה-ECB מצפה כי הצמיחה תימשך במתינות אך קצב הגידול לא צפוי להיות מאוזן. טרישה סירב להתייחס להערות שנשמעו ביחס להתאוששות שרשם האירו כנגד הדולר ואמר כי "אין לו מסר ספציפי" ביחס לשערי החליפין. נציין כי בחודש האחרון זינק האירו בכ-6%. לדבריו הרמה הנוכחית של הריבית המצויה בשפל עדיין "מתאימה", ובכך רמז על כך שאין לדעתו צורך מיידי לנקוט במדיניות מוניטרית מצמצמת.

הבנק המרכזי בבריטניה הותיר היום (ה') את שיעור הריבית במדינה ללא שינוי על רמת שפל של 0.5%, ואף ימשיך את מדיניות רכישת האג"ח בהיקף 318 מיליארד דולר, תוכנית הדגל של הבנק המרכזי להקלה לשווקים.

שתי ההחלטות של הנגיד מרווין קינג באו בהתאם לתחזיות האנליסטים, אך בשוק מצפים לפרוטוקולים של ישיבת הריבית שיפורסמו בהמשך החודש, בהתמקד על דברי הבנק על ציפיות האינפלציה והסיכונים שעדיין עומדים בפני הכלכלה הבריטית.

בהחלטת הריבית ליוני ויולי חבר אחד מתוך 7 חברי הוועדה המוניטרית, אנדרו סנטנס, התנגד להותרת הריבית על כנה, וקרא להעלות את הריבית ב-0.25% על רקע צפי שלו לאינפלציה מתחת ליעד הממשלתי (2%).

מאז החלטת הריבית ליולי, התמ"ג הבריטי צמח בקצב מהיר יותר משצפו בשוק - 1.1% ברבעון השני. גם בהחלטה מהיום סנטנס קרא להעלות את הריבית ברבע אחוז, אך שאר חברי הוועדה החליטו שלא להסתמך יותר מדי על נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו לאחרונה, והחליטו להותירה על כנה.

בהמשך היום תפורסם החלטת הריבית בגוש האירו, בה נגיד הבנק המרכזי ז'אן קלוד טרישה צפוי גם כן להותיה ללא שינוי ברמה של 1%. בעקבות החלטת הריבית טרישה יקיים את שיחת הוועידה החודשית שלו ב-15:30 שעון ישראל.