רוביני: "ההיחלשות העולמית תימשך; לא רואים תחתית כפולה"

רוביני בשיחת יועצים מיוחדת שקיימה אקסלנס בישראל: "הבעיות באירופה הן מבניות והן לא ייעלמו כל כך מהר" ■ "ללא ספק, ישראל כלכלה חזקה שמנוהלת היטב מבחינה מוניטארית"

"ההיחלשות בצמיחה הגלובלית הולכת להימשך עוד זמן מה", אמר היום הכלכלן הנודע נוריאל רוביני בשיחת יועצים מיוחדת שקיימה אקסלנס. "במחצית הראשונה של השנה חזינו כי נהיה מעט מתחת לקו המגמה הרב-שנתית ואכן היינו קרוב אליו. במחצית השנייה אנחנו מאמינים שנהיה מתחת אליו. הסיכוי לתחתית כפולה קיים אך הוא נמוך".

רוביני הוסיף, כי "הבעיות באירופה הן מבניות והן לא ייעלמו כל כך מהר ולא יעזרו כל תוכניות הסיוע שבוצעו ומבחני הלחץ לבנקים. אני מתכוון לאובדן כושר התחרות, הזדקנות האוכלוסיה ופיריון נמוך. ייקח זמן רב לתקן את הבעיות הללו וקצב הצמיחה לא יתאושש בקרוב".

במענה לשאלת הסיכויים לתרחיש של תחתית כפולה בכלכלה הגלובלית, העריך רוביני, כי המצב הטוב יותר בשווקים המתעוררים ימנע אותה, אך ציין, כי סין והודו לא יוכלו לבדן להיות הקטר שמושך אחריו את הצמיחה הגלובלית, כפי שרבים צופים. "אנחנו לא רואים תחתית כפולה בכלכלה הגלובלית אבל הסבירות לכך עלתה", אמר.

בסיום דבריו התייחס רוביני גם לתפיסת השוק הישראלי בעיני המשקיע הגלובלי על רקע הצטרפותה של ישראל לארגון מדינות ה-OECD ושינוי הסיווג שלה משוק מתעורר לשוק מפותח. "ללא ספק, ישראל נתפסת ככלכלה חזקה שמנוהלת היטב מבחינה מוניטארית וככזו שצריכה לעשות עוד צעדים במדיניות הפיסקאלית", אמר. "ניהול המשבר האחרון היה מצוין. הצמיחה הכלכלית בישראל יציבה והמשבר היה חלש יחסית".

"כששמים בצד את הגורמים הגיאו-פוליטיים ישראל נתפסת ככלכלה מפותחת והיא בהחלט צריכה להיתפס כשוק פחות מסוכן לעומת כלכלות שונות בעולם. אחד הדגשים החשובים למשקיעים הוא שישראל היא מובילה טכנולוגית כמו גם במדע, בטלקום, באינטרנט ובתחומים נוספים", סיכם.